Președintele Klaus Iohannis a fost de acord cu declasificarea informațiilor prezentate de SRI, SIE, STS și Ministerul de Interne în cadrul ședinței CSAT de săptămâna trecută.
Acestea relevă că o singură persoană cu venituri aparent modeste a cheltuit cel puțin un milion de euro ca să-l promoveze pe Georgescu pe Tik Tok. Un alt aspect important este asemănarea izbitoare cu o campanie dusă de Federația Rusă în Ucraina în perioada premergătoare invaziei (din 24.02.2022).
Reamintim că omul de afaceri milionar Dan Șucu a lansat, tot miercuri, un semnal de alarmă cu privire la cheltuielile masive făcute pentru campania electorală a lui Călin Georgescu, despre care estimează că ar fi costat peste 50 de milioane de euro doar pentru postările de pe rețelele de socializare. Statul român are însă alte estimări, mult mai modeste. Detalii mai jos!
„Noi cunoaștem costurile normale de transmitere a peste 100 de milioane de postări într-o zi și estimăm că ce s-a cheltuit până acum depășește 50 de milioane de euro. Mai mult decât atât, sunt zile în care, după calculele noastre simple, se cheltuie peste trei milioane de euro, doar pe postări. Este netransparent. Eu, înainte de a vota mi-aș dori să cunosc cine investește toate sumele acestea”, a precizat Șucu în cadrul unui apel lansat alături de mai mulți antreprenori români de succes privind consecințele economice dezastruoase pe care le-ar putea avea ascensiunea putinistului delirant Călin Georgescu la Cotroceni.
Vă prezentăm mai jos un rezumat al acestora
Nota de informarea a Ministerului de Interne:
Au fost folosiți (pentru promovare electorală) 100 de influenceri care adunați numărau peste opt milioane de urmăritori;
Tik Tok nu a implementat instrucțiunile BEC privind marcarea lui Călin Georgescu drept candidat politic, respectiv marcarea materialelor drept electorale (și fără codul de mandatar financiar);
În intervalul 13-26.11.2024, conținutul video asociat cu candidatul Călin Georgescu a ajuns în primele nouă trenduri la nivel mondial prin folosirea mai multor hashtaguri specifice de campanie, numărul vizualizărilor fiind de ordinul sutelor de milioane;
Utilizarea de conturi fictive pentru promovarea în comentarii a candidatului în cauză;
Majoritatea influencerilor nu au admis că promovează un candidat anume (prin folosirea #echilibrusiverticalitate), dar ulterior, după rezultatul fulminat, aproape jumătate dintre ei au șters contentul și s-au delimitat de acesta;
Unii dintre susținătorii campaniei lui CG implicați în promovarea acestuia sunt exponeți ai mediilor extremiste de dreapta, infracționale și ai cultelor religioase, implicați anterior în promovarea de narative proruse, antisemite, anti NATO sau împotriva Ucrainei. Unii dintre aceștia s-au implicat însă activ și în viața reală, gestionând semnăturile necesare pentru candidatura lui CG.
Reportul făcut public de către Ministerul de Interne arată că a fost identificat un tipar similar la nivelul Ucrainei activ în perioada premergătoare agresiunii de către Federația Rusă.
În concret, campania informațională Echilibru și Verticalitate” este identică cu campania „Frate lângă Frate” derulată de Federația Rusă în Ucraina, ambele derulându-se prin manipularea unor micro-bloggeri influenceri legitimi.
VEZI AICI integral documentul.
Documentul SRI
Rețeaua de conturi asociată direct companiei lui Călin Georgescu a fost formată inițial din 25.000 de conturi la nivelul platformei Tik Tok care au devenit foarte active cu două săptămâni înaintea datei alegerilor.
Cel puțin 767 de conturi de pe care a fost susținut CG fuseseră create încă din 2016 și au avut o activitate foarte redusă (1%) până la data de 11.11.2024.
Au fost identificate elemente specifice rețelelor de boți.
Organizarea s-a făcut în afara rețelei Tik Tok, mai exact pe mesageria Telegram unde abonații au primit instrucțiuni foarte clare privind conduita de campanie, mesajele pe care urmau să le distribuie care trebuiau să conțină anumite emoji-uri și numele candidatului pentru a exploata algoritmii Tik Tok.
Ar fi vorba de cel puțin 3755 de conturi de Tik Tok care ar fi primit instrucțiuni privind distribuirea de clipuri și postări, dar și lăsarea de comentarii utilizând anumite hashtaguri. Utilizatorii nu acționau însă doar pe Tik Tok, ci și pe Youtube și Facebook.
Și SRI vorbește despre folosirea influencerilor, nefiind diferențe notabile între cele sesizate de acesta și Ministerul de Interne (modul de operare fiind deja expus mai sus).
SRI a mai remarcat și crearea de canale de Tik Tok false sub denumirea de SRI (cu sigla oficială a Serviciului) și Brigada Antiteroristă (BAT) care au reușit să atragă mii de urmăritori (și sute de mii de likes).
Și SRI precizează că Tik Tok nu a îndepărtat conținutul, așa cum a solicitat Autoritatea Electorală Permanentă.
De asemenea, postările cu conținut pur electoral ale conturilor asociate rețelei care îl promovează că Călin Georgescu au fost catalogate de Tik Tok drept postări de divertisment și au fost afișate, fără restricții pentru o plajă largă de utilizatori, deși acest aspect contravine chiar politicilor proprii ale companiei chineze privind contentul politic.
De asemenea, clipurile respective nu au avut marcaje electorale adecvate fiind afișate în afara perioadei electorale, aspecte interzise de legislația electorală din România.
Călin Georgescu a declarat la AEP 0 lei buget pentru campania electorală.
Însă datele arată implicarea contului de Tik Tok „bogpr” utilizat de cetățeanul Bogdan Peșchir care a realizat donații de peste un milion de euro în finanțarea promovării lui Călin Georgescu la nivelul platformei chinezești. Implicarea contului „bogpr” a fost confirmată inclusiv de Tik Tok.
Bogdan Peșchir afișează un nivel de trai care nu corespunde veniturilor realizate prin intermediu unei companii pe care o deține la Brașov. VEZI AICI integral documentul.
SRI a emis un document suplimentar care poate fi consultat AICI Acesta conține date despre tentativele de penetrare a sistemelor informatice ale siteurilor BEC și AEP, foarte numeroase mai ales în ziua alegerilor și noaptea următoare.
Pentru lansarea atacurilor au fost utilizate sisteme informatice din peste 33 de țări, folosind metode de anonimizare avansate pentru a îngreuna procesul de atribuire Modul de operare, precum și amploarea campaniei cibernetice conduc la concluzia că atacatorul dispune de resurse considerabile, corelate cu un mod de operare specific unui atacator statal, precizează documentul SRI (intitulat CSAT SRI II)
Documentul redactat de Serviciul de Informații Externe
Documentul SIE subliniază interferența crescută a Rusiei în scrutinele organizate în statele occidentale. Moscova, arată SIE, a dispus chiar și cercetări sociologice minuțioase pentru a afla trendurile în rândurile opiniei publice, perspectivele politice ale candidaților, fiind atent studiat cadrul legislativ ale statelor-țină (între care și România) pentru a identifica breșe/vulnerabilități și care este capacitatea de răspuns a autorităților.
La ordinul expres al Kremlinului s-a pus accent pe agresiune informațională, inclusiv propagandă și folosirea de inteligență artificială pentru crearea rapidă de conținut.
Rusia și-a diversificat tehnicile de răspândire a narativelor pro ruse apelând de regulă la reprezentanți locali, dar și la troli pentru a-și disemina mesajele pro ruse sau „pacifiste”.
Rusia a inundat spațiul informațional cu narative divizive și de susținere a vectorilor (persoane sau formațiuni politice) cu viziuni apropiate Kremlinului (extremiști, naționaliști, populiști, figuri politice antisistem etc).
SIE spune explicit că mesajul anti NATO, UE și anti Ucraina provine direct din laboratoarele Kremlinului, fiind amplificat de vectorii cu care colaborează acesta pentru divizarea și manipularea societății. VEZI AICI integral documentul.
Documentul STS poate fi vizualizat integral AICI