Ziua Internațională a cămășii tradiționale ucrainene – Vyshyvanka, marcată în Ucraina, R.Moldova și Diaspora ucraineană. Tradiția sărbătoririi acestui simbol național al ucrainenilor s-a născut la Cernăuți, în nordul Bucovinei


Ziua Internațională a cămășii tradiționale ucrainene – Vyshyvanka, marcată în Ucraina, R.Moldova și Diaspora ucraineană. Tradiția sărbătoririi acestui simbol național al ucrainenilor s-a născut la Cernăuți, în nordul Bucovinei

Ieri și astăzi, în Ucraina, R.Moldova și Diaspora ucraineană e sărbătorită Ziua Internațională a cămășii tradiționale ucrainene – Vyshyvanka, un simbol nobil de mândrie națională care datează din perioada primului stat medieval ucrainean Rusi’ Kieveană (Kievskaya Rusi’).

Tradițional, Ziua Internațională a iei ucrainene (Vyshyvanka) este sărbătorită anual în cea de-a treia zi de joi a lunii mai, scrie stiri.md (detalii AICI). 

Cu acest prilej, președintele ucrainean Volodimir Zelenski i-a felicitat pe ucrainenii de pretutindeni, transmițând următorul mesaj pe Facebook: 

“Vizibilă sau invizibilă, vyshyvanka se află întotdeauna sub pixelul unui apărător, sub uniforma unui salvator, sub haina unui medic, sub jacheta unui inginer de forță, a unui voluntar, a unui profesor sau a oricărei persoane care activează în apărare. Copiii noștri o cunosc încă din copilărie. Ea reprezintă unitatea tuturor generațiilor de ucraineni de-a lungul secolelor. Modelul său este unic, deoarece este brodat de propriile noastre acțiuni pe o pânză a valorilor noastre. De-a lungul anilor de rezistență la agresiune, a devenit o uniformă informală pentru toți cei care apără umanitatea, libertatea și dreptul la identitate. La mulți ani de Ziua Vishivanka Ucrainei, tuturor ucrainenilor și prietenilor Ucrainei!“. 

CITEȘTE și O fascinantă și inedită incursiune în istoria portului popular românesc. Cum a ajuns ia un SCUT pentru românii din exteriorul țării

Ziua Internațională a cămășii tradiționale ucrainene a devenit populară și în R.Moldova, statul unde ucrainenii alcătuiesc cea mai numeroasă minoritate etnică. Comunitatea ucrainenilor din Basarabia a lansat o invitație, astăzi, către toți cei care sunt interesați să se alăture evenimentului care marchează Ziua Internațională a Vyshyvankăi la Chișinău. Organizatorii îi îndeamnă pe participanți să îmbrace haine naționale românești sau ucrainene. 

“Într-o perioadă în care pacea și înțelegerea sunt mai importante ca niciodată, Congresul Național al Ucrainenilor din R.Moldova unește inimi, culturi și naționalități. O sărbătoare mult așteptată îi invită pe toți ucrainenii și pe prietenii noștri. O sărbătoare care adună ucrainenii din întreaga R.Moldovă în jurul unei moșteniri spirituale comune, în jurul uneia dintre cele mai distinctive și luminoase sărbători ucrainene - Ziua Cămășii Ucrainene (Vyshyvanka). Alăturați-vă Marșului Vyshyvanka, cântați alături de noi cântece ucrainene și purtați drapelul Republicii Moldova, al Ucrainei și al Uniunii Europene prin centrul orașului, acestea simbolizând mândria și solidaritatea noastră. Îmbrăcați cea mai frumoasă vyshyvankă sau ie moldovenească și alăturați-vă nouă în această paradă festivă, care va porni din Piața Catedralei "Nașterea Domnului" până la "Copacul Vieții" - simbolul național al Moldovei pe strada pietonală Eugen Doga”. (detalii AICI)

Vyshyvanka – o scurtă istorie a unui simbol ucrainean. De la cnejii kieveni la rezistența în Gulagul rusesc

Istoria cămășii naționale ucrainene datează din perioada primului stat medieval ucrainean Rusi’ Kieveană. Aceasta a fost un articol vestimentar popular pentru nobilimea ucraineană. De exemplu, Cronica Ipatiev din 1252 afirmă că cneazul Danylo Halytskyi purta o mantie acoperită cu dantelă plată aurită (detalii AICI)

Cele mai vechi motive ucrainene au fost modelele geometrice, cum ar fi spiralele specifice culturii Trypillian. Liniile ondulate, romburile, zig-zagurile, meandrele, cercurile și așa-zisle ”pete” – acestea au fost primele fragmente de ornamente ucrainene. Cele mai vechi tehnici sunt considerate "piercingul", "cusătura de formă", "cusătura în spinare", "cusătura de fixare", "cusătura dublă", "cusătura de frânghie" și "cusătura de armură". Aceste tehnici au fost folosite pentru a decora veșmintele preoților și decorul bisericilor în vremea statului ucrainean medieval Rusi’ Kieveană. De altfel, în acea perioadă au apărut primele școli de broderie, fondate de sora lui Iaroslav cel Înțelept, Anna. Potrivit istoriei, fetele din biserici și mănăstiri erau învățate să lucreze cu fire de mătase, să brodeze cu aur și argint pe brocart și catifea și să decoreze obiecte cu pietre prețioase. 

Cele mai vechi tehnici de broderie ucrainene sunt ”punctul drept”, care este foarte popular în toate regiunile Ucrainei, și "retiazul", care era popular în vestul Ucrainei. Această din urmă tehnică este o variantă a clasicei "cruciulițe". Broderiile au practicat până la 150 de tipuri de tehnici și variante de decorare a hainelor. Printre acestea se numărau cele cu o singură față (atunci când modelul se află pe o singură parte - cusătură vestibulară, suprafață plană, cruce), cu două fețe (suprafață cu două fețe, nyzynka etc.). 

Începând cu secolul al XVIII-lea, mărgelele (garus) și mărgelele de sticlă (mărgele alungite) au câștigat popularitate în rândul broderilor. Potrivit istoriei broderiei ucrainene, mărgelele mici de sticlă erau foarte frecvente în regiunile vestice. Chiar și acum, în Bucovina de Nord, Transcarpatia, Lviv și Ivano-Frankivsk, broderiile cu mărgele și gerdans (coliere cu mărgele) sunt preferate de localnici. 

Secolul al XIX-lea a fost un punct de cotitură în istoria broderiei ucrainene, când comenzile pentru cămăși brodate de la meșteșugari au devenit o veritabilă modă. Nu mai era necesar să coși și să decorezi cămăși și rochii pe cont propriu, ci puteai comanda o ținută pentru orice ocazie. Ivan Franko a jucat un rol semnificativ în popularizarea broderiei ca element de îmbrăcăminte în rândul intelectualității. El a fost primul care a combinat cu îndrăzneală și cu destul succes o cămașă brodată clasică cu un stil business (sacou). O serie de politicieni ucraineni îi urmează acum exemplul.

Istoria broderiei ucrainene va cunoaște o altă pagină strălucitoare – lupta de eliberare din timpul Revoluției ucrainene (1917-1921) și perioada Armatei Insurecționale Ucrainene (1942-1949). Soldații insurgenți aveau întotdeauna la ei o cămașă neagră ca îmbrăcăminte de înmormântare. În perioada ocupației sovietice, ucrainenii deportați și "deskulakizați" în lagărele Gulagului rusesc au continuat să brodeze. Colecțiile muzeelor naționale includ broderii realizate din resturi de saltele, țesute cu oase de pește în loc de ace.

Tehnica broderiei a înlocuit meșteșugarii. Prima mașină de brodat din istorie a fost prezentată în 1821 la o expoziție tehnică din Franța. Începând cu anii '40 ai secolului XX, broderia la mașină a făcut din hainele brodate o plăcere accesibilă pentru toată lumea. 

Istoria broderiei ucrainene a luat o altă turnură după independența statului contemporan ucrainean, dar și după Revoluția portocalie. Îmbrăcămintea cu ornamente nu mai este percepută doar ca un element al costumului folcloric pentru spectacolele de scenă, ci a devenit o îmbrăcăminte care atestă identitatea națională, patriotismul și originea comună a ucrainenilor.

Ziua Internațională a cămășii ucrainene s-a născut la Cernăuți, în nordul Bucovinei

Ideea de a stabili o Zi Internațională a vyshyvankăi a fost propusă în 2006 de Lesia Voroniuk, pe atunci studentă a Facultății de Istorie, Științe Politice și Relații Internaționale de la Universitatea Națională "Yuriy Fedkovych" din Cernăuți, împreună cu alți studenți ucraineni (detalii AICI). 

Lesia a observat că studenții poartă adesea cămăși naționale brodate în perechi și, odată, în timp ce discuta cu colegul ei, Ihor Zhytariuk, care purta și el o cămașă brodată, a sugerat să fie aleasă o zi anume în care să poarte cu toții acest simbol. Gestul a fost intens mediatizat, fiind urmat în toate orașele ucrainene, dar și în Diaspora ucraineană (detalii AICI).

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.