În timp ce Germania, Danemarca și Suedia țin secrete informațiile pe care le dețin despre exploziile subacvatice care au distrus porțiuni din conductele Nord Stream 1 și Nord Stream 2, o firmă de analiză a datelor prin satelit a făcut publice zilele trecute mai multe informații despre acest caz.
Conform companiei SpaceKnow, două nave cu o lungime între 95 și 130 metri, având sistemele automate de identificare dezactivate, au navigat în apropierea locurilor unde au fost distruse conductele Nord Stream, cu doar câteva zile înainte să aibă loc exploziile.
Pentru a detecta navele, compania a cercetat 90 de zile imaginile prin satelit arhivate pentru zona în cauză, de la mai multe sisteme de satelit.
SpaceKnow a creat o serie de poligoane în jurul locurilor unde au avut loc exploziile, începând de la o suprafață de 400 de metri pătrați, care acoperă zona din apropierea imediată a exploziei, la zonele de interes mai mari care au acoperit câțiva kilometri.
Jerry Javornicky, cofondatorul SpaceKnow, a relatat, pentru publicația Wired, că au fost identificate 25 de nave care au trecut printr-o zonă cu o rază de câțiva kilometri în jurul locurilor unde au avut loc exploziile, iar două dintre aceste nave nu aveau sistemele de identificare conectate.
„Acestea aveau balizele electronice oprite, ceea ce înseamnă că nu existau informații despre deplasarea lor și că încercau să păstreze secrete informațiile despre locație și alte informații generale”, a explicat Javornicky.
La rândul său, directorul ONG Baltic Security Foundation, Otto Tabuns, a declarat pentru presă că nu prea se întâmplă ca o navă să-și oprească sistemul automat de identificare în Marea Baltică, iar asta indica faptul că nava care recurge la aceasta măsură are „obiective clandestine”.
Organizația Maritimă Internațională impune navelor cu încărcături de 330 de tone sau mai mult, precum și navelor de pasageri de orice dimensiune, să aibă active sistemele de identificare sau trackerele AIS, când se deplasează în apele internaționale.
O navă care își oprește trackerul este adesea văzută ca una care încearcă să ascundă ceva, o astfel de practică fiind obișnuită pentru navele implicate în activități ilicite, cum ar fi pescuitul ilegal, traficul de persoane ori eludarea sancțiunilor internaționale.
Bunăoară, autoritățile americane susțin că această practică de transport e înșelătoare și sfătuiesc porturile să se ferească de navele care își manipulează trackerele.
Informațiile companiei SpaceKnow privind cele două nave suspecte au fost înmânate oficialilor NATO, care investighează incidentele Nord Stream. Ulterior, oficialii NATO au cerut companiei să ofere mai multe informații referitoare la acest caz – sursa AICI.