Graba cu care Chișinăul oficial (Ministerul de Externe, Președinția, SIS și alte instituții specializate) s-a grăbit să satisfacă solicitarea acordării agrementului pentru noul ambasador al Rusiei la Chișinău este una foarte suspectă și chiar iresponsabilă. Am rămas stupefiat după ce am citit astăzi investigațiile presei vis-à-vis de acest “diplomat”. Chiar dacă rusul Oleg Ozerov a primit agrementul de la noi, iar Putin i-a semnat deja decretul, Ministerul de Externe are tot dreptul legal să-l informeze pe acesta, chiar astăzi, că-i dorește să-și continuie activitățile anterioare, fără a ne mai “ferici cu prezența sa diplomatică” la Chișinău.
Practica internățională și cutuma diplomatică, dar mai ales Convenția de la Viena din 1961 cu privire la relațiile diplomatice, articolul 9, punctul 1, stabilește expres următoarele: “Statul acreditar poate oricînd, şi fără a trebui să motiveze hotărîrea, să informeze statul acreditant că şeful sau orice alt membru al personalului diplomatic al misiunii este persona non grata sau că orice alt membru al personalului misiunii nu este acceptabil. În acest caz, statul acreditant va rechema persoana în cauză sau va pune capăt funcţiilor sale în cadrul misiunii, după caz. O persoană poate fi declarată non grata sau inacceptabilă înainte de a ajunge pe teritoriul statului acreditar”.
Așadar, legea internațională ce reglementează raporturile diplomatice între state ne oferă cadrul legal ca să-l informăm pe tov. Oleg Ozerov că este persoană indezirabilă la Chișinău.
Oare cine i-a influențat pe ONG-iștii de la SIS să dea cu lejeritate și atât de rapid un aviz favorabil pentru acest “diplomat” al Federației Ruse, chiar nu s-a examinat în detalii activitatea anterioară a acestuia, acțiunile căruia contravin flagrant principiilor fundamentale ale dreptului internațional și celui diplomatic, dar, mai ales, intereselor noastre naționale și europene? Oare Rusia ne este o țară atât de prietenă că nu mai era necesar să vedem, cap-coadă, pe cine îl trimite la noi, mai ales în conjunctura actuală internă și de securitate regională și europeană? Dacă cei de la SIS nu i-au “observat” activitatea practică anterioară a “diplomatului” rus, le propunem să acceseze link-urile și informațiile din presa noastră – detalii AICI, AICI, AICI și AICI.
Având în vedere nivelul cel mai redus al raporturilor bilaterale de la stabilirea relațiilor diplomatice (1991), ar fi indicat ca acestea să se desfășoare la nivelul Însărcinatului cu Afaceri ad-interim. Prezența ambasadorului nostru la Moscova este eminamente una decorativă, activitatea acestuia fiind restricționată în toate structurile statului rus. Acesta trebuie rechemat la Chișinău pentru discuții de lungă durată, până Federația Rusă se va dezice de politicile sale vădit antimoldovenești și până va pune capăt războiului hibrid total împotriva statului nostru. În acest caz nici noul ambasador al Moscovei nu va mai avea ce căuta la Chișinău. Soluția e simplă: e necesară doar o elementară verticalitate politică și diplomatică din partea actualei conduceri a Republicii Moldova, altfel vom fi tratați în continuare cu dispreț și superioritate (rog să vedeți secvența video atașată), în plus și cu prezența ilegală a armatei lor de ocupație pe teritoriul nostru.