Anchetă BBC: Petrolul rusesc ajunge în continuare, în cantități mari, în Marea Britanie. Breșa de la nivelul sancțiunilor ce permite finanțarea mașinăriei de război a Kremlinului


Anchetă BBC: Petrolul rusesc ajunge în continuare, în cantități mari, în Marea Britanie. Breșa de la nivelul sancțiunilor ce permite finanțarea mașinăriei de război a Kremlinului

Marea Britanie importă în continuare milioane de barili de combustibil fabricați din petrol rusesc, deși e una dintre țările cele mai categorice în condamnarea Rusiei și una dintre cele mai mari susținătoare ale Kyivului.  

Deși guvernul de la Londra a negat că au existat importuri de petrol rusesc din 2022 și în pofida tuturor sancțiunilor impuse pe fondul războiului din Ucraina, o anchetă BBC arată că Marea Britanie importă cantități imense de combustibil fabricat în India, din petrol rusesc, făcând uz de o așa-numită "lacună" în sfera sancțiunilor. 

Un purtător de cuvânt al Guvernului britanic a precizat că "regulile de origine" recunoscute la nivel internațional spun că țițeiul, odată rafinat într-o altă țară, este clasificat în scopuri comerciale ca provenind din țara de rafinare. Așadar, importul de combustibili rafinați din petrol rusesc în Marea Britanie nu ar fi ilegal și nu ar încălca sancțiunile, deși este clar că astfel se subminează sancțiunile care vizează restricționarea fondurilor de război ale Rusiei.

În aceste condiții, țări precum India și China, care nu au sancționat Kremlinul, pot importa în mod legal țițeiul rusesc pe care să îl rafineze în produse petroliere precum motorina și combustibilul pentru avioane, pe care să le exporte în Marea Britanie și Uniunea Europeană.

"Problema cu această lacună este că astfel crește cererea de țiței rusesc și permite vânzări mai mari în ceea ce privește volumul și, de asemenea, creșterea prețului acestora, ceea ce crește fondurile trimise în cufărul de război al Kremlinului", a declarat șeful Centrului de Cercetare pentru Energie și Aer Curat (CREA), Isaac Levi.

Grupul de campanie Global Witness a estimat că pe parcursul anului 2023 au fost importați în Marea Britanie aproximativ 5,2 milioane de barili de produse petroliere rafinate care au fost produse din țiței rusesc, din care 4,6 milioane de barili au reprezentat combustibil pentru avioane. Cea mai mare parte a importurilor ar fi venit în principal de la trei rafinării de petrol din India - Jamnagar, Vadinar și New Mangalore, dar și din alte țări, precum China.

Șefa de campanie pentru echipa Ucrainei de la Global Witness, Lela Stanley, a declarat că deși "Guvernul Regatului Unit condamnă categoric războiul din Ucraina, rămâne complice la vânzarea petrolului rusesc menținând deschisă această breșă de rafinare". 

"Fiecare liră cheltuită pe petrol rusesc îl ajută pe Putin să plătească pentru războiul său brutal", a mai spus Stanley.  

Matt Smith, un analist al grupului Kpler, care este sursa multor cercetări, a explicat că "e imposibil să scoți de pe piața globală țițeiul rusesc sau produsele create din material rusesc". 

"Rusia este un jucător atât de important, încât puterile actuale nu vor să elimine complet oferta rusă de pe piața globală, deoarece asta ar duce la creșterea prețurilor", a mai zis Smith. 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.