Guvernul României dorește să introducă o Ordonanță de Urgență privind sistemul 112. Concret, în proiectul OUG se prevede ca operatorii de telefonie mobilă să furnizeze servicii pe cartele PrePay doar după ce colectează datele de identificare a proprietarului cartelei SIM, iar datele să fie divulgate autorităţilor doar când se sună la 112. Practic, atunci când vom cumpăra cartele PrePay, va trebui să furnizăm datele personale, iar acestea vor fi divulgate operatorilor atunci când vom efectua un apel la 112.
Raed Arafat a spus că „A fost realizat deja un proiect de ordonanţă de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea ordonanţei de urgenţă nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă”.
Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă a precizat, referitor la textul ordonanţei de urgenţă, că referirea la cartelele PrePay este doar în contextul apelării numărului 112. „Deci numai când se apelează numărul 112, atunci furnizorul de telefonie mobilă divulgă numele şi datele proprietarului cartelei PrePay”.
Potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă: După articolul 51 se introduce un nou articol, articolul 511 cu următorul cuprins:
„Art. 511
(1) Furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice la puncte mobile, pentru care plata se face în avans, se realizează, în conformitate cu prevederile prezentului capitol, numai după ce furnizorul a colectat, prin intermediul unui formular în format fizic sau electronic, datele de identificare ale utilizatorului final al cartelei SIM, astfel cum sunt prevăzute la art. 4 alin.(1) pct.55.
(2) Prelucrarea datelor colectate în temeiul alin. (1), este permisă până la împlinirea unui termen de cel mult 6 luni de la data încetării furnizării serviciului de comunicaţii electronice. La împlinirea termenului, datele se şterg sau, după caz, se distrug.
(3) Datele colectate în temeiul alin.(1) pot fi puse numai la dispoziţia administratorului Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi pot fi utilizate de către acesta în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 28 martie 2008.
(4) Atunci când datele cu caracter personal se colectează, în conformitate cu prevederile alin. (1), în format electronic, utilizatorul transmite furnizorului şi o copie a documentului de identificare valid în vederea verificării corectitudinii acestor date. Copia documentului de identificare valid se şterge sau, după caz, se distruge de către furnizor la împlinirea unui termen de cel mult 30 de zile de la data începerii furnizării serviciului.
(5) În cazul utilizatorilor finali care, la data intrării în vigoare a dispoziţiilor prezentului articol, beneficiază de servicii de comunicaţii electronice furnizate la puncte mobile, pentru care plata se face în avans, furnizorul colectează datele de identificare ale acestora în termen de cel mult 6 luni de la această dată.
(6) După împlinirea termenului prevăzut la alin. (5), este interzisă furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice furnizate la puncte mobile, pentru care plata se face în avans, prin intermediul cartelelor SIM ai căror utilizatori nu au pus la dispoziţia furnizorului datele de identificare pe care acesta are obligaţia să le colecteze în temeiul alin. (1).
(7) În cazul pierderii sau furtului cartelei SIM, în termen de 72 de ore de la data constatării producerii evenimentului, utilizatorul informează furnizorul de servicii de comunicaţii electronice, care are obligaţia de a înceta de îndată furnizarea serviciilor prin intermediul respectivei cartele SIM".