Klaus Iohannis dezvăluie când va începe pregătirea piloților ucraineni în România, după ce președintele Joe Biden și-a schimbat radical punctul de vedere / Ce rol vor avea avioanele F-16 în războiul cu Rusia


Klaus Iohannis dezvăluie când va începe pregătirea piloților ucraineni în România, după ce președintele Joe Biden și-a schimbat radical punctul de vedere / Ce rol vor avea avioanele F-16 în războiul cu Rusia

Antrenarea piloţilor ucraineni în România pe aeronave F-16 va începe la sfârșitul acestei veri a afirmat, luni, preşedintele Klaus Iohannis, subliniind că este important ca acest proiect să fie de durată și de succes, precizează publicația caleaeuropeană.ro

„Este posibil să se înceapă chiar din august, dar nu cred că are multă valoare să spunem acum o dată”, a spus Iohannis, răspunzând la o întrebare în cadrul unor declarații de presă susținute la Bruxelles, unde participă la summitul UE – CELAC.

„Este un proces care pentru noi este important şi este important să se menţină. Noi nu antrenăm piloţi din august până în septembrie, ci începem la sfârşitul acestei veri şi va fi un proiect care va ţine foarte mult. Interesul meu este să avem un proiect bine pregătit, solid, cu instructori foarte performanţi şi să avem aici un proiect de succes pentru Armata Română“, a mai spus Iohannis.

România a semnat pe 11 iulie, în marja summitului NATO de la Vilnius, Declarația comună privind formalizarea Coaliției de antrenare a forțelor aeriene ale Ucrainei, în vederea operării aeronavelor F-16. Prin semnarea Declarației comune, România se alătură unui grup important de state aliate format din Belgia, Canada, Danemarca, Luxemburg, Norvegia, Polonia, Portugalia, Regatul Țărilor de Jos, Suedia și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord. Semnarea Declarației comune vine în contextul în care, în ședința din 6 iulie 2023, Consiliul Suprem de Apărare a Țării a aprobat înființarea în România a unei facilități de instruire pentru personalul din Forțele Aeriene Române care operează aeronave F-16, facilitate care, într-o fază ulterioară înființării, va putea fi deschisă participării personalului navigant din statele aliate și partenere NATO (inclusiv Ucraina).

La finalul summitului NATO de la Vilnius președintele Iohannis a declarat aliații trebuie să întărească apărarea aeriană și, prin urmare, s-a luat decizia constituirii în România a unui hub regional de antrenament pentru piloții de avioane F-16, români, aliați și ucraineni.

România are 10 instructori calificați pentru acest tip de aeronavă și a solicitat un simulator de zbor pentru prima etapă a instructajului. Forțele Aeriene ale României operează o flotă de 17 avioane F-16, cumpărate din Portugalia, și este în proces de achiziționare a alte 32 de avioane din Norvegia. În luna aprilie, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) a aprobat un plan de achiziționare a avioanelor de luptă F-35.

Într-o declarație prin care a salutat crearea acestei coaliții, secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, a precizat că aceste antrenamente vor permite „o decizie ulterioară de a furniza, de asemenea, avioane F-16” pentru Ucraina: “Antrenamentele încep cât mai curând posibil și, pe baza acestora, se vor lua decizii privind furnizarea de avioane de luptă“.

Context: Președintele american Joe Biden „a dat undă verde și vom permite, sprijini și facilita acțiunile necesare pentru ca ucrainenii să înceapă să fie pregătiți pe F-16", a declarat, luni, consilierul pentru securitate națională, Jake Sullivan, potrivit Radio Europa Liberă. 

Această decizie marchează o schimbare radicală pentru președintele Joe Biden, care declarase la începutul anului că nu crede că Ucraina are nevoie de avioane F-16.

Una dintre principalele probleme cu care se confruntă forțele terestre ale Kievului în timpul ofensivei lor este superioritatea aeriană a Rusiei, care îi împiedică să înainteze. În luna mai, Biden a informat liderii G7 că Statele Unite vor sprijini un efort comun al aliaților și partenerilor de a pregăti piloți ucraineni pe avioane de generație a patra, inclusiv F-16, deși la acel moment nu era clar când va începe această pregătire.

Avionul produs în Statele Unite are capacitate de realimentare în aer și este compatibil cu majoritatea armamentului NATO furnizat deja Ucrainei. Deși a intrat în producție pentru prima dată în anii '80, acesta a trecut prin mai multe modernizări, devenind mai avansat și mai versatil decât orice avion pe care Ucraina îl are în prezent în flota sa, și un rival puternic pentru majoritatea avioanelor rusești.

Kievul, aflat în plină contraofensivă împotriva forţelor ruseşti, a cerut în repetate rânduri ţărilor occidentale să furnizeze avioane şi să îi antreneze piloţii pentru a le pilota, considerând că este singura soluţie de a contracara cu succes dominaţia aeriană a Moscovei. „Trebuie să ne apărăm populaţia civilă, infrastructura, obiectivele esenţiale, şcolile, universităţile noastre. De aceea, pentru noi este foarte important ca această coaliţie de avioane de luptă să pornească”, a declarat ministrul ucrainean al Apărării, Oleksii Reznikov. ”Sper - sunt un optimist - că după şase luni vom vedea rezultate”, a mai spus el recent

Generalul de brigadă Serghei Golubțov, șeful aviației la Comandamentul Forțelor Aeriene ale Ucrainei, afirmase anterior că Kievul ar avea nevoie de câteva escadrile de avioane F-16 americane pentru a opri atacurile aeriene rusești asupra teritoriului țării.

„F-16 nu este cel mai avansat avion, dar este capabil să utilizeze aproape toate tipurile de echipamente NATO și este un avion multifuncțional (multirol). Poate îndeplini misiuni de apărare antiaeriană, poate lupta împotriva țintelor aeriene, poate lovi ținte terestre și maritime”, a explicat Golubțov, adăugând că acest tip de avion a demonstrat „calități excelente” și în spargerea apărării antiaeriene inamice.

„Corespunde cerințelor strategice pe care am dori să le obținem astăzi pentru a avea avantajul în aer, pentru a opri inamicul și pentru a accelera victoria”, a mai spus genealul ucrainean.

Întrebat câte avioane F-16 ar avea nevoie Ucraina pentru a obține superioritatea aeriană deasupra țării, el a răspuns:

„Evident, nu vom putea să obținem și să punem în funcțiune toate avioanele simultan. Toți vor să audă numărul. Trebuie să separăm nevoia de avioane multirol în timp de pace și după victorie, și nevoia actuală, pentru îndeplinirea misiunilor curente.

Dar dacă vorbim serios, pentru a planifica o operațiune de distrugere sau de lansare a atacurilor, este necesară o anumită formație de sprijin. Pentru a planifica o operațiune de la A la Z, cred că ar trebui să vorbim despre o escadrilă, cel puțin 12-16 avioane”.

 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.