China ar putea reuși să devină cel mai mare exportator de mașini anul acesta, ceea ce va marca sfârșitul epocii de dominație mondială a grupurilor europene, americane, japoneze și sud-coreene și ar putea afecta serios economiile occidentale.
Marșul gigantului asiatic către supremația globală este, paradoxal, susținut de marile problemele structurale din industria auto chineză, informează Financial Times. Cele mai mari dintre ele ar fi scăderea rapidă a vânzărilor de mașini cu motor cu ardere internă pe piață chineză, explozia popularității vehiculelor electrice și scăderea nevoii de vehicule private pentru o populație chineză din ce în ce mai urbanizată, iar peste toate se adaugă faptul că marii producători auto chinezi nu au putut anticipa toate aceste evoluții. În ultimii ani industria chineză a produs masiv peste nevoile actuale ale pieței interne, existând acum "un surplus de 25 de milioane de unități care nu sunt folosite", conform declarației lui Bill Russo, fost șef al Chrysler în China și fondator al companiei de consultanță Automobility.
Problema supracapacității afectează atât marile companii locale precum Chery, SAIC, BYD, Geely și Changan, cât și un număr din ce în ce mai mare de companii străine din China precum Tesla, Ford, Nissan și Hyundai, care sunt nevoite să își reorienteze producția din fabricile chineze către piețele de export.
În timp ce anii trecuți exporturile de mașini chineze au vizat în principal piețele în curs de dezvoltare din Europa și Asia, exporturile către țările dezvoltate, în special din Europa, sunt acum în creștere accelerată, așa cum a declarat Yuqian Ding, un analist al băncii HSBC.
Tesla este unul dintre marii exportatori de mașini electrice din China, aproximativ o cincime din toate vehiculele electrice vândute în Europa fiind fabricate la unitatea sa din Shanghai. Dacia Spring este, la rândul ei, una dintre mașinile produse și exportate din China. E de așteptat ca exporturile de mașini produse de companiile chineze să atingă 9 milioane până la sfârșitul deceniului, cu o cotă de piață globală crescută de la 16% în 2022, la 30% în 2030, potrivit previziunilor companiei de consultanță AlixPartners.
Cei aproximativ 100 de producători din China pun pe piață între 80 și 100 de modele noi în fiecare an, iar Warren Buffet, investitor al companiei chineze BYD, susține că industria chineză de vehicule electrice este cu trei până la cinci ani înaintea producătorilor auto străini din punct de vedere tehnologic și cu până la 10 ani în ceea ce privește avantajul costurilor. (sursa: Financial Times)
Valul acesta chinezesc nu are cum să nu afecteze masiv industria auto europeană, care este crucială pentru prosperitatea țărilor UE, inclusiv a țării noastre, unde industria auto a reprezentat aproximativ 28% din PIB în 2022. Sectorul auto oferă direct și indirect locuri de muncă pentru 13,8 milioane de europeni, ceea ce reprezintă 6,1% din totalul locurilor de muncă din UE, în timp ce 2,6 milioane de persoane lucrează direct în producția de autovehicule, ceea ce reprezintă 8,5 % din ocuparea forței de muncă în producție.
De asemenea, sectorul auto reprezintă cel mai mare investitor privat în cercetare și dezvoltare în Europa.