Printr-un decret guvernamental publicat luni, guvernul de la Budapesta a lansat un sistem online de monitorizare a prețurilor care ar trebui să lupte împotriva inflației foarte mari, de 25,6% din Ungaria.
Guvernul își propune astfel să ofere o bază de date online pentru fiecare client, care să permită compararea prețurilor în mod transparent și astfel se speră să poată fi respinse supraprețurile și să fie facut vizibil felul în care stabilesc prețurile retailerii.
Sistemul online de monitorizare a prețurilor va funcționa începând cu 1 iulie, supuse rapoartelor obligatorii de date fiind supermarketurile care au avut un venit net de peste 100 de miliarde HUF (270 de milioane EUR) în 2022, precum și marile lanțuri de supermarketuri Aldi, Lidl, Spar sau Penny, dar se pot alătura inițiativei în mod voluntar și magazinele care nu fac obiectul schemei.
Sistemul operat de Autoritatea de Concurență va urmări prețurile zilnice pentru 60 de categorii de produse, între care sunt incluse pulpa de porc, pâinea albă, laptele UHT 1,5%, brânză topită, cârnații, margarina, untul, spaghetele și merele.
Fiecare companie va încărca prețurile celor 60 de categorii valabile până la sfârșitul zilei precedente iar magazinele vor trebui să prezinte prețurile produselor pentru un an în urmă, până în august.
Guvernul ungar speră că astfel va avea o scădere rapidă a inflației în timpul verii, care să ajungă până la sfârșitul anului la o rată de o singură cifră – detalii AICI.