Ancheta oficială privind cauzele prăbușirii avionului azer în Kazahstan, la Aktau, în 25 decembrie, accident soldat cu moartea a 38 de persoane, dezvăluie ceea ce mai multe surse rusești și ucrainene arătau deja chiar ziua tragediei: aeronava, un Embraer 190, a fost supusă „unor interferențe fizice și tehnice externe”.
Mai exact este vorba despre atacarea avionului cu rachete de către un sistem antiaerian rus aflat în zona orașului Groznîi, capitala Ceceniei, unde urma să aterizeze aeronava companiei Azerbaidjan Airlines.
Datele din anchetă au fost făcute publice la scurt timp după ce șeful Agenției Federale de Transport Aerian din Rusia (Rosaviatsiya) a confirmat că Groznîi a fost atacat de drone, în timp ce avionul încerca să aterizeze pe aeroportul său. Acesta a afirmat că echipajului de zbor i s-au oferit aeroporturi alternative în Rusia, dar că piloții ar fi decis să se îndrepte spre Aktau.
Lucrurile nu stau însă chiar așa.
Euronews, citând surse din guvernul Azerbaidjanului, a informat că avionul avariat a solicitat o aterizare de urgență, dar i s-a refuzat permisiunea de a ateriza pe orice aeroport rusesc. Echipajul a fost apoi îndrumat să zboare peste Marea Caspică spre Aktau, existând suspiciunea că rușii, realizând greșeala colosală comisă, au sperat că avionul se va prăbuși în mare și astfel nu se va afla nimic despre uriașa eroare a rușilor.
Și Reuters a transmis că prăbușirea a fost cauzată de un sistem rus de apărare aeriană. Potrivit Reuters, o rachetă a fost lansată asupra avionului în timpul activității dronelor deasupra orașului Groznîi. Racheta a explodat în apropierea avionului, avariindu-i fuzelajul.
Un supraviețuitor al accidentului aviatic a declarat pentru Reuters că s-a auzit cel puţin o bubuitură puternică în timp ce aeronava se apropia de Groznîi.
„Am crezut că avionul se va destrăma”, a declarat Subhonkul Rahimov, unul dintre pasagerii răniți, pentru Reuters, adăugând că a început să spună rugăciuni şi să se pregătească pentru sfârşit. După bubuitura puternică, avionul s-a comportat ciudat, „ca şi cum ar fi fost turmentat”, a mai spus rănitul.
Un alt supraviețuitor, însoțitorul de zbor Zulfugar Asadov, a declarat că aterizarea la Groznîi le-a fost refuzată din cauza ceții, astfel încât aeronava survola aeroportul în moment în care s-au auzit mai multe bubuituri în exteriorul aeronavei.
„Am auzit o bubuitură din aripa stângă. Au fost în total trei bubuituri. Ceva a intrat în aripa stângă și cabina a început să piardă presiune”, mai spus supraviețuitorul.
Avionul de pasageri Embraer (EMBR3.SA) zburase de la Baku, capitala Azerbaijanului, și ar fi trebuit să aterizeze la Groznîi, capitala Ceceniei aflată în sudul Rusiei, înainte de a fi trimis să zboare, avariat, sute de kilometri peste Marea Caspică.
„Căpitanul a spus că a fost sfătuit să aterizeze pe mare, dar a decis să se îndrepte spre Aktau și să aterizeze la sol”, a mai eclarat Zulfugar Asadov.
Aeronava a efectuat, în cele din urmă, o cobărâre pe un teren de lângă Aktau, aproximativ jumătate din aparat (partea din față) rupându-se și luând foc. Pasagerii și echipaju aflați în acea zonă au murit. În total, 38 de persoane au murit, iar alte 29 au fost transportate la spital, unele în stare gravă.