România intenționează să extindă una dintre rutele cruciale de tranzit pentru exportul de cereale din Ucraina, ca urmare a perturbărilor cauzate de retragerea Rusiei din "acordul cerealelor", respectiv a blocadei exercitate de forțele rusești asupra Mării Negre.
Ministrul român de Externe, Luminița Odobescu, a declarat, într-un interviu acordat pentru Bloomberg, că Bucureștiul se află "în strânsă legătură cu Ucraina pentru a identifica cele mai bune opțiuni de creștere și accelerare a acestui tranzit".
"Situația de securitate, desigur, nu este ușoară, dar suntem foarte hotărâți să ajutăm în continuare Ucraina", a adăugat Luminița Odobescu.
Portul românesc Constanța, cel mai mare de la Marea Neagră prin care se exportă cereale, este în prezent opțiunea preferată de companiile ucrainene datorită proximității și costurilor.
Bucureștiul a mărit capacitatea portului Constanța, a modernizat și a redeschis o legătură feroviară cu Ucraina, respectiv lucrează la creșterea numărului de piloți atât de necesari în ceea ce privește cârmuirea navelor prin canalul Sulina pentru a ajunge în porturile ucrainene. Portul Sulina a înregistrat un trafic record în luna mai, peste 470 de nave traversând, potrivit Ministerului român al Transporturilor.
Gabriel Covrig, oficialul român responsabil cu pilotajul, a raportat că numărul piloților de pe canalul fluvial din România va începe să crească treptat până la aproximativ 60, de la 40 în prezent, prin readucerea personalului pensionat și a căpitanilor de marină. Acest lucru va crește capacitatea de transport prin canal cu 50%, a declarat Gabriel Covrig pentru publicația Bloomberg.
Ucraina este obligată să exporte produse agricole prin transport terestru și fluvial după ce Rusia a ieșit din acordul cerealelor și a început să bombardeze porturile ucrainene, blocând exporturile maritime.
De la începutul invaziei rusești la scară largă asupra Ucrainei, România a facilitat până în prezent tranzitul a peste 20 de milioane de tone de cereale din Ucraina, aproximativ jumătate din cele 41 de milioane de tone expediate pe ceea ce numim căile de solidaritate ale UE. (sursa: AICI)
Sursa foto 2: Vitalii Stock/Shutterstock