SOLUȚIA: Cum își poate închide Ucraina cerul, stopând carnagiul și dezastrul bombardamentelor rusești. Kievul așteaptă cel puțin 100 de avioane F-16 din SUA, care vor acționa în colaborare cu sisteme performante de apărare antiaeriană / Anna Neplii


SOLUȚIA: Cum își poate închide Ucraina cerul, stopând carnagiul și dezastrul bombardamentelor rusești. Kievul așteaptă cel puțin 100 de avioane F-16 din SUA, care vor acționa în colaborare cu sisteme performante de apărare antiaeriană / Anna Neplii

Cum să închidem spațiul aerian al Ucrainei? – această întrebare devine din ce în ce mai acută. Ucraina încă folosește un fost sistem sovietic de apărare antiaeriană, cu rachete ce au o rază medie de acțiune și nu pot proteja eficient orașele. Cât despre sistemul portabil de apărare antiaeriană Stinger, care are o rază de acțiune de până la 5 kilometri, acesta este eficient exclusiv în prima linie a frontului.   

În prezent, cel mai mare pericol pentru civilii ucraineni este reprezentat de rachetele rusești de croazieră, de care nu ne putem apăra eficient numai cu sistemul antiaerian amintit. Pentru ca să poată reuși să-și închidă cerul, Ucraina necesită aproximativ 50 de sisteme de apărare aeriană Patriot, produse de americani, și 200-300 de sisteme de apărare aeriană NASAMS, produse de norvegieni. Din motive tehnice și economice, e mai mult decât evident că este imposibil ca Ucrainei să i se furnizeze un număr atât de mare de sisteme de apărare antiaeriană la sol. Costul unei baterii NASAMS este de aproximativ 64 milioane de dolari, în timp ce o singură baterie Patriot costă aproximativ 1 miliard.

Trebuie spus că Armata Ucraineană deține deja sisteme de rachete de apărare antiaeriană NASAMS, fabricate în Norvegia, pe care SUA și partenerii occidentali le transferă treptat în Ucraina. Însă e bine de știut că aceste sisteme nu pot acoperi decât fie o mică parte din regiunile Kiev sau Odessa, fie o unitate militară aflată într-un sector izolat al frontului. În plus, fabricarea unui astfel de sistem necesită o perioadă de șase luni. 

Rachetele AIM-120 (specifice sistemului NASAMS) sunt folosite și de aeronavele de luptă F-15 și F-16, care au acționat incisiv în luptă. E adevărat, e problematic pentru Ucraina să creeze un scut din eșaloanele de apărare aeriană de la sol, însă în combinație cu avioanele de vânătoare F-16, s-ar putea impune o eficientă barieră aeriană. 

Membru al Camerei Reprezentanților SUA și fost pilot militar, Adam Kinzinger a depus un proiect de lege privind pregătirea piloților ucraineni pentru a pilota aeronave F-15 și F-16. Ulterior, doi piloți ucraineni s-au dus în America și au avut o serie de întâlniri cu specialiști în aviație și politicieni, perfectând etapele acestui proiect necesar. 

Aeronavele F-16 reprezintă adevărate platforme pentru lansarea rachetelor de croazieră aer-sol cu ​​o rază de acțiune de peste 250 km. O astfel de rachetă beneficiază de o avionică modernă: poate ocoli diversele obstacole ale terenului și poate detecta cu un avans remarcabil, prin intermediul radarelor performante, o țintă aeriană. De fabricație turcească, o astfel de rachetă costă 300.000 de dolari – pentru comparație, precizez că un sistem de rachete antitanc Javelin cu o rază de acțiune de 5 km costă 250.000 de dolari.

În prezent, tehnologiile militare trec printr-o adevărată revoluție. Probabil că, în cel mult 10 ani, țările dezvoltate vor folosi numai avioane de luptă fără pilot (UAV-uri) extrem de puternice din toate punctele de vedere. În 10 ani, Ucraina va avea nevoie de noi platforme și sisteme, așa că nu e rațional să achiziționeze aeronave noi cu o durată de viață de 30 de ani. Aceasta în condițiile în care, oricum, avioanele F-16 sunt ieftine și eficiente, își fac datoria pe cer și luptă cu eficiență împotriva rachetelor de croazieră rusești. În combinație cu eșaloanele de apărare aeriană de la sol, acestea sunt capabile să închidă cerul ucrainean. Există numeroase aeronave F-16 în SUA, iar transferarea a cel puțin 100 nu va fi o mare problemă, mai ales că durata lor de viață se apropie de sfârșit. 

Rușii aruncă în luptă multe avioane și rachete, suntem depășiți numeric, așa că avem mare nevoie de aceste cel puțin 100 de avioane F-16, chiar dacă au fost produse în anii ‘80. Desigur, le vom folosi împreună cu cele mai moderne tehnici – radarele și rachetele cu focoase orientate –, astfel încât să luptăm de la egal la egal cu rușii.  

Cu o unitate de moderare 50, F-16 nu are eficiența maximă. În combinație cu o altă aeronavă de urmărire, dotată cu un radar cu rază lungă de acțiune, avionul rusesc Sukhoi Su-35 îi poate rezista. Dar împotriva unui F-16 dotat cu o unitate de moderare de 60, Su-35 devine neputincios. Așadar, aeronavele cu radare performante și unități de moderare de peste 50 vor putea închide cerul orașelor Ucrainei, doborând rachetele de croazieră rusești împreună cu sistemele de apărare antiaeriană. 

Pe timp de pace, un pilot militar are nevoie de un an pentru a stăpâni toate funcționalitățile și comenzile unui F-16. Acum se încearcă reducerea acestei perioade la numai 3 luni, ceea ce presupune o intensificare și o optimizare a specializării. Unii piloți se antrenează pentru lupta aeriană, în timp ce alții se pregătesc pentru a putea lovi diverse ținte terestre. Astfel, în 3-5 luni, maxim 6, ținând cont de toate doleanțele partenerilor occidentali, Ucraina ar putea reuși toate cele de mai sus, îmbunătățindu-și semnificativ atât capacitățile de apărare aeriană cât și pe cele de atac. 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.