Referendumul din RM: un instrument electoral de imagine. Atât și nimic mai mult


Referendumul din RM: un instrument electoral de imagine. Atât și nimic mai mult

Puterea încearcă să reformuleze argumentul pentru organizarea referendumului (de stabilire/sau nu a cursului european) într-o zi cu prezidențialele invocînd chestiunea participării la vot, respectiv a atingerii cvorumului. Cică s-ar fi constatat că în mod tradițional (în R.Moldova, dar și aiurea) participarea la alegerile prezidențiale este mai mare decît cea de la parlamentare ori locale, avînd în vedere personalizarea alegerii, ceea ce ar contribui la obținerea cvorumului și pentru validarea referendumului. 

Cu alte cuvinte, ne spune puterea, ei nu s-au gîndit – Doamne ferește – ca referendumul să devină un instrument electoral de imagine pentru actuala președintă care mai cere un mandat, ci că prezidențialele vor fi, printr-o participare relativ mai mare, un vehicul pentru validarea referendumului...

Trucul se vrea hîtru bineînțeles, dar e destul de ieftin și transparent. Ca să nu spun că e de-o ironie ce ar fi, poate în alte contexte, mai fericite, savuroasă, dacă n-am trăi aceste jalnice timpuri.

Ne integrăm în UE încălcînd probabil unul dintre cele mai subtile și importante elemente de drept electoral, constituțional, ori în genere de filosofie politică: nu comasezi niște alegeri profund personalizate cu referendumuri, pentru că riști politizarea excesivă a subiectului pus la referendum. Referendumul este un exercițiu rar, solemn, responsabil, care trebuie tratat ca atare. Tocmai de aceea, legea electorală a R.M. prevedea că un referendum (consultativ, constituțional, din cîte înțeleg acesta se vrea constituțional, deci cu atît mai mult) nu poate fi organizat decît cu un anumit timp înainte ori după alegeri. 

Majoritatea PAS a modificat în decembrie anul trecut legea astfel încît, fiți atenți, referendumul „nu poate fi organizat cu N luni înainte ori după alegeri, decît DACĂ se desfășoară chiar în ziua alegerilor”. Ceea ce mi se pare o încălcare a rațiunii însăși a termenului și condițiilor temporale de organizare a referendumurilor în raport cu alegerile politice. Dacă nu poți organiza referendum într-un termen oarecare înainte ori după alegeri, A FORTIORI nu-l poți organiza în ziua alegerilor, deoarece rațiunea pentru care legislatorul a introdus termenul de timp rămîne cu atît mai valabilă cînd e vorba de suprapunerea exercițiilor: evitarea politizării, evitarea subordonării temei referendumului influenței ori interesului politic.

Vom vedea cum va răspunde Curtea Constituțională. Mă mir că nu au existat deja sesizări cu privire la modificarea legii. Dar sper că judecătorii Curții se vor pronunța nu doar asupra formulei întrebării, ci și asupra oportunității în genere. 

Să nu vă paie (cum zicea bunicu-meu) că aceste colorate artificii și fantezii legislative sunt semnele vreunui sistem ori regim politic și de drept „inventive”, „ingenioase”, „creative”. 

Sunt simptomele unei lipse de seriozitate, a unei imaturități instituționale. Niște superficialități pentru care să nu credeți că nu veți plăti, altădată, polițele, mai scump.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.