Fermierii polonezi au fost de acord să suspende blocada de la granița cu Ucraina, prin punctul de trecere Shehyni-Medyka, după ce au ajuns la un acord cu reprezentanții guvernului, a anunțat, sâmbătă, ministerul polonez al Agriculturii, citat de publicația Kyiv Independent.
Camionagiii polonezi au recurs la blocarea a trei puncte de trecere cu Ucraina, începând cu noiembrie 2023, în semn de protest față de liberalizarea de către UE a normelor de tranzit pentru camionagiii ucraineni. Protestul (încă în derulare) a provocat cozi masive la frontieră și are un puternic impact negativ asupra economiei ucrainene și așa lovită de războiul cu Rusia.
Fermierii polonezi au decis, în decembrie, să lanseze o blocadă într-un al patrulea punct de trecere, la Medyka, protest suspendat temporar în perioada Crăciunului, între 24 decembrie și 4 ianuarie.
Fermierii afirmă că protestează pentru că autoritățile lor nu au luat suficiente măsuri pentru a le proteja veniturile și afacerile, chiar dacă există în vigoare o interdicție privind importul de cereale ucrainene.
Ministrul agriculturii, Czeslaw Siekierski, s-a angajat să îndeplinească trei dintre cererile fermierilor pe 6 ianuarie, potrivit anunțului guvernului.
Printre acestea se numără acordarea unor subvenții pentru porumb în valoare de un miliard de zloți (251 milioane de dolari), creșterea împrumuturilor de lichiditate cu 2,5 miliarde de zloți (629 milioane de dolari) și menținerea impozitului agricol la nivelul din 2023.
Aceste măsuri „vor fi puse în aplicare după finalizarea procesului legislativ și obținerea acceptului Comisiei Europene", a precizat Ministerul Agriculturii.
De asemenea, fermierii au solicitat anterior extinderea interdicției de import pentru produsele agricole ucrainene la articole precum zahărul, ouăle și carnea de pasăre, însă aceste cereri nu au fost incluse în acordul încheiat în 6 ianuarie.
Comisarul european pentru agricultură, Janusz Wojciechowski, a declarat la 5 ianuarie pentru postul de presă polonez RMF24 că va solicita o restricție la nivelul UE și pentru aceste produse.
Camionagiii își continuă însă protestul la celelalte puncte de trecere a frontierei.
La 5 ianuarie, aproximativ 2.000 de camioane așteptau la coadă pentru a intra în Ucraina dinspre Polonia, potrivit purtătorului de cuvânt al Serviciului Poliției de Frontieră, Andrii Demchenko.
Cozile ajung și la 50 de kilometri lungime, timpii de așteptare variază între câteva zile și trei săptămâni. Doar transporturile umanitare și militare sunt lăsate să treacă rapid. Toți ceilalți trebuie să aștepte: doar trei camioane pe oră au voie să traverseze frontiera în Ucraina.
Protestatarii vor să mențină blocada până în februarie 2024.
Localitățile din zonă încep însă să fie tot mai deranjate de acțiune, scria recent Deutsche Welle. Potrivit portalului polonez onet.pl, liderul localității de graniță Dorohusk a decretat interzicerea blocadei în comuna sa, motivând că magazinele și firmele locale ar fi incapabile să funcționeze din cauza blocadei și că sunt în pericol locurile de muncă.
Transportatorii polonezi îi acuză pe cei ucraineni că abuzează de așa-numitele coridoare de solidaritate create de UE la începutul invaziei ruse în Ucraina. UE a deschis practic granițele pentru camioanele ucrainene care transportă ajutoare umanitare și militare pentru soldații și civilii din Ucraina.
Dar adesea aceste coridoare de solidaritate sunt folosite pentru a transporta bunuri comerciale normale, înregistrate însă ca transporturi militare sau umanitare, explică transportatorul polonez Pawel Ozygala în dialog cu DW. El este unul din organizatorii blocadei și vorbește de "jocul murdar" și de "abuzul total" din cazul coridoarelor de solidaritate. „Am văzut inclusiv mașini de lux care, chipurile, ar urma să ajungă pe front", spune el.
Prin introducerea acestor coridoare, au fost suspendate și aprobările de care aveau nevoie înainte șoferii de camioane ucraineni pentru a transporta mărfuri din și în UE. Acum, firmele ucrainene de transporturi își pot oferi serviciile și pe piața comunitară. "Pentru că firmele ucrainene au cheltuieli mult mai mici și pot oferi servicii mai ieftine, ele au preluat o mare parte din piața de transporturi dintre Polonia și Ucraina", se plânge Ozygala.