Publicația ReporterIS a descâlcit ițele unei mega-afaceri cu bani europeni ce pare să fie mai degrabă un jaf de proporții uriașe, la nivel național, cu câștiguri de zeci de milioane de euro. Mai exact, o firmă din Prahova, cu conexiuni politice importante, ar fi reușit să obțină în jur de 50% dintre contractele la nivel național, majoritatea cu Consiliile Județene, pentru furnizarea de microbuze școlare. Numai că acestea au costat, în final, mai mult decât dublu față de prețul pieței. Nici patronul firmei furnizoare nu neagă profitul de peste 100.000 de euro per microbuz livrat, spunând în final doar „Doamne ajută!”.
Precizările publicației:
Comisia Europeană calculase, în Ghidul Solicitantului, că 250 milioane de euro, prin PNRR, ne ajung pentru 3.200 de microbuze, la un preț mediu de 78.000 de euro/bucată.
România a cumpărat de 250 milioane de euro doar 1.300 de microbuze, umflând prețurile la 200.000 de euro/bucată (fără TVA).
O firmă din Prahova, Aveuro, a câștigat licitațiile în 60% din județe, inclusiv la Iași.
Mama patronului este șefa Organizației de Femei a PNL Prahova și o apropiată a baronului Iulian Dumitrescu, anchetat pentru corupție.
Van-urile E-Transit de la Ford costă, la motorul vândut de Aveuro, 64.500 de euro. Cu tot cu opționale, prețul maxim este de 70.000 de euro (fără TVA).
O carosare cu 16 locuri, aer condiționat, lift și scaun pentru dizabilități, costă 15.000-20.000 de euro, oferte oficiale care pot fi găsite în toată România.
Deci un microbuz ar fi trebuit să costă (cel mult) 90.000-100.000 de euro cu tot cu profit.
Dar Consiliile Județene le-au luat, în medie cu 200.000 de euro.
90% din licitații au avut o singură ofertă admisibilă: Aveuro, celelalte fiind respinse.
La Iași, Consiliul Județean a eliminat 3 ofertanți, rămânând doar Aveuro, prin limitarea lungimii mașinii la 6,8 m. Rezultat: unul dintre cele mai mari prețuri din România.
Vlad Papuc, patronul Aveuro, nu neagă profitul imens de 100.000 de euro pe fiecare mașină: „Doamne ajută! Nu comentez prețul”. Ancheta poate fi citită integral AICI
În total, Vlad Papuc, patronul Aveuro, a livrat peste 700 de microbuze în țară din totalul de 1.300 de bucăți achiziționate (încasând, așadar, în jur de 140 de milioane de euro). Cifra de afaceri i-a crescut de 8 ori, iar profitul de 15 ori. Nu neagă adaosul uriaș pe care l-a practicat, ci doar evită să intre în detalii.
Publicația (care are sediul central la Iași) mai precizează același microbuz, pe care Aveuro l-a adus la Iași cu 1.014.000 lei, a costat la Brașov doar 743.000 lei. Cu prețul adjudecat la Brașov, județul Iași (condus de dubiosul liberal Costel Alexe) ar fi cumpărat 35 de microbuze școlare electrice față de doar 26 cât a luat, în condițiile în care furnizor a fost aceeași firmă, Aveuro Internațional. Deci, Iașul e pe gaură cu 9 microbuze. În euro, asta înseamnă că fiecare microbuz de la Iași a fost cu 54.000 euro mai scump decât la Brașov.
Cel mai scump a cumpărat însă Consiliul Județean Olt (condus de pesedistul Marius Oprescu, în trecut cercetat pentru producerea unui grav accident rutier cu mai multe victime dintre care una a și decedat la scurt timp). Mai exact, Oltul a plătit 262.000 euro/mașină, iar livrarea scumpătăților a fost organizată cu fast, presă și îmbrățișări de către Consiliul Județean. În prezent, nicio publicație locală nu a scris despre ceea ce ReporterIS a intitulat un tun colosal.
Ancheta poate fi citită integral AICI
Prețurile la care au fost achiziționate microbuzele de diverse județe:
O primă reacția a venit din partea senatorului USR de Iași Marius Bodea care a concluzionat că Costel „Tablă” Alexe (dar nu numai) a mai dat „un tun”:
„Microbuze școlare la preț dublu. Jaf pe față cu bani europeni!
Vi-l mai amintiți pe Costel Tablă Alexe? Inculpat și judecat deja în mai multe dosare de corupție, a mai dat un tun!
L-a dat, pentru că fără tun un microbuz școlar electric ar costa vreo 100.000 de euro cu totul. Dar prețul final cu care l-a achiziționat Consiliul Județean Iași a fost de 200.000 de euro. Licitație, frumos, transparent.
Sau nu așa de frumos, că au trecut în caietul de sarcini o lungime a mașinii de 6,8 metri. Asta i-a descalificat pe alții pe bandă rulantă, așa că a luat cine trebuie. Adică firma AVEURO de la Prahova.
Patronul firmei, întrebat ce magie a făcut să dubleze prețul, a spus că „Doamne-Ajută, nu comentez prețul”! Chiar că pentru el „Doamne-Ajută”!, că s-a făcut om, și „Doamne Ferește”! pentru noi, fraierii, care vedem cum în loc de 1 leu dăm 2 lei pe orice achiziționează statul.
Întrebarea care rămâne e asta: dacă de la combinatul din Galați Costel Tablă Alexe a luat 22 de tone de tablă pentru conacul lui, aici ce-o fi luat? În curând, dacă Justiția asta nu își face treaba, Costel Tablă Alexe o să ajungă Costel Tablă Mircrobuz Roșii Brânză Asfalt Camioane Șpagă Alexe!
Schema e mult mai largă, națională, și-o puteți citi pe larg în ancheta excelentă din Reporter de Iași” .