Indiscutabil, sistemul de învățământ din Republica Moldova are nevoie de o reformă profundă, precum pământul are nevoie de ploaie pentru a rodi.
Ploaia multașteptată adusă de Mișcarea de Renaștere Națională a fost fugărită de pe pământul Basarabiei de către revanșarzii regimului de ocupație ruso-sovietic, partidul democrat agrar și partidul socialist, care au pus „gheara” pe putere în anul 1994. Ghidați de un antiromânism feroce, aceștia au promovat românofobia lor la nivel de politică de stat și au bătut două cuie rusești în capacul sicriului românilor de la est de Prut.
Unu. Au băgat în Constituția Republicii Moldova sintagma „limbă moldovenească”.
Doi. Au modificat Legea învățământului, introducând sistemul liceal 4-5-3, altul decât cel din România.
Aceste două cuie au ruginit, deja, dar nimeni nu îndrăznește să le extragă și să le arunce la coșul de gunoi al istoriei. De ce?
Fiindcă, toți cei care au fost și sunt la guvernare sunt adepții moldovenismului stalinist, pe care îl promovează cu insistență! Fiindcă, la Est de Prut totul trebuie să fie altfel decât este în România! Fiindcă noi suntem moldoveni, iar maica noastră este Rusia imperială! Fiindcă identitatea românească trebuie înlocuită cu cea moldovenească (origine geografică, transformată în origine etnică)! Fiindcă…
Dacă ne-am racorda pe toate liniile – economie, învățământ, medicină, sistem administrativ, protecție socială, energetică, căi de comunicație, etc. – cu cele din România, atunci minciuna despre „etnia moldovenească” s-ar sparge ca o beșică roșie-albastră-verde-galbenă. Însă există suficiente servicii și forțe politice de pe ambele maluri ale Prutului, ale căror misiune a fost și a rămas să „nu supere rușii”, să nu permită reîntregirea națiunii române, să nu-i ajute pe basarabenii rusificați să deschidă ochii și să-și descopere adevărata identitate etnică.
România cu o populație de 20 mln. de locuitori are 41 de județe, iar R. Moldova, cu 2,7 mln., are tocmai 32. De ce? Ca să arătăm că suntem diferiți de România!
Așa zisele reforme – din procuratură, justiție, administrare, învățământ – au în spate persoane cosmopolite, incompetente, care niciodată nu au reprezentat vârfurile acestor domenii, dar care au greblat la greu bani prin ONG-uri gălăgioase și total ineficiente. Cum poate face o reformă deputatul sau ministrul care habar nu are cum funcționează o instituție de stat și nu este din domeniu?
Ce s-a ales din reforma procuraturii? Dar cu cea a justiției? Dar cea legată de „independența” mass-mediei? Doar milioane cheltuite pentru îmbogățirea câtorva șmecherași și profitori.
Primul pas, care se cerea să fie făcut, pentru reformarea sistemului de învățământ și educație, era, evident, renunțarea PAS-ului la aroganța lor de atotștiutori și inițierea unei largi dezbateri cu cei care cunosc domeniul, cu întreaga societate. Nu poți forța și reforma mecanic învățământul!
A pune carul înaintea boilor este ceva firesc în Republica Moldova. Mai întâi facem moftul câtorva incompetenți din parlament și guvern, tăiem totul cu foarfeca amatorilor, apoi numărăm!
Al doilea pas, care pare unul adițional, dar care ar trebui să stea la temelia tuturor reformelor așteptate, este reforma teritorial-administrativă. Centrele județene trebuie să fie centre puternice de dezvoltare economică, socială, culturală, educativă, etc. Liceele județene organizate pe standarde europene, vor ridica substanțial calitatea învățământului. Chiar este ridicol când întâlnim licee prin majoritatea satelor. Maximum ce poate fi acolo, este un gimnaziu. De ce toți declară, de la președinte la ministru, că nu se va face reforma teritorial-administrativă? Doar ca să conservăm modelul administrativ rusesc și să arătăm că suntem diferiți de România!
Argumentul cu lipsa studenților este plauzibil. Dar întrebarea e una firească: „De ce nu mai avem studenți? De ce populația s-a înjumătățit?” Răspunsul e simplu: fiindcă guvernările își bat joc de cetățeni, îi umilesc și îi aruncă pe drumul străinătăților.
Cu ce îi poți reține pe oameni acasă, cu ce îi poți convinge să revină acasă? Cu o guvernare competentă și corectă în relațiile cu cetățenii, cu o atmosferă de prietenie și ajutorare între oameni, cu un trai decent, cu venituri care să-i asigure viața omului de rând, cu stabilitate și un sistem de justiție care să-l apere. Le avem noi pe toate acestea? NU! Și atunci de unde vreți demografie și studenți?
Ce perspectivă le oferă statul Republica Moldova celor care au absolvit facultatea? Un bilet de voie în Europa! Președintele s-a dus în Germania și a semnat un acord ca cetățenii R. Moldova să poată lucra legal acolo. Doar atât? Mulțumim! Săriți la cules sparanghelul!
Da, desigur, un deputat care doarme în parlament și are un venit lunar de 35 000 (!) lei, nu simte aceste lipsuri majore și nu se gândește la cel flămând.
Repet! Sistemul de învățământ din Republica Moldova are nevoie de o reformă profundă, precum pământul are nevoie de ploaie pentru a rodi. Aș susține cu ambele mâini o reformă profesionistă, nu una făcută de restanțierii, care urăsc școala, cartea și performanța. O reformă educațională și instructivă, care ar sincroniza și unifica deplin și ireversibil sistemul de învățământ din R. Moldova cu cel din România.
P.S. Între timp, contrar prevederilor Declarației de Independență și hotărârii Curții Constituționale, „limba moldovenească” este impusă chiar la facultatea de jurnalism a USM. Profesorii îi atenționează pe studenți că în Constituție este scris „limba moldovenească” și trebuie să ne conformăm. Ce zile umilitoare și rușinoase am ajuns!
P.S.1 Dacă accesezi un site guvernamental, prima întrebare este următoarea: „Ce limbă doriți: rusa sau de stat?” Nu-mi pot permite să înjur, dar ar trebui să o fac! Nu Limba Română pentru care au luptat sute de mii de patrioți români, dar limba de stat! De ce? Ca nu cumva să „ne înghită România, așa cum a făcut-o în anul 1918”.
Domnilor și doamnelor de la putere! Atunci când mergeți la București cu cerșitul, tot în limba de stat vorbiți? Or, acolo, vă prezentați ca cetățeni ai României, care ați depus jurământ de credință Patriei-Mame? Ce mutanți odioși ați ajuns în fățărnicia și incompetența voastră de a fi la putere cu prețul trădării părinților voștri și a Țării pe care o stoarceți de bani și o desconsiderați că poate exista bine și fără voi.
P.S.2 Unicul lucru vizibil al activității Ministerului Învățământului și al guvernanților incompetenți rămâne doar feminizarea profesiilor. Cât de fericiți suntem că ați avut grijă să avem și „sudor”, și „sudoare”!
Valentin Dolganiuc, veteran al Mișcării de Renaștere Românească în Basarabia, votant al Declarației de Independență față de Rusia imperială.