EXCLUSIV Document: Calea Ferată Suceava-Cernăuți NU mai este un vis. Administrația Regională de Stat din Cernăuți face marele anunț: “Ne dorim ca până în 2028 să fie gata”. Care e costul total al proiectului


EXCLUSIV Document: Calea Ferată Suceava-Cernăuți NU mai este un vis. Administrația Regională de Stat din Cernăuți face marele anunț: “Ne dorim ca până în 2028 să fie gata”. Care e costul total al proiectului

Urmare a unei solicitări Podul.ro, Administrația Regională de Stat din Cernăuți a oferit mai multe detalii despre linia de calea ferată istorică Suceava-Cernăuți, posibilitatea reconstrucției și relansării ei, precum și despre costurile și perioada de realizare a acestui proiect de importanță strategică.

Conform Administrației Regionale de Stat din Cernăuți, beneficiind de sprijin și fonduri europene suficiente, autoritățile ucrainene, în parteneriat cu cele românești, vor putea să restaureze și relanseze linia de legătură a celor două centre din sudul și nordul Bucovinei. Conform autorităților publice locale de la Cernăuți, proiectul are toate șansele să fie realizat în mai puțin de 3 ani, adică până în 2028. 

Vă prezentăm, mai jos (inclusiv foto), întrebările adresate de Podul.ro și răspunsurile oferite de Administrația Regională de Stat din Cernăuți:

Podul.ro: Care este stadiul actual al proiectului? Ce investiții necesită și când va deveni funcțional? 

Administrația Regională de Stat din Cernăuți: În ianuarie 2024, JSC Ukrzaliznytsia (Calea Ferată a Ucrainei) a depus o propunere de proiect în cadrul concursului CEF 2023 Transport, în special pentru elaborarea documentației pentru proiectul ce prevede construirea unei căi ferate cu ecartament de 1435 mm și electrificare pe tronsonul Lviv-Cernăuți-Vadul-Siret. Proiectul prevede primirea unei finanțări (grant) în valoare de 50% din costul proiectului. Ca sursă de cofinanțare, sunt luate în considerare următoarele: problema atragerii de fonduri proprii, bugetare și de altă natură, inclusiv credite. 

În cadrul mecanismului Conectarea Europei (Connecting Europe Facility) al Uniunii Europene (CEF), a fost depus un proiect de integrare a sistemului feroviar al Ucrainei în sistemul de transport al UE. Aplicația de proiect a fost aprobată la 16.07.2024 de către Comitetul director al programului. Acest proiect presupune îmbunătățirea rețelei feroviare și dezvoltarea unui ecartament de 1435 mm pentru a asigura compatibilitatea tehnologică și a crește capacitatea infrastructurii feroviare. Bugetul total pentru acest proiect este de 85,91 milioane EURO, iar CEF va furniza 42,95 milioane EURO pentru Ukrzaliznytsia (Calea Ferată a Ucrainei).

În cadrul acestei aplicații, se planifică printre altele, implementarea proiectului de reconstrucție a instalațiilor feroviare prin construirea unui ecartament de 1435 mm și electrificare pe ruta Lviv-Cernăuți-Vadul Siret-frontiera de stat.  Aceste propuneri sunt reflectate în strategia de integrare a rutelor logistice ucrainene în rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T), publicată la 11.07.2023 de instituția de cercetare și consultanță a Băncii Europene de Investiții și a Comisiei Europene „JASPERS”, care a finalizat elaborarea unui studiu preliminar de fezabilitate pentru dezvoltarea unui nou coridor feroviar cu ecartament de 1435 mm care va va conecta Republica Polonă, Ucraina, România și Republica Moldova. 

CITEȘTE și EXCLUSIV Document: Cât ar costa înlocuirea ecartamentului feroviar sovietic din R.Moldova cu unul de tip european. Rolul și implicațiile Ucrainei în această ecuație. Precizările Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al R.Moldova

Podul.ro: Ați văzut o deschidere din partea autorităților române față de acest proiect? 

Administrația Regională de Stat din Cernăuți: Atitudinea autorităților române față de proiect este în general pozitivă. În același timp, Administrația Regională de Stat Cernăuți (alături de administrația militară regională Cernăuți) în cooperare cu Ukrzaliznytsia și Ambasada Ucrainei în România inițiază lansarea unui serviciu feroviar de călători cu România prin conectarea trenurilor interne ucrainene și românești cu schimbul de călători în stația Vadul Siretului. În eventualitatea unui dialog constructiv între părțile ucraineană și română, aceste propuneri pot fi implementate în lunile următoare. 

Podul.ro: În ce an estimați că linia ferată istorică dintre Cernăuți și Suceava va fi relansată, devenind funcțională? 

Administrația Regională de Stat din Cernăuți: În condiții favorabile și cu finanțare adecvată, construcția ecartamentului de 1435 mm pe secțiunea Cernăuți-Vadul-Siret-Frontiera de stat ar putea fi finalizată până în 2028.

Anterior, șefa Administrației Regionale de Stat Cernăuți – am numit-o pe Aliona Atamaniuc – a declarat că proiectul în cauză are ca scop conectarea orașelor din România, Ucraina, Republica Moldova și Polonia printr-o linie feroviară europeană. Conform proiectului, linia feroviară europeană ar urma să conecteze orașe precum Cracovia, Liov, Cernăuți, Suceava și Ungheni, punctează bucpress.eu (detalii AICI).

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.