CNN dezvăluie că, în ciuda sancțiunilor internaționale, petrolul rusesc continuă să ajungă la cumpărătorii din întreaga lume. Dar nici măcar cei care își petrec timpul urmărind cum e transportat pe oceanele lumii încă nu pot spune exact cui aparține flota care îl transportă.
Pe măsură ce sancțiunile occidentale împotriva Rusiei s-au intensificat din cauza invaziei sale în Ucraina, mai multe nave s-au alăturat unei flote existente de petroliere misterioase, gata să faciliteze exporturile de petrol ale Rusiei.
Persoanele din industrie estimează dimensiunea acestei flote misterioase a crescut odată cu intensificarea sancțiunilor, numărând în prezent aproximativ 600 de nave, adică aproximativ 10% din numărul global de petroliere mari. Și pare că este în continuă creștere
Cine deține și operează multe dintre aceste nave rămâne, deocamdată, o enigmă. Pe măsură ce tranzacționarea petrolului rusesc a devenit mai complexă în ultimul an, mulți transportatori occidentali și-au retras serviciile. Au intrat pe fir însă jucători noi și obscuri, în unele cazuri fiind implicate companii fantomă din Dubai sau Hong Kong. Unii au cumpărat nave de la europeni, în timp ce alții au exploatat nave vechi, care altfel erau destinate să ajungă la fier vechi.
„Ați intrat mai adânc pe rute întunecate", a declarat pentru CNN un cadru superior al unei firme de tranzacționare a petrolului, referindu-se la această rețea clandestină.
Importanța flotei misterioase a crescut în condițiile în care Moscova încearcă să evite să lucreze cu transportatorii occidentali și pe măsură ce clienții din China și India îi suplinesc pe cei din Europa, cărora li s-a interzis acum să cumpere petrol rusesc pe mare și produse rafinate precum motorina. Livrarea către cumpărători mai îndepărtați necesită însă ambarcațiuni suplimentare - și armatori dispuși să facă față unor situații complexe și să-și asume riscuri juridice suplimentare, în special după ce țările din Grupul celor Șapte au impus plafoane de preț pentru petrolul rusesc.
Extinderea flotei fantomă evidențiază schimbările dramatice pe care războiul Rusiei le-a adus pe piața mondială a petrolului. În încercarea sa de a-și continua activitatea, al doilea cel mai mare exportator de țiței din lume a remodelat modele comerciale vechi de zeci de ani și a împărțit în două sistemul energetic mondial.
„Există o flotă care nu face afaceri cu Rusia, iar apoi există o flotă care face aproape exclusiv afaceri cu Rusia", a declarat Richard Matthews, șeful departamentului de cercetare al EA Gibson, un broker naval internațional. Doar câteva nave, a adăugat el, fac "un pic din ambele".
Și în timp ce Europa renunța la energia rusească, cumpărători din Asia încheiau contracte cu Rusia. China a crescut importurile de petrol rusesc la 1,9 milioane de barili pe zi în medie în 2022, cu 19% mai mult decât în 2021, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie. De asemenea, India a accelerat achizițiile și mai mult, înregistrând o creștere de 800%, până la o medie de 900.000 de barili pe zi.
Exporturile de petrol rusesc către China și India au atins ambele niveluri record în ianuarie, după ce a intrat în vigoare interdicția europeană privind petrolul rusesc transportat pe mare, potrivit Kpler, o companie de date și analiză. Exporturile către Turcia, un alt client de top, au continuat, de asemenea, în ritm accelerat. (Interdicția privind produsele petroliere rafinate nu a intrat în vigoare până în februarie, precizează CNN).