Viorica Dăncilă, favoare făcută baronilor PSD: Noul Cod Administrativ va fi adoptat prin OUG. Care sunt cele mai periculoase modificări


Viorica Dăncilă, favoare făcută baronilor PSD: Noul Cod Administrativ va fi adoptat prin OUG. Care sunt cele mai periculoase modificări

Premierul Viorica Dăncilă a anunțat marți, la începutul ședinței de Guvern, că fi adoptat prin OUG noul Cod Administrativ. Puteți consulta AICI proiectul noului Cod Administrativ. 

Cele mai periculoase prevederi din proiectul de Cod Administrativ inițiat de Ministerul Administrației, potrivit g4media.ro

1. Șefii de instituții pot angaja practic pe oricine, sub forma unui post temporar care apoi se poate permanentiza. Filtrele de profesionalizare dispar. Practic, orice client de partid poate ajunge funcționar public ocolind concursurile normale.

Astfel, articolul 382 prevede că ”În cazul funcţiilor publice de execuţie temporar vacante, anterior aplicării uneia dintre modalităţile de ocupare a funcţiilor publice de execuţie temporar vacante prevăzute la alin.(1) lit.b) şi c), persoana care are competenţa de numire în funcţia publică poate transforma funcţia publică în cauză, temporar vacantă pe o perioadă de cel puţin o lună, prin raportare la necesarul de personal al autorităţii sau instituţiei publice, pentru perioada vacantării temporare a postului”.

Cu alte cuvinte, prevederea creează cadrul necesar pentru ca șeful unei instituții să angajeze pe un post vacantat temporar un debutant sau un funcționar fără calificarea necesară pentru acel post, pentru că nu există criterii de experiență sau calificare. Or, acest lucru înseamnă că un primar își poate propulsa un loial care nu are experință și calificare într-un post superior.

Odată ajuns în acel post, dacă titularul nu revine, respectivul debutant poate fi angajat pe termen nedeterminat, potrivit articolului 383, care introduce o singură condiție: ”în cazuri temeinic justificate”. O prevedere lipsită de predictibilitate și în spatele căreia se pot ascunde decizii pur politice.

2. ANFP e scoasă din circuitul promovării înalților funcționari publiciprintr-un artificiu prevăzut la articolul 516. Astfel, proiectul arată că ”În mod excepţional, la propunerea justificată a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii există funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici vacantă sau temporar vacantă, exercitarea cu caracter temporar a acesteia poate fi realizată de funcţionari publici sau, după caz, de funcţionari publici cu statut special care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (2), cu notificare prealabilă a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, cu 10 zile înainte de dispunerea măsurii”.

Cu alte cuvinte, dispare avizul ANFP, care până acum era obligatoriu, conform legii 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, aviz înlocuit de o simplă notificare.

3. Proiectul de OUG păstrează una dintre prevederile extrem de controversate din actuala legislație privitoare la funcționarii publici – mobilitatea acestora. Aplicarea mobilității (mutării în altă localitate) funcționarilor fără acceptul acestora este una dintre metodele folosite de șefii de instituții pentru a scăpa de angajații care îi deranjează.

Prevederea apare la articolul 401: (2) Ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici se face prin:
a) concursul organizat în condiţiile prevăzute la art.474;
b) concursul de promovare organizat în condiţiile prevăzute la art.490;
c) mobilitate, în condiţiile prevăzute la art.510;
d) exercitare cu caracter temporar, în condiţiile prevăzute la art.516;

4. ANFP e scoasă din mecanismul de selecție și promovare a înalților funcționari publici, fiind înlocuită de ministerul Dezvoltării. În acest moment, structura comisiei de selecție, criteriile de desemnare a membrilor și atribuţiile acesteia erau stabilite prin hotărâre a guvernului la propunerea ANFP. Proiectul de OUG prevede ca ANFP să dispară din acest circuit, fiind înlocuită de Ministerul Dezvoltării. (Articolele 403 și 405).

5. Deprofesionalizarea membrilor comisiilor care evaluează înalții funcționari publici. Articolul 403 prevede cerințele pentru membrii comisiei care gestionează concursurile de selecţie şi promovare pentru ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici.

Dintre cerințele prevăzute în proiectul de OUG nu face parte nici una care să ateste expertiza necesară unei asemenea activități, cu excepția unei formulări extrem de vagi: ”are competenţele necesare evaluării funcţionarilor publici”. Practic, orice persoană care a absolvit o facultate, nu are o condamnare definitivă și nu e membru de partid poate face parte din aceste comisii.

6. ANFP e deposedată complet de atributul de organizator al carierei funcționarilor publici. Printr-o serie de prevederi de la articolele 392, 476 și 491, Agenția e exclusă din organizarea diferitelor concursuri, rol pe care îl are în acest moment.

Totodată, expertul în administrație publică Sorin Ioniță, președintele asociației Expert Forum, atrage atenția că există două bombe majore în noul Cod Administrativ:

"SOS pe bune. Fraţilor, e groasă: mâine bagă Veorica prin ordonanţă Codul Administrativ. Şi uitaţi de pensiile speciale ale primarilor: să fie primit, la atâţia pomanagii care sunt, ce mai contează 3200 în plus?

Dar sunt 2 bombe majore acolo: 
(1) Antifonarea completă a primarilor şi preşedintelui CJ faţă de DNA, deoarece porcăriile de acum înainte se pot face fără semnatura lor. Pentru orice licitaţie mânărită şi transfer de active suspect vor chema un piticot de funcţionar, îi vor suci mâna la spate şi aia e. S-a terminat cu abuzul în serviciu la baronii locali, ei rămân zen, colectează şpaga fără să mai semneze. E chiar mai mişto decât amnistia.

(2) Am zis transfer de active? Se legalizează &accelerează toate Belinele şi Teldrumurile, afacerile imobiliare cu plaje (sună cunoscut? oameni din MDRAP şi CJ Constanta & Tulcea, ceva?), ba chiar şi asta de ieri cu depoul de tramvaie Victoria. Trai pe vătrai, dezincriminări pe bandă, mutări şi concesionări la liber.

Nu-mi dau seama dacă Veorica realizează ce i-a pus MDRAP în mapă, dar e chestie de dat cu parul în Piaţa Victoriei. Începe iar balul cu ordonanţele, copii, doar o lună i-a ţinut pocăinţa.", a scris Sorin Ioniță pe Facebook. 

Mai mult, Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţie (FNSA) i-a solicitat marți premierului Viorica Dăncilă să nu adopte Codul Administrativ deoarece „acest demers este îndreptat împotriva cetăţenilor acestei ţări, că sfidează toate principiile de drept, iar singurul lui scop este acela de a proteja un grup de interese care doreşte să feudalizeze administraţia publică din România”.

„Îi reamintim că adoptarea acestui act normativ sub forma unei ordonanţe de urgenţă a primit avizul nefavorabil al Consiliului Economic şi Social, iar FNSA a solicitat în nenumărate rânduri ca acest subiect să fie tratat cu responsabilitate. ‘Vom vedea formularea definitivă înainte de a vota!’ Stimată Doamnă Prim-ministru, considerăm că această declaraţie demonstrează clar modul în care Guvernul României înţelege să trateze cu responsabilitate şi seriozitate reglementările din acest cod! Apreciem însă capacitatea de analiză şi sinteză a structurii pe care o reprezentaţi, nimeni, în afară de dumneavoastră, nu este capabil să analizeze un document de aproximativ 300 de pagini în câteva minute”, au transmis sindicaliștii.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.