Lovitură pentru Kremlin: marile porturi din China închid accesul petrolierelor din flota din umbră a Rusiei / Efectul sancțiunilor impuse de SUA


Lovitură pentru Kremlin: marile porturi din China închid accesul petrolierelor din flota din umbră a Rusiei / Efectul sancțiunilor impuse de SUA

Petrolierele ruse aflate sub sancțiunile americane au avut interdicție de intrare în portul Shandong din partea de est a Chinei, pe unde se importă mare parte din petrolul din Rusia, Iran și Venezuela. Luni, 6 ianuarie, administrația portului Shandong a notificat să nu se permită accesul petrolierelor aflate pe "lista neagră" a SUA. Portul Shandong controlează, de asemenea, principalele porturi de pe întreaga coastă de est a Chinei, inclusiv Yantai, Rizhao și Qingdao, care sunt terminale foarte importante pentru importul de petrol sancționat.

În această regiune se importau zilnic la sfârșitul anului 2024 până la 1,74 milioane de barili de petrol din Rusia, Iran și Venezuela, ceea ce reprezintă 17% din importurile totale de petrol ale Chinei, conform datelor preluare de Reuters.  

Interdicția a fost introdusă imediat după ce un petrolier supus sancțiunilor occidentale a intrat în portul Yantai la începutul lunii ianuarie. O astfel de interdicție confirmată oficial, impusă de sancțiunile Statelor Unite, va duce pe mai departe la o creștere a costurilor de livrare a petrolului pentru rafinăriile independente din China.

În decembrie 2024, din 8 petroliere care au descărcat petrol iranian în portul Shandong, cel puțin 4 erau nave aflate sub sancțiunile Statelor Unite.  

Reuters a relatat că flota paralelă care transportă petrol din Rusia, Iran, Rusia și Venezuela este estimată la aproximativ 669 de petroliere, din care 250-300 de petroliere erau de obicei implicate în transportul de petrol rusesc, ceea ce exclude cel mai mare operator iranian NITC și principalul grup rusesc de petroliere Sovcomflot. Între octombrie și decembrie, Trezoreria SUA a impus sancțiuni asupra a 35 de petroliere despre care a afirmat că fac parte din "flota fantomă" a Iranului, în afara navelor operate de NITC. La începutul anului 2024, Washingtonul a impus sancțiuni separate contra Sovcomflot. De asemenea, Washingtonul intenționează să impună sancțiuni asupra a altor 100 de petroliere implicate în transportul de petrol rusesc, au declarat surse pentru Reuters în această săptămână. 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.