”Dacă fierul nu suportă, cum pot suporta oamenii? Mulți soldați ucraineni mor până ajunge ajutorul la ei!”. Care e durata de viață a mașinilor folosite de trupele ucrainene în primele linii / Anna Neplii


”Dacă fierul nu suportă, cum pot suporta oamenii? Mulți soldați ucraineni mor până ajunge ajutorul la ei!”. Care e durata de viață a mașinilor folosite de trupele ucrainene în primele linii / Anna Neplii

Din prima zi a invaziei rusești la scară largă, societatea ucraineană a făcut totul pentru a ajuta armata Ucrainei. De la bun început armata a avut nevoie de asistență medicală dar și de un ajutor constant pentru achiziționarea de drone, camere termice, obiective de vedere pe timp de noapte și altă logistică necesară rezistenței. La acel moment, strângerile de fonduri s-au încheiat într-un timp record și nu a contat absolut deloc dacă suma vizată a fost 100.000 de grivne (2.800 dolari) sau un milion de grivne (27.800 dolari). 

Toate aceste nevoi ale Armatei Ucrainene (plus multe altele) au rămas la fel de stringente, numai că societatea a obosit și s-a adaptat la noile realități. Cei mai mulți oameni nu realizează că aproape toate ajutoarele trimise în primele linii ale frontului sunt consumate într-o scurtă perioadă de timp. De aceea e extrem de important să NU uităm că războiul continuă și să facem cu toții eforturi, la fel ca în primele zile ale invaziei rusești, pentru ca victoria noastră să poată fi posibilă.

Puțini înțeleg că, în cel mai bun caz, vehiculele militare trimise în zonele de conflict au o durată de viață de maxim 2-3 luni, și asta doar dacă mașina nu este expusă decât rareori. Pe lângă asta, viabilitatea mașinii este afectată semnificativ și de inexistența drumurilor. 

”Acum câteva luni am făcut reparații la o mașină militară. La numai o săptămână după ce le-am finalizat cât de corect am putut, mașina s-a întors pentru noi reparații. La urma urmei, mașina e folosită în condiții extreme. Dacă nici fierul nu suportă, ce să mai zicem despre oameni?”, mi-a explicat Mykola Svistukhin, comandantul Departamentului Companiei de Securitate. 

Însă cel mai probabil, dacă nu este blindată, o mașină va rezista pe front cel mult o lună. Mașinile sunt ținte predilecte pentru mitraliere, mortiere și în general pentru artilerie, fapt ce le lasă fără prea multe șanse de supraviețuire. Să nu uităm nici că aceste mașini străbat deseori zone minate.

”Se întâmplă și ca mașină să nu reziste nici măcar o singură zi în zonele de război. Odată am strâns fonduri pentru o mașină destinată transportului de pasageri, am reparat-o, am revopsit-o și am trimis-o pe front. Militarii noștri au folosit-o cam timp de-o oră, apoi au lăsat-o parcată, cât să mănânce. La puțin timp după aceea a lovit un obuz, distrugând trei mașini dintr-odată, printre care și cea abia trimisă”, și-a amintit Svistukhin. 

Chiar dacă rezistă puțin timp în zonele de conflict, mașinile îndeplinesc un rol foarte important. Ele asigură mișcarea rapidă a personalului militar între poziții. De obicei, unitățile militare sunt împărțite în grupuri de câte 4-5 persoane. Cu toții cară arme și muniții grele ce însumează peste 12-13 kilograme de om. În timpul luptei, aceste echipe trebuie să fie mobile, iar mobilitatea este asigurată de mașină.

”Dacă nu există o mașină pentru uzul lor, soldații sunt nevoiți să aștepte camioane, ceea ce durează. Nu este deloc neobișnuit ca aceste camioane să se strice sau să fie distruse de inamic. Oricând pot să apară foarte multe probleme. De aceea este cel mai bine ca grupurile militare să aibă mașini, astfel încât să se poată deplasa în orice moment în funcție de necesitățile frontului”, a explicat comandantul Departamentului Companiei de Securitate. 

Un alt aspect deosebit de important este evacuarea răniților și a morților. Pentru asta, mașinile funcționale sunt esențiale, indiferent de unghiul în care ne-am raporta la problematică. Nu este neobișnuit ca soldații răniți să necesite transportarea pe o distanță de un kilometru sau mai bine pentru a ajunge la punctul de evacuare. E motivul pentru care mulți soldați mor până sosește ajutorul la ei. 

”Odată, i-am ajutat pe băieții de la Serviciul de Informații Militare să repare o mașină. Ulterior mi-au spus că, timp de 3 luni, acea mașină a ajutat la salvarea a peste 200 de vieți, întrucât au avut posibilitatea de a se mișca rapid și de a acționa la timpul potrivit”, a subliniat Mykola Svistukhin. 

Evident, mașinile ajută din plin la transportul de armament și muniții. În plus, diversele tipuri de transport livrează ajutor umanitar, medicamente și tot ce este necesar pentru luptători. Logistica bine coordonată este unul dintre cele mai importante aspecte reclamate de îmbunătățirea calității misiunilor de luptă. 

”Din păcate, aproape nimeni care nu a fost în primele linii nu realizează importanța pe care o are o mașină în zonele de conflict. E o nevoie esențială”, punctează Svistukhin.

Cu toate acestea, voluntarii întâlnesc deseori civili care insistă că statul ar trebui să asigure nevoile armatei, nu societatea. Mykola Svistukhin asigură că statul ucrainean face tot ce poate pentru a susține armata, însă lucrul acesta nu este suficient.

”Dacă Ucraina vrea să se apropie de victorie, ajutorul trebuie să vină din partea tuturor cetățenilor”, a atenționat el.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.