Gigantul chinez de „fast-fashion” Shein a deschis un nou proces împotriva companiei rivale Temu pe care o acuză de contrafacere de bunuri, furt de secrete comerciale și derutarea clienților cu un model de afaceri „ilegal”.
Procesul, intentat la tribunalul federal din Washington, D.C., are loc în timp ce Shein se luptă cu acuzații similare din partea unei mari varietăți de mărci și artiști independenți, inclusiv Levi Strauss și H&M, scriu portalurile CNBC și asia.nikkei.com.
Într-o plângere depusă luni la tribunalul federal din Washington, Shein a reclamat că Temu - platforma transfrontalieră de chilipiruri a gigantului chinez de vânzări online PDD Holdings (axat în ultima vreme pe produsele provenind din agricultura tradițională chineză) - a „încurajat vânzătorii săi să încalce drepturile de proprietate intelectuală și să vândă produse contrafăcute sau sub standarde” pentru a „minimiza pierderile masive pe care le subvenționează”.
„Temu a folosit un model de afaceri ilegal pentru a construi o mașinărie masivă de contrafacere și ilegalități în SUA, care trebuie oprită”, a arătat Shein în plângerea sa.
Compania reclamantă a mai susținut că cel puțin un angajat al Temu a fost implicat în furt de secrete comerciale în legătură de cele mai bine vândute articole ale Shein, astfel încât vânzătorii companiei rivale să poată copia acele produse și să le vândă pe Temu.
„Temu îi atrage pe consumatorii americani să descarce și să utilizeze aplicația sa mobilă cu promisiuni de prețuri extrem de mici. Dar Temu nu are cum să profite de pe urma vânzării acestor produse, care sunt comercializate la prețuri atât de mici încât Temu este nevoită să subvenționeze fiecare vânzare, pierzând bani la fiecare tranzacție”, se arată în plângere.
„Numai prin încurajarea vânzătorilor săi să încalce drepturile de proprietate intelectuală ale altora și să vândă produse contrafăcute sau de calitate sub standardele impuse, Temu poate spera să minimizeze pierderile masive pe care le subvenționează”, se adaugă în documentele înaintate instanței .
Temu a respins categoric acuzațiile lui Shein. „Îndrăzneala este incredibilă. Shein, îngropată sub propriul munte de procese în domeniul proprietății intelectuale, are tupeul să fabrice acuzații împotriva altora pentru aceeași abatere pentru care sunt dați în judecată în mod repetat”, a declarat un purtător de cuvânt al Temu pentru Nikkei Asia.
Cele două companii au reușit să se impună în industria vânzărilor online cu amănuntul cu produse comercializate la prețuri foarte mici și cu capacitatea lor de a răspunde tendințelor mult mai rapid decât concurenții tradiționali. Pe parcurs, cele două companii au acumulat munți de critici legate de condițiile de muncă, de legăturile cu guvernul chinez și de presupusa lor utilizare a modelelor altor mărci.
De asemenea, în lupta acerbă pentru cota de piață, Shein și Temu s-au adresat instanțelor, acuzându-se reciproc de lucruri grave.
Anul trecut, Temu a dat în judecată pe Shein din cauza unor probleme legate de drepturile de autor și a acuzațiilor că aceasta folosește „intimidarea în stil mafiot a furnizorilor” pentru a-i constrânge să încheie acorduri de exclusivitate.
În plângerea sa, Shein a acuzat Temu de comportament ilicit „lipsit de scrupule”, arătând că cel puțin unul dintre angajații Temu a furat „secrete comerciale valoroase” privind cele mai bine vândute produse Shein și informații interne despre prețuri care s-o ajute să devină un competitor semnificativ.
„Înarmat cu informații furate, Temu a ordonat apoi vânzătorilor săi să copieze aceste produse și alte produse Shein cele mai bine vândute și să vândă versiuni contrafăcute pe site-ul și aplicația mobilă ale Temu”, se arată în plângere.
„Temu nu este un infractor obișnuit”, mai arată Shein. „Pentru a face publicitate versiunilor contrafăcute ale produselor noastre, Temu a reprodus imagini practic identice ale produselor Shein, protejate de drepturi de autor, și le-a folosit sau i-a instruit pe vânzători să le folosească, ca imagini promoționale pe site-ul și aplicația mobilă Temu.
Compania merge mai departe și afirmă că Temu a pretins în mod fals că este Shein pe canalul său de pe platforma de socializare X (fostul Twitter), în încercarea de „a direcționa clienții de la platforma Shein către Temu”.
Plângerea include o captură de ecran a unui anunț Google sponsorizat de Temu care arată Shein în titlu, indicând Temu ca adresă web.
„Pentru a înșela și mai mult consumatorii, Temu și-a instruit influencerii plătiți din social media să afirme în mod fals că produsele Temu, care sunt adesea contrafaceri ale produselor Shein, sunt mai ieftine și de calitate superioară decât produsele Shein autentice”, se arată în plângere. „Temu a făcut tot posibilul pentru a imita Shein, inclusiv prin furtul de resurse, angajați și furnizori de la Shein.”
Plângerea de 80 de pagini a Shein este însoțită și de mostre ale hainelor sau ale altor obiecte copiate de Temu.
Aceasta a solicitat instanței să se pronunțe în favoarea sa și să emită un ordin care să interzică Temu să utilizeze informațiile confidențiale ale Shein, printre alte cereri.
Fondată în orașul chinez Nanjing de antreprenorul Xu Yangtian în 2008, Shein a devenit un colos global prin vânzarea de îmbrăcăminte ieftină, dar în tendințe, clientela sa cea mai numeroasă provenind din rândurile așa-numitei Generații Z (din întreaga lume). În prezent, compania deține cea mai mare cotă din piața fast-fashion din Statele Unite.
Majoritatea hainelor Shein sunt fabricate în China, însă compania nu vinde în țara de origine niciun produs. De altfel, Shein și-a mutat sediul în Singapore în 2021, iar Xu a devenit cetățean al orașului-stat.
Publicația de afaceri axată pe tehnologie The Information a raportat anterior că Shein a înregistrat un venit total de 32,2 miliarde de dolari anul trecut, cu o creștere de la an la an de 40%.
PDD Holdings, deținătorul Temu, a înregistrat o creștere mult mai rapidă de 84%, cu un venit anual de 35 de miliarde de dolari.
PDD Holdings a lansat platforma Temu în SUA în septembrie 2022, când cea mai mare economie a lumii înregistra o creștere a inflației. În urma unei campanii de marketing agresive, aplicația de chilipiruri a urcat rapid în topul magazinelor de aplicații în ceea ce privește numărul de descărcări. În prezent, Temu livrează în peste 70 de țări, în timp ce Shein livrează clienților din aproximativ 150 de țări.