Ucraina doreşte să înceapă încă de anul acesta lucrările pentru adâncirea şi mai mult a Canalului Bâstroe, astfel încât să-şi extindă rutele alternative pentru exportul cerealelor, potrivit unui anunț făcut,marți, de ministrul ucrainean al Infrastructurii, transmite Reuters.
Declarația a fost făcută în cadrul unei conferinţe pe tema cerealelor, ministrul ucrainean al Infrastructurii precizând că noua adâncime a Canalului Bâstroe a permis accesul navelor în porturile fluviale ucrainene, dar tot nu este suficient pentru navele încărcate ce sunt nevoite să utilizeze Canalul Sulina din România, care este mai adânc.
Prin urmare, a continuat oficialul de la Kiev, Ucraina doreşte să adâncească până la 7,2 metri Canalul Bâstroe, astfel încât adâncimea acestuia să fie similară cu cea a Canalului Sulina, şi intenţionează să poarte discuţii pe acest subiect cu oficialii europeni în viitorul apropiat.
Ucraina a adâncit deja de la 3,9 metri la 6,5 metri acest canal navigabil pentru a-şi putea spori exporturile din porturile sale fluviale, după invazia rusă care i-a blocat porturile de la Marea Neagră şi numai un volum limitat de cereale a fost expediat prin aceste porturi în urma acordului cu Rusia mediat de Turcia şi de ONU.
România şi-a manifestat îngrijorarea că lucrările de dragare a Canalului Bâstroe pot ameninţa fauna Deltei Dunării, zonă inclusă în lista Patrimoniului Mondial UNESCO, şi că aceste lucrări încalcă tratatele internaţionale privind protecţia mediului, mai notează Reuters.
Amintim că, în luna martie, după o reacție vehementă a României, Ucraina își asumase să înceteze orice tip de dragaj pe canalul Bîstroe, după cum preciza Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România, după o întâlnire cu partea ucraineană și cu o delegație a Comisiei Europene. Aceasta din urmă sublinia că prioritatea zero pentru a facilita transportul de mărfuri din Ucraina este creșterea capacității canalului Sulina.
Scandalul de acum câteva luni pornise după ce ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța, pe 15 februarie, că existau semnale că Ucraina face lucrări de dragare, lucru care ar putea avea impact asupra mediului şi Deltei Dunării. Ambasada Ucrainei la București preciza ulterior că toate lucrările „sunt executate exclusiv în cadrul frontierei de stat a Ucrainei” și „vizează exclusiv întreținerea căii navigabile”.
În prezent, doar Ionel Scrioșteanu, secretar de stat la Transporturi, a avut o reacție publică precizând că intenția ucrainenilor privind adâncirea Canalului Bîstroe e deja cunoscută, însă aceasta ar putea avea loc doar prin respectarea convențiilor internaționale și „regulile de mediu”.