După cele 400 de autobuze turcești poluante și cu numeroase probleme tehnice, pentru care a plătit mai bine de 100 milioane de euro din banii bucureștenilor, Gabriela Firea și tovarășii din Primăria Capitalei au decis să cumpere tramvaie, de 180 de milioane de euro, tot de la o firmă turcească - Durmazlar Makine Sanayi ve Ticaret.
La licitația al cărei câștigător a fost anunțat în timp ce țara este acaparată de învestirea și instalarea guvernului Orban a participat și Astra Vagoane Arad, care a anunțat că dorește să conteste.
Licitația pare, într-adevăr, cu cântec atâta timp cât, potrivit unei anchete realizate de Libertate, fabricii românești nici măcar nu-i este permis să vadă cum au câștigat turcii contractul pentru cele 100 de tramvaie noi din București, Firea alegând să secretizeze o serie de documente edificatoare în acest sens.
Comisia de atribuire a fost condusă de Eugen Davidoiu, fost director la Tarom, acum directorul general al Achizițiilor Publice din PMB. Pierzătorii au 10 zile la dispoziție ca să depună o contestație, scrie Libertatea.
Libertatea: Primăria a comunicat foarte puțin și, întrebată la TVR în aceeași seară, Gabriela Firea a spus că procesul nu s-a încheiat. În realitate, participanții au primit deja informările oficiale.
Una dintre observațiile arădenilor a fost aceea că modelul de tramvai Panorama, cu care firma din Turcia a participat la achiziție, are lățimea de 2,65 metri și nu respectă caietul de sarcini, unde lățimea se încadra între 2,40 și 2,45.
Pentru tramvaie, respectarea lățimii din caietul de sarcini e vitală, pentru că altfel ele nu pot trece unul pe lângă altul în orașe. Iar modificarea lățimii în producție înseamnă alte calcule de echilibru și o altă omologare, avertizează specialiștii!
Reproduse azi pentru public, paginile cu zone înnegrite arată mai degrabă precum imaginile din rapoartele unor servicii secrete, decât ca un dosar de achiziții publice în valoare de 180 de milioane de euro, din care orice fază și orice element, în afara celor din brevetul industrial, ar trebui să fie cunoscute cetățenilor care plătesc, de fapt, tramvaiele.
De pildă, la pagina 21 este rubrica legată de nivelul de zgomot măsurat în afara și în interiorul vagoanelor, care cântărește 2% în evaluare. Numai că Primăria a secretizat care au fost performanțele concrete atinse de câștigători, adică ce valori s-au constat la măsurarea nivelului de zgomot.
Mai multe detalii pe siteul LIBERTATEA.