A fost doborâtă aeronava companiei Azerbaijan Airlines de forțele cecene? O serie de probe și urme importante ar demonstra că avionul de pasageri prăbușit în Kazahstan a fost lovit, accidental, de apărarea aeriană de lângă Groznîi, terifiată de atacurile cu drone ale ucrainenilor


A fost doborâtă aeronava companiei Azerbaijan Airlines de forțele cecene? O serie de probe și urme importante ar demonstra că avionul de pasageri prăbușit în Kazahstan a fost lovit, accidental, de apărarea aeriană de lângă Groznîi, terifiată de atacurile cu drone ale ucrainenilor

La 25 decembrie 2024, la câteva ore după ce un avion de pasageri Embraer 190 al companiei Azerbaijan Airlines s-a prăbușit în Aktau, Kazahstan, provocând moartea a 38 de persoane, un blogger rus anonim, care are legături cu forțele aeriene ale Rusiei și poartă numele de utilizator Fighterbomber, a postat pe canalul său de Telegram dovezi video importante de la locul accidentului. 

Acestea par să indice că drama aviatică ar fi fost determinată de cu totul alte cauze decât cele oficiale.

Mai exact, imagini video de la fața locului dezvăluie numeroase găuri în partea din spate a aeronavei care par mai degrabă urme specifice produse de un sistem de apărare antiaerian (ce ar fi tras asupra avionului, una dintre ipotezele ulterioare fiind că apărarea antiaeriană din Cecenia ar fi confundat avionul cu o dronă ucraineană și că racheta trasă spre aeronavă a explodat undeva în apropierea acesteia, n.red.). 

Fighterbomber a comentat la postarea sa care conține imagini video de la fața locului:

„Am rezolvat problema păsărilor. A fost doar o chestiune de timp până la apariția acestei înregistrări video. Pentru o anumită perioadă de timp [autoritățile] se vor angaja în prostii fără sens cu privire la drone, o rachetă antiaeriană sau o bombă în compartimentul de bagaje, dar nu pentru mult timp, cred.  A fost un an de rahat..”


 

Alte canale de socializare pro-război au susținut și ele teoria conform căreia urmele de pe avion sunt rezultatul unei lovituri cu rachetă. Au apărut noi înregistrări video, care arătă destul de clar un număr mare de găuri de diverse dimensiuni, precum și deteriorarea aripii stângi a avionului.

Publicația independentă Meduza scrie că deși imaginile video sunt totuși greu de interpretat, ele par a indica o posibilitate foarte ridicată ca aeronava Embraer 190 să fi fost, de fapt, doborâtă accidental. 

Ce elemente susțin această terorie

Există numeroase dovezi foto și video ale epavelor altor avioane militare și civile doborâte de rachete antiaeriene. Acestea prezintă găuri identice.

Unii pasageri care au supraviețuit prăbușirii au raportat, de asemenea, că fragmente mari au lovit avionul Embraer din exterior. 

Ulterior explicațiilor oficiale au apărut pe internet și imagini din interiorul cabinei avionului Embraer. Acestea arată depresurizarea cabinei, găuri în scaune (posibil de la șrapnel) și pasageri care întreabă dacă cineva are bandaje pentru a trata răniții.

Este imposibil să se determine ce tip de muniție a lovit avionul doar pe baza formei găurilor produse în aeronavă. Pentru asta este necesar să se găsească rămășițe din ceea ce a lovit avionul.

De asemenea, este dificil de spus cu certitudine cine deținea muniția care a lovit avionul Embraer. 

Ceea ce știm cu siguranță este că, în dimineața zilei de 25 decembrie, apărarea aeriană rusă a respins un atac al dronelor ucrainene în zona de aterizare a avionului Embraer.

Avionul se afla în drum de la Baku, Azerbaidjan, spre Groznîi, în Cecenia rusă. Potrivit autorităților ruse, avionul a fost redirecționat în timpul coborârii către un alt aerodrom din Makhachkala, capitala republicii autonome Daghestan, aparent din cauza ceții dense din capitala cecenă. Cu toate acestea, motivul real al schimbării de rută ar fi putut fi un atac ucrainean cu drone.

Canalul Telegram al opoziției cecene Niyso a postat informații despre un raid cu drone asupra Groznîi în dimineața zilei de 25 decembrie, iar publicația Baza a confirmat ulterior informația. Potrivit surselor Baza, autoritățile din Groznîi au închis aeroportul orașului. Khamzat Kadîrov, secretar al Consiliului de Securitate al Ceceniei și nepot al șefului Ceceniei, Ramzan Kadîrov, a confirmat și el ulterior informația, postând imagini video cu una dintre drone.

Ulterior, din motive necunoscute, Embraerul a refuzat să aterizeze la Makhachkala, îndreptându-se spre Aktau, în Kazahstan. Daghestan, în regiunea Caucazului de Nord din Rusia, s-a confruntat recent cu atacuri ale dronelor ucrainene, astfel încât apărarea aeriană a Ceceniei vecine ar fi trebuit să fie în alertă. Cu toate acestea, comandamentul apărării aeriene din Daghestan nu a fost avertizat în prealabil cu privire la posibila aterizare a avionului Embraer în Makhachkala.

Fragmente din ceea ce ar fi fost o conversație între piloții Embraer și dispecerul din Makhachkala au fost postate pe canalul Telegram VChK-OGPU. Înregistrările dezvăluie că avionul a suferit avarii și că piloții reclamă pierderea controlului în timpul coborârii spre Groznîi. Piloții au crezut inițial că aeronava a fost lovită de păsări. Aceștia au solicitat permisiunea de a ateriza la Mineralnye Vody, în sudul Rusiei, apoi au schimbat foarte repede cursul spre Makhachkala. Este posibil ca avionul să nu fi ajuns în Daghestan din cauza avariilor la comenzile avionului.

Indiferent unde s-a produs avarierea avionului Embraer, pare din ce în ce mai plauzibil ca aceasta să se fi datorat ca urmare a unei erori a forțelor de apărare aeriană ale Rusiei. 

Nu este prima dată în istoria recentă când o rachetă doboară accidental un avion de pasageri. 

Azerbaidjan Airlines a suspendat toate zborurile către Groznîi și Makhachkala până la finalizarea anchetei privind cauza prăbușirii, susținând teoria că a fost vorba de o lovitură accidentală a armatei ruse. Poate că, de data aceasta, faptul că ancheta va fi efectuată de specialiști din Kazahstan (unde s-a prăbușit avionul), Brazilia (unde sunt fabricate avioanele Embraer) și, probabil, Azerbaidjan - și nu Rusia - va contribui la stabilirea adevărului, mai scrie Meduza.

Potrivit celor mai recente date, prăbușirea aeronavei s-a soldat cu moartea a 38 de persoane, inclusiv piloții (care ar fi putut fi altfel o sursă importantă de informații despre ceea ce a lovit avionul). Au supraviețuit 29 de persoane, printre care și trei copii.

Avionul, un Embraer 190 operat de Azerbaijan Airlines, transporta 64 de pasageri și cinci membri ai echipajului, potrivit Ministerului Transporturilor din Kazahstan. Printre cei aflați la bord se aflau cetățeni din Azerbaidjan, Rusia, Kazahstan și Kârgâzstan. Agenția de presă a Azerbaidjanului a raportat că aeronava a emis un semnal de urgență deasupra Mării Caspice înainte de a devia spre Kazahstan pentru o aterizare de urgență. Atât Azerbaijan Airlines, cât și autoritățile aviatice ruse au atribuit prăbușirea accidentului unei coliziuni cu un stol de păsări.

Later Edit. Joi dimineață, canalul de telegram VChK-OGPU a precizat că a calculat locul în care a fost lovit avionul de linie Baku-Groznîi.

„ S-a întâmplat deasupra districtului Naursky din Cecenia, unde se află mai multe unități militare, inclusiv unele cu echipamente de apărare aeriană.

Conform transcrierii negocierilor dintre dispecer și echipaj, care a fost publicată ieri de canalul nostru, rezultă că pilotul a confundat impactul puternic asupra aeronavei cu o coliziune cu un stol de păsări. În realitate, avariile indică faptul că, cel mai probabil, o rachetă lansată de sistemele de apărare aeriană a explodat în apropierea avionului. 

Conform materialelor de care dispunem, explozia ar fi avut loc la aproximativ 18 kilometri nord-vest de aeroportul din Groznîi, deasupra districtului Naursky, la o altitudine de 2 400 de metri”. 

 

Districtul Naursky unde ar fi fost doborât avionul de pasageri

 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.