Putin, bișnițarul suveran: le vinde rușilor mașini 100% chinezești, sub marcă sovietică și la preț dublu


Putin, bișnițarul suveran: le vinde rușilor mașini 100% chinezești, sub marcă sovietică și la preț dublu

Lansat cu mare pompă și propagandă de fosta fabrică Renault de la Moscova, acolo unde până la război erau construite și mașini Duster și Sandero, vehiculele patriotice Moskvich 3 și Moskvich 6, readuse la viață cu ajutorul chinezilor, care au permis clonarea automobilelor Sehol X4 și Sehol A5 produse de o companie numită JAC, s-au dovedit mult mai puțin performante și mult mai scumpe decât originalele de la Beijing. 

La dealerii de mașini din Rusia, prețurile pentru Moskvich încep de la 2,4 milioane de ruble. și ajung la 3,1 milioane, în timp ce Sehol A5 Plus costă 98,9–134,8 mii de yuani în China, sau 1,36–1,87 milioane de ruble. Pentru modelul Moskvich 6, producția unei clone a modelului chinezesc Sehol A5 Plus la Uzina de automobile din Moscova a fost lansată la începutul lunii septembrie, iar mașina ar trebui să fie pusă în vânzare înainte de sfârșitul lunii octombrie a acestui an. Un sedan cu transmisie manuală va costa de la 2,7 milioane de ruble, iar un SUV - 3,1 milioane de ruble, iar prețurile pentru aceste modele ar putea crește, la fel cum s-a întâmplat și cu crossoverele Moskvich 3, care în iunie erau cu 200 de mii de ruble mai ieftine. 

Fabrica Moskvich, care a aparținut concernului francez Renault înainte de începerea războiului din Ucraina, a început să producă mașini chinezești sub marca sovietică la sfârșitul anului trecut. Primele modele au fost produse în septembrie 2022, cu un obiectiv de fabricație de 600 de mașini pentru anul trecut. Rușii anunțau că au construit un lanț de producție capabil să producă 100.000 de mașini/an, un obiectiv de-a dreptul fantasmagoric, piața rusă încheind anul trecut cu sub un milion de mașini noi vândute, cea mai mică valoare de când există date statistice.

Istoria mărcii Moskvich a început în 1929 când a fost înființată o uzină auto la Moscova, uzină care producea în 1930 modele Ford sub licență SUA, cu piese din SUA. Moskvich avea însă să devină una dintre cele mai iubite mărci din URSS, în 2016 estimându-se că mai sunt un milion de mașini ale mărcii pe străzile din Rusia.

Una peste alta, în timp ce rușii se străduiesc să vopsească brandurile mașinilor chinezești, Kia și Hyundai anunță că vor părăsi complet Rusia până la sfârșitul anului 2023, showroom-urile companiei vânzând deja stocurile cu reduceri considerabile, în timp ce modelele populare (de exemplu, Kia Rio) nu mai sunt la vânzare iar Hyundai Solaris, Elanta și Sonata au dispărut și ele din showroom-uri. Pe piața rusă mai sunt oferite acum doar jeep-uri la un preț umflat, care începe de la 4,5 milioane de ruble. Din cauza sancțiunilor, Kia și Hyundai nu mai pot aproviziona Rusia, iar rata pentru importurile paralele nu a îndeplinit așteptările.

Drept urmare, rețelele de dealeri ale mărcilor sud-coreene din Rusia își schimbă semnele și trec treptat la vânzarea de mașini chinezești. De exemplu, showroom-urile Hyundai au început să se numească Baic. Potrivit angajaților salonului, produsele „chineze” nu sunt căutate, deoarece cumpărătorii le consideră prea scumpe. Mulți dintre angajați nu vor să vândă mașini chinezești și renunță.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.