Evoluția climatică naturală din ultimii ani a dus la deschiderea unei noi rute navigabile în nordul Europei și Rusiei, numită Northern Sea Route (NSR), cale maritimă care era blocată până acum de întinderile înghețate de la Cercul Polar.
Dacă ar putea fi folosită liber, câștigul adus de această rută ar fi imens pentru economia mondială, scurtând cu aproape 40 de procente drumul dintre Japonia ori China și partea nordică a Europei. Diferența este așadar imensă – prin Canalul Suez se parcurg peste 11.000 de mile nautice până în Japonia, din Europa de Nord, iar prin ruta nordică doar în jur de 7.600 mile.
Călătoria prin Canalul Suez nu este doar mai lungă, ci și mai periculoasă, trecând prin zone pe unde au fost înregistrate atacuri frecvente ale piraților somalezi anii trecuți, în golful Aden, dar și prin apropierea zonei de conflict din Yemen.
Însă nici ruta nordică nu este lipsită de probleme, cea mai mare fiind aceea că traversează, pe porțiuni semnificative, apele teritoriale ale Rusiei, pe lângă faptul că iarna este mai mult blocată.
Rusia are toate motivele să promoveze această cale maritimă alternativă, fiind o sursă bună de venituri pentru țara pusă sub severe sancțiuni economice după ce a atacat și ocupat o importantă parte din Ucraina. Numai că Rusia are reflexele totalitare bine conservate și a impus un set de reguli noi și foarte rusești pentru navele care vor tranzita ruta nordică.
Astfel, pe lângă impunerea obligației de a lua un pilot naval rus la bord (așa cum se face, de altfel, și în Canalul Suez) pentru navele care tranzitează ruta controlată de ei, își rezervă și dreptul de a refuza trecerea unor nave străine dacă nu sunt bine întreținute ori ”poluează” calea maritimă. Dacă este călcată vreo regulă, Rusia poate aresta nava străină găsită vinovată.
Navele militare comportă un regim și mai strict, fiind impuse următoarele reguli: căpitanul navei militare trebuie să anunțe autoritățile ruse de intenția de a naviga pe calea nordică cu 45 de zile în avans, iar submarinele nu au voie să intre în imersiune pe parcursul rutei. Comandantul submarinului trebuie să dea autorităților ruse datele sale (nume și grad) și ale navei (tipul, deplasamentul, tipul propulsiei și tipul echipamentelor de la bord).
Practic, având în vedere actualul context geostrategic, asta înseamnă că majoritatea navelor militare nu vor putea folosi această ruta, iar cele civile riscă să întâmpine o mulțime de probleme cu autoritățile ruse – mai multe detalii AICI.