Maserati, Mercedes, Lincoln. Ce bolizi de lux din așa-zisul “Vest decadent” deținea dictatorul sovietic Leonid Brejnev. Avea o colecție impresionantă


Maserati, Mercedes, Lincoln. Ce bolizi de lux din așa-zisul “Vest decadent” deținea dictatorul sovietic Leonid Brejnev. Avea o colecție impresionantă

Maserati, Lincoln, Mercedes și alte branduri vestice de renume planetar – în cei 18 ani în care a condus imperiul sovietic, dictatorul Leonid Brejnev a reușit să adune cea mai mare și mai scumpă colecție privată de mașini din URSS. 

Colecția de mașini a lui Brejnev includea cele mai scumpe mașini ale acelei epoci, printre care un Nissan “President” a doua generație, anul de fabricație 1973. Brejnev a învățat să conducă în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, la vârsta de 35 de ani. Când a devenit dictator, obișnuia să-și conducă mașinile din colecție. 

Richard Nixon i-a oferit lui Brejnev cheile unui Lincoln Continental albastru închis cu tapițerie specială din catifea neagră în timpul primei sale călătorii de afaceri în SUA în 1973 (detalii AICI). Potrivit diverselor surse, Brejnev a deținut între 49 și… 324 de mașini, o parte dintre acestea fiind și autohtone. Evident, cele mai luxoase proveneau din așa-zisul “Vest decadent” (detalii AICI).

Pe când deținea anumite funcții în cadrul structurilor comuniste din Kazachstanul ocupat, liderul URSS Nikita Hrușciov, cu care legase o veche prietenie, i-a adus din Austria un Chevrolet Bel Air Sport Coupe Hardtop alb-verde cu două uși. Era probabil atât o recompensă pentru proiectul dezastruos (numit de propagandă un succes) de desțelenire a terenurilor virgine din Kazachstan, cât și o plată în avans ca semn de încredere. 

În 1960, Galina Brejnev (fiica lui Brejnev) a plecat în turneu în Germania de Vest cu soțul ei, artistul de circ Evgheni Milayev. Ea a venit de acolo cu un Opel Kapitan L sedan gri cu titlu de cadou pentru tatăl ei. 

În 1966, Brejnev a devenit proprietarul unui Chrysler 300 1966 negru (motor V8 de 6,3 litri, 325 CP) și al unui Oldsmobile Ninety-Eight LS Sedan 1966 albastru închis (motor de 7 litri cu 8 cilindri, 360 CP). Ambele mașini au stat în Crimeea pentru o lungă perioadă de timp, apoi s-au întors la Moscova, la proprietar, scrie drive2.ru (detalii AICI). 

În 1968, comuniștii italieni i-au oferit “dragului tovarăș Brejnev” un Maserati Quattroporte sportiv nou. A fost o mulțumire pentru încheierea unui contract între guvernul sovietic și FIAT pentru construirea unei fabrici de automobile la Togliatti, cunoscută acum sub numele de AvtoVAZ. În primăvara anului 1969, Leonid Brejnev și-a adăugat trei mașini în colecția personală. Au fost cumpărate un sedan auriu cu plafon din vinil negru Opel Diplomat V8 din 1969 (motor Endenor V8 de 5,4 litri, 230 CP), un sedan negru Chrysler Newport Custom din 1969 (motor V8 de 7,2 litri, 370 CP) și un sedan executiv Mercedes 280 SL (W108) din 1967 (motor cu 6 cilindri de 2,8 litri, 140 CP, transmisie automată cu 5 trepte) de culoare vișinie. 

Rapidul și fiabilul Mercedes 280 a devenit favoritul lui Leonid Ilici. Mașina atingea 100 km/h în 12 secunde, accelera până la 185 km/h și, în același timp, consuma 12,5 litri de benzină la 100 km. 

În 1973, după expoziția Mercedes-Benz de la Moscova, conducerea concernului i-a oferit în dar lui Brejnev un roadster albastru cu două uși Mercedes-Benz 350 SL (R107) (conform altor surse - 350 SE (W116). Liderul sovietic a condus această mașină exclusiv de unul singur. 

În 1973, Brejnev a vizitat RFG, care nu făcea parte din zona de ocupație a URSS. Încercând să “topească gheața” și să reducă tensiunea dintre țări, cancelarul german Willy Brandt i-a făcut cadou un Mercedes-Benz 450 SLC (C107) cu două locuri de culoare albastră. Brejnev a fost mulțumit, dar a remarcat că îi plăcea mai mult când mașina era de culoare roșie “comunistă”. Germanii i-au îndeplinit cu promptitudine și acest capriciu (de denota marea sa obrăznicie). 

În august 1976, Brejnev s-a întâlnit cu Erich Honecker, președintele Consiliului de Stat al RDG, în Crimeea. Pentru a ține pasul cu omologul său vest-german, Honecker i-a adus în dar lui Brejnev un Mercedes-Benz albastru 280 SEL (W116). Ulterior, “garajul cu destinație specială” a mai achiziționat două Mercedes-uri cu bani guvernamentali - un sedan albastru 1975 450 SEL (W116) și un albastru 1979 500 SEL (W126). 

În 1969, cancelarul german Willy Brandt i-a oferit lui Leonid Ilici o limuzină neagră cu șase uși Mercedes-Benz 600 Pullman (W100). Pullmanul blindat avea 6,2 metri lungime, 6 locuri pentru pasageri, cântărea 3,3 tone și era echipat cu comunicații prin satelit. Era un model foarte rar, fabricat în doar șapte exemplare la acea vreme. 

Henry Kissinger își va aminti de pasiunea pentru mașini și viteză a dictatorului Brejnev:

“Într-o zi m-a condus la un Cadillac negru pe care Nixon i-l dăruise cu un an înainte, la sfatul lui Dobrynin. Cu Brejnev la volan, am parcurs cu viteză mare drumuri de țară înguste și sinuoase, astfel încât nu puteai decât să te rogi să apară un polițist la cea mai apropiată intersecție și să pună capăt acestui joc riscant. Dar acest lucru era prea improbabil, pentru că aici, la țară, dacă ar fi existat un polițist rutier, cu greu ar fi îndrăznit să oprească mașina secretarului general al partidului. Drumul rapid s-a încheiat la chei. Brejnev m-a invitat pe un hidroavion, pe care, din fericire, nu l-a mai condus el. Dar mi s-a părut că ar trebui să doboare recordul de viteză stabilit de secretarul general în timpul călătoriei noastre cu mașina” (detalii AICI).

Conform autonews.ru, Leonid Brejnev deținea 40 de automobile occidentale exclusiviste (detalii AICI).

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.