EXCLUSIV. România NU dorește să trimită trupe în Ucraina ca parte a unei eventuale misiuni internaționale de menținere a păcii. Care este, în viziunea MAE, cea mai bună soluție pentru asigurarea securității Ucrainei


EXCLUSIV. România NU dorește să trimită trupe în Ucraina ca parte a unei eventuale misiuni internaționale de menținere a păcii. Care este, în viziunea MAE, cea mai bună soluție pentru asigurarea securității Ucrainei

România nu dorește să trimită trupe în Ucraina ca parte a unei viitoare misiuni pacificatoare în Ucraina postbelică. Acest lucru a fost confirmat în exclusivitate pentru Podul.ro de către Ministerul Afacerilor Externe (MAE). 

Conform MAE, cea mai bună soluție pentru asigurarea securității, independenței și existenței Ucrainei este aderarea țării la Alianța Nord-Atlantică (NATO). Dincolo de acest fapt, România, ca stat est-european care a cunoscut în repetate rânduri ocupația rusească, nu consideră fiabilă substituirea obiectivului apartenenței la NATO de o misiune internațională de pacificare post-război în Ucraina. În același timp, angajamentul României de susținere a aderării Ucrainei la UE și NATO este unul ferm, acest lucru privind și destinul Basarabiei noastre. 

Vă prezentăm, mai jos, răspunsul Ministerului Afacerilor Externe:

“România susține neechivoc independența, suveranitatea și integritatea teritorială a Ucrainei în granițele recunoscute internațional. Dreptul Ucrainei de a-și alege propriile aranjamente de securitate și de a decide asupra propriului viitor, fără constrângeri sau interferențe externe, trebuie să prevaleze. 

România reafirmă și sprijină angajamentul aliat asumat la Summitul NATO de la București din 2008 privind viitoarea apartenență a Ucrainei la NATO, angajament consolidat cu ocazia celui mai recent Summit NATO de la Washington în iulie 2024, unde a fost punctată calea ireversibilă de integrare euroatlantică a Ucrainei. Republica Moldova și Ucraina sunt parte integrantă a arhitecturii de securitate europene. Eforturile pentru asigurarea securității Ucrainei, regiunii Mării Negre și Europei în general trebuie să includă sprijin ferm și continuu pentru Republica Moldova în fața presiunii crescânde din partea Federației Ruse, cu scopul consolidării democrației, rezilienței și reformelor necesare avansării pe traseul integrării europene.”

Amintim că, în Ucraina, potrivit politicienilor, jurnaliștilor, politologilor și experților în relații internaționale, obiectivul aderării statului ucrainean la NATO pare a fi din ce în ce mai puțin realizabil. Iar asta, din cauza Federației Ruse, care va impune, ca o condiție principală pentru încheierea agresiunii și genocidului în Ucraina, în cadrul viitoarelor negocieri de pace ruso-ucrainene, asumarea de către Ucraina, inclusiv prin Constituție, a faptului că nu va adera niciodată la NATO și că își va proclama o așa-zisă “neutralitate perpetuă”. 

Însuși președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a cerut, ca urmare a împotrivirii lui Trump ca Ucraina să devină membră NATO, ca statului ucrainean să i se pună la dispoziție o misiune pacificatoare internațională interaliată. Această misiune ar urma să fie stabilită pe actualele linii de confruntare militară, care vor deveni o demarcație permanentă, adică un Zid între Ucraina liberă și Ucraina ocupată, între libertate și ocupația rusească. Conform lui Zelenski, misiunea ar trebui compusă din 200.000 de militari, și nu poate fi efectivă fără participarea SUA (detalii AICI). 

Pe de altă parte, condiția neaderării Ucrainei la NATO înaintată de Rusia, care se învecinează maritim și terestru cu… 8 state NATO (Estonia, Lituania, Letonia, Polonia, SUA, Norvegia, Finlanda, Suedia), nu are nicio legătură cu teza “asigurării securității strategice a Rusiei”. Proclamarea neutralității de către Ucraina, la presiunile Rusiei, va fi prezentată publicului rusesc ca pe o așa-zisă “victorie” (alături de ocupația unor teritorii ucrainene care nu va fi recunoscută de nimeni ca aparținând Rusiei), și va avea menirea să justifice propagandistic așa-zisa ”necesitate” a declanșării de către Rusia, la 24 februarie 2022, a așa-zisei “operațiuni militare speciale”. În plus, dictatorul și criminalul de război V. Putin va anunța că armata ucraineană a fost slăbită, iar Rusia a obținut controlul asupra unor teritorii din jurul Crimeii (aluzie la partea ocupată a Hersonului / detalii AICI).

Printre altele, potrivit jurnalistului ucrainean Dmitro Gordon, Putin ar urma să repete tezele propagandistice despre cei așa-ziși “8 ani de bombardare și opresare a Donbasului ocupat de către naționaliștii ucraineni”, și cum el “i-a salvat și protejat” pe ucrainenii vorbitori de limba rusă de acolo, pe care îi etichetează în mod fals drept “ruși”. 

Rusia genocidară va fi nevoită, ca o formă de compromis, să accepte și să nu pună niciun fel de piedici părții libere a Ucrainei în a adera la UE. Obiectivul aderării Ucrainei la UE, și nu la NATO, a fost, de fapt, motivul adevărat pentru care Rusia a declanșat războiul în estul Ucrainei, în 2014, și a anexat ilegal regiunile ucrainene Luhansk, Donețsk, precum și Peninsula Crimeea. Ucraina mizează pe o aderare mai accelerată la UE, aderare care îi va permite să înceapă cât mai curând, împreună cu partenerii săi de dezvoltare, reconstrucția țării. 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.