Deși Comisia Europeană a aprobat, recent, debursarea tranșei a doua din cadrul Programului de asistență macrofinanciară pentru Republica Moldova, în valoare de 30 milioane euro (detalii AICI), e bine de realizat că administrația rusofilă Dodon-Chicu-PSRM a cauzat o colapsare a relațiilor cu Uniunea Europeană, și că acest ”cadou” al oficialilor europeni reprezintă doar un gest de bunăvoință, având în vedere marile probleme politice, economice și sociale de dincolo de Prut.
În pofida declarației politicoase a comisarului european pentru Economie, Paolo Gentiloni, care a apreciat pozitiv și eliptic că R. Moldova ar fi făcut eforturi ”pentru realizarea reformelor, precum cele ce vizează îmbunătățirea sistemului de justiție și combaterea corupției”, administrația rusofilă de la Chișinău nu doar că nu a depus nici cel mai mic efort pentru a respecta condiționările UE, dar a și deturnat Republica Moldova, în mod premeditat și programatic, de la parcursul european.
Mult trâmbițata ”dezoligarhizare” nu a avut loc niciodată, Plahotniuc și cozile sale de topor sunt în libertate, în timp ce sistemul ticăloșit a încăput, în totalitate, cu tot cu procurori, servicii, pârghii de forță și instituții esențiale, în mâinile lui Dodon, și ombilical în cele ale Kremlinului, acolo unde se duce acest bufon obedient să ia lumină.
Dacă ”justiția” din R. Moldova nu-i capabilă să deranjeze cu nimic, nici cu o floare, pe oamenii lui Plahotniuc, ea nu îl poate vătăma deloc nici pe prorusul Dodon – Procuratura nu doar că refuză în mod categoric și complice să ancheteze scandalosul Dosar Bahamas (unde toate drumurile corupției duc la Dodon, la familia lui și la tovarășii din PSRM, deopotrivă cu finanțările rusești), dar procurorul-șef Alexandr Stoianoglo (un rusofil învederat) s-a pretat să devină instrumentul lui Dodon. Mai exact, Stoianoglo are rolul de a scoate de la sertar dosare ale unor lideri PD pentru a forța menținerea guvernului Chicu – mai multe detalii AICI.
Așadar, în R. Moldova nu s-a făcut vreun progres, orișicare, în reforma justiției, reformă care de altfel a fost îngropată total de Dodon și acoliții săi. O dovadă în acest sens sunt deciziile dubioase luate în ceea ce privește activitatea și funcționarea CSM: Parlamentul a adoptat un amendament care deschide posibilitatea numirii în funcții esențiale a unor persoane din exteriorul ”sistemului”, adică oameni din PSRM sau direct afiliați, aserviți intereselor socialiștilor, personaje care – ar trebui să fie evident pentru toată lumea – vor afecta în mod premeditat activitatea acestui organism-cheie în combaterea corupției.
Astfel de jocuri și decizii explică de ce justiția din R. Moldova nu a fost și nici nu este capabilă să realizeze un progres în investigarea marilor dosare de corupție. De altfel, reluarea contrabandei cu țigări, cu alcool și a numeroaselor scheme de corupție reprezintă semnale de alarmă sugestive.
De notat că decidenții socialiști și rusofili de la Chișinău nu suflă nici măcar un cuvânt despre legea ONG-urilor, lege despre care nimeni nu mai știe absolut nimic – deși a fost aprobată în Parlament, legea nu a fost încă trimisă la promulgare și nici nu a fost publicată în Monitorul Oficial.
Având în vedere toate cele de mai sus (dar și multe altele) este de-a dreptul evident că această tranșă financiară acordată de Comisia Europeană poate fi caracterizată drept un gest de bunăvoință și ajutor al UE pentru cetățenii R. Moldova, dar sub nicio formă nu vine ca urmare a îndeplinirii de către autorităţile moldovene a condiționalităților decise la nivelul Uniunii.