Teatrul Masca a făcut public punctul său de vedere, delimitându-se de o acțiune a extremiștilor AUR, petrecută la unul din spectacolele sale de duminica trecută care i-a deranjat profund pe unii dintre spectatori: la finalul piesei „Criza.Kit de supraviețuire de Mihaela Michailov și David Schwartz", după aplauzele pentru actori, publicul a fost ridicat în picioare și pozat cu pancarte pe care scria „Susținem teatrul românesc”.
Evenimentul a fost organizat de membrii AUR, filiala Sector 6, și postat ulterior pe paginile acestora fără acordul participanților care au crezut că e vorba doar despre un gest de susținere neafiliat și nevalorificat politic. Una dintre spectatoare a povestit pe pagina sa de Facebook cele petrecute, iar relatarea doamnei a determinat o reacție oficială din parte instituției de cultură, dar și un val de comentarii critice și jigniri ale membrilor și simpatizanților AUR (vezi captura de mai jos).
„Acțiunea unui grup de spectatori de a ridica afișe imprimate cu textul „Susțin Teatrul Românesc” a avut loc fără știrea noastră și, deși scos din context, mesajul ne bucură, Teatrul Masca nu este și nu își dorește să fie o instituție afiliată cu niciun partid politic”, a precizat Teatrul Masca într-un comunicat publicat pe pagina sa oficială de Facebook.
„Autorii acestei mișcări nu ne-am făcut nicio favoare, nici nouă, nici teatrului românesc. „Susținem teatrul românesc” nu e un mesaj contondent, dar e o ipocrizie în momentul în care târăști un teatru într-un astfel de scandal. Se va da cu mult hate pe facebook pe această temă, sunt convinsă. Eu sper însă la o dezbatere constructivă. Noi la Masca suntem deschiși la dialog și foarte interesați de a învăța cum să gestionăm mai bine o astfel de situație, cum facem să anticipăm, cum facem să nu mai fim niciodată într-o astfel de poziție”, a transmis și managerul interimar al TM. Detalii mai jos
Postarea dnei Dana Anghel, spectator și „actor” fără voie în circul AUR:
„Vorbesc acum ceva vreme cu dragul de Vlad Ionuț Popescu și îl întreb la ce piesă să îmi scot și eu copilul preadolescent și el zice imediat „Hai la Criză.Kit de supraviețuire de Mihaela Michailov și David Schwartz" că e potrivit pentru el, cred că o să îi placă.
Zis și făcut, mergem aseară la date, eu și cu Filip, la Teatrul Masca, în Militari, ne bucurăm pe drum că iată că idee bună să reînvii teatrele și cinematografele de cartier să le fie oamenilor mai ușor să ajungă la evenimente, să nu îi descurajeze un drum până în centru. În foaier lume amestecată, coconet gătit amestecat cu copii și adolescenți, dar și domni în vârstă regulamentari la costum, plăcinte cu brânză dulce și stafide și nuci umplute, ceai cald. Zic în mintea mea, iată ce ospitalieri cei de la teatru.
Intrăm în sala și dăm să ne așezăm, e un pic de degringolada pe acolo că unii oameni sunt mutați de la locurile pe care le aveau desemnate pe bilete, iar un domn foarte spilcuit face ordine printre spectatori în timp ce se zorește să pună pe toate scaunele un prinț A3 pe care scrie Susțin Teatrul Românesc. Mă gândesc din nou, ia uite ce plini de inițiative sunt cei de la Masca, bravo lor! Începe piesă, curge, reacții câteodată nepotrivite în sală, cei 5 tineri actori dau tot ce au mă bun pe scenă, domnul spilcuit are grijă să puncteze fiecare moment cu aplauze puternice și intempestive, chiar și când nu e cazul.
Se termină piesă, actorii ies la aplauze de 2-3 ori, pe față unora din ei se citește o oarecare neliniște sau lipsa de reacție la aprecierea publicului.
Nu se termină bine aplauzele și domnul spilcuit începe să organizeze toată sala să ridice foile în sus că să facă și el niște poze. Ia uite, acțiuni de susținere a culturii, bravo! Copilul se panicheaza că nu știe unde a pus printul și nu participă la acțiunea colectivă, ce să știe și el că e doar prima oară la teatru de oameni mari.
Plecăm de la teatru în grabă, nu mai stăm în foaier după piesă că preadolescentul moare de foame, vorbim despre piesă pe drum, schimbăm impresii, criticăm ce nu ne-a plăcut etc.
Ajung acasă și zic hai să ii mulțumesc lui @Vlad pentru invitație și el îmi zice că e fiert cu evenimentul ălora de la AUR. Ce aur întreb eu, că mi-a scăpat informația asta... Și îmi arată poză cu toată sala ținând afișele sus, pe pagină domnului spilcuit, care se laudă cu reușită să din seară respectivă. Și mă lovește așa un trăznet, cum am ajuns eu susținător AUR fără să vreau și fără să știu. Și ce deștepți sunt de fapt ăștia de la AUR, cum au reușit ei să se infiltreze și să capitalizeze evenimentul. Și apoi întrebarea firească care îmi vine in minte este "Oare cei de la teatrul masca știau?", că dacă știau e grav. Și uite așa, prima mea ieșire la teatru cu fiul meu s-a transformat in Amintiri din epoca de... AUR.”
Reacții AUR:
Valentin Florea, AUR, filiala Sector 6, București, organizatorul evenimentului de promovare a AUR:
„Susținem Teatrul Românesc!
În această seară, alături de colegii din echipa AUR - Sector 6, ne-am bucurat de piesa de teatru : Criza. Kit de supraviețuire. Gazdă ne-a fost Teatrul Masca, din Militari.
Actori tineri talentați, conținutul piesei solid, mesajul piesei, magistral.
Uniți, ne putem ajuta semenii!”.
Și ulterior la postarea doamnei Dana Anghel:
„Gânduri bune, tuturor.
Îmi place teatrul. Și oamenii de la AUR merg la teatru. Oscar și Tanti Roz rămâne pentru mine în pole-position, cu un Marius Manole genial, secondată de piesa - Artă.
Vom susține necondiționat teatrul românesc, ne plătim biletele. Teatrul este pentru noi toți. Fără însemne politice, dichisiți așa cum se cuvine, pentru a onora cei 5 tineri actori fabuloși.
Multe săli de film și teatru umplem de fel, pentru că vrem să ajutăm. Culoarea politică nu contează, important este ca împreună să ajutăm.
M-aș bucura ca toți oamenii din toate partidele să umple sălile de teatru, film, operă, operetă șamdp. Atâta timp cât ne plătim biletele și nu căutăm să obținem invitații, todos es ok, putem să mergem peste tot. E democrație.
Ne bucurăm că a fost sala plină.
Aceste acțiuni vor urma, la următoarele piese vă invităm să ne fiți alături.
Îmbrățișări, tuturor!”.
Declarația oficială a Teatrului Masca:
„Declarația Teatrului Masca cu privire la reprezentația de duminică, 4 februarie, a spectacolului Criza. Kit de supraviețuire
Reprezentația de ieri nu a făcut parte dintr-un eveniment organizat, și s-a desfășurat în condiții normale până la momentul aplauzelor. Acțiunea unui grup de spectatori de a ridica afișe imprimate cu textul „Susțin Teatrul Românesc” a avut loc fără știrea noastră și, deși scos din context, mesajul ne bucură, Teatrul Masca nu este și nu își dorește să fie o instituție afiliată cu niciun partid politic.
Biletele pentru Criza. Kit de supraviețuire au fost puse în vânzare pe platformele obișnuite. În consecință, o persoană privată a cumpărat, la preț întreg, biletele disponibile la momentul respectiv. Ulterior, acesta a ales să posteze pe rețelele de socializare o fotografie din sala de spectacol însoțită de un mesaj politic – demers care nu reflectă poziția teatrului, și cu care nu ne asociem. Intenția nu ne-a fost comunicată în niciun fel, iar Teatrul Masca nu a găzduit un eveniment politic cu bună știință.
Nu încurajăm manifestațiile de acest tip în instituția noastră. Din contră, ne dorim să creăm un spațiu sigur pentru toți spectatorii. Experiența dumneavoastră este o prioritate pentru noi. Regretăm orice disconfort creat în timpul sau în urma spectacolului, și vă așteptăm la oricare dintre spectacolele din repertoriul Masca pentru a vă bucura de teatru lucid și provocator, fără constrângeri politice, într-un mediu cald și sincer”.
Catinca Drăgănescu, actriță, manager interimar la Teatrului Masca:
Am stat mult să mă gândesc cum să scriu postarea asta. Nouă la Masca ni s-a întâmplat duminică o situație pe care cel mai probabil nu am fost pregătiți să o gestionăm ideal, dar asta e tot principiul „guerilla marketing”: să deturneze și destabilizeze. Nu numai că politicul în toate formele sale nu are ce căuta în viața unor instituții publice, cu atât mai puțin de cultură, dar nu cred că vreun manager întreg la minte ar risca o astfel de asociere. Și aici mai intervine o nuanță, acțiunea nu a fost ilegală, mesajul afișat nu a fost politic și nu am avut motive obiective pentru care să oprim reprezentația (oamenii plătiseră bilet), dar a fost imorală. Iar capitalizarea ei pe rețelele de socializare și confiscarea politică a unui eveniment cultural, e un lucru foarte foarte grav.
Nu, autorii acestei mișcări nu ne-am făcut nicio favoare, nici nouă, nici teatrului românesc. „Susținem teatrul românesc” nu e un mesaj contondent, dar e o ipocrizie în momentul în care târăști un teatru într-un astfel de scandal. Se va da cu mult hate pe facebook pe această temă, sunt convinsă. Eu sper însă la o dezbatere constructivă. Noi la Masca suntem deschiși la dialog și foarte interesați de a învăța cum să gestionăm mai bine o astfel de situație, cum facem să anticipăm, cum facem să nu mai fim niciodată într-o astfel de poziție.
Nu vreau să intru în mai multe detalii până nu finalizăm ancheta internă, dar cu siguranță vom organiza o dezbatere deschisă pe această temă și vom comunica public toate informațiile. E un subiect important, iar acțiunea în sine creează un precedent periculos. Îmi pare rău că asta s-a întâmplat la noi, sperăm să nu se mai întâmple și la alții”.