Prim-ministrul Bulgariei, Kiril Petkov, a anunțat că a expulzat 70 de diplomați ruși, suspectați că reprezintă o ”amenințare pentru securitatea națională”. Este vorba de cel mai mare număr de diplomați ruși expulzați simultan de Bulgaria până acum.
”Astăzi am expulzat 70 de diplomați ruși. Mulți dintre ei au lucrat direct pentru serviciile de informații, iar rolul lor diplomatic a fost mai degrabă unul de acoperire. Când guverne străine încearcă să se implice în politica noastră internă, avem instituții care vor răspunde. Mă aștept ca duminică să avem un avion plin, cu 70 de locuri, care să plece la Moscova”, a menționat premierul bulgar Petkov.
Războiul hibrid acerb al Rusiei împotriva Republicii Moldova și prezența ilegală a armatei ruse de ocupație pe teritoriul nostru nu puteau să aibă loc fără prezența masivă a serviciilor secrete rusești, infiltrate în toate instituțiile statului nostru și a unor partide politice bine cunoscute, prin intermediul sutelor de ONG-uri și diverse asociații culturale și lingvistice, ce fac parte din proverbiala acoperire diversionistă a ”Russkii Mir/Lumea Rusă”.
Generozitatea inconfundabilă, indulgența și toleranța exacerbată a tuturor conducerilor Republicii Moldova de la 1991 încoace vis-a-vis de numărul exagerat de "diplomați" ruși la Chișinău a favorizat activitatea acestora fără careva probleme. Conform practicii diplomatice internaționale, de obicei țările mai mici au misiuni diplomatice mai numeroase în statele mari și importante, pornind de la interesele politice, economice și comerciale. În cazul nostru situația este absolut inversă, din considerente foarte clare, pe care evită să le spună tranșant inclusiv actuala guvernare majoritară.
Documentul internațional de bază, care reglementează relațiile diplomatice dintre state și efectivele diplomatice ale acestora, este Convenția de la Viena din 1961 cu privire la relațiile diplomatice. Articolul 11 al Convenției stabilește următoarele:
1. În lipsa unui acord explicit asupra misiunii, statul acreditar poate cere ca acest efectiv să fie menţinut în limitele a ceea ce el consideră ca rezonabil şi normal, având în vedere împrejurările şi condiţiile existente în acest stat şi nevoile misiunii în cauză.
2. Statul acreditar poate, de asemenea, în aceleaşi limite şi fără discriminare, să refuze a admite funcţionari de o anumită categorie.
Așadar, regula și cutuma diplomatică internațională ne indică foarte clar că numărul diplomaților din ambasade nu trebuie să depășească limitele rezonabile și normale, existând o reciprocitate a acestora. Când cel mai mare stat din lume, Federația Rusă, își trimite în unul dintre cele mai mici state din lume, Republica Moldova, un număr de 30 de diplomați (”înghesuiți” într-o clădire uriașă, întinsă pe un cartier), iar Republica Moldova are la Moscova doar 9 diplomați, evident că sunt necesare acțiuni de reciprocitate.
(Gigantica Ambasadă a Rusiei de la Chișinău, un sinistru bârlog de agenți FSB-GRU care mențin R.Moldova în capcana Kremlinului)
N-aș vrea să cred că cei 30 de diplomați ruși de la Chișinău (oficial declarați) n-au nicio atribuție cu serviciile secrete rusești. Toată lumea civilizată și democratică a înțeles demult ”preocupările exclusive de pace și prietenie ale diplomației rusești”, iar cel mai recent caz, al Bulgariei, caz pe care l-am punctat în debutul acestui articol, ne demonstrează cu prisosință necesitatea salubrizării de substanță a Ambasadei Ruse de la Chișinău.
E necesară doar o Notă Verbală de la MAEIE (ministrul de Externe să nu-și mai pună semnătura și gradele științifice pe acest document diplomatic, cum a mai făcut-o anterior; e suficient doar aplicarea ștampilei și a inițialelor semnatarului!) cu solicitarea de a proporționa rezonabil și reciproc numărul diplomaților ruși de aici cu cel al diplomaților noștri de la Moscova. Și toate acestea să se producă într-o ”atmosfera calmă, constructivă și prietenească, specifică caracterului strategic al relațiilor moldo-ruse, ce decurg din prevederile Tratatului politic bilateral din 2001”.
Un asemenea gest al Chișinăului este unul absolut necesar și legal (conform Convenției de la Viena) și s-ar înscrie perfect în demersurile noastre de integrare europeană, mai ales acum când am devenit stat candidat la aderare în Uniunea Europeană. Cu cât vom face mai devreme acest lucru, cu atât va fi mai clar și convingător pentru partenerii nostru europeni că Republica Moldova este un stat cu adevărat european și nu un apendice al "Russkii Mir", fața adevărată și multidimensională a căruia am văzut-o în războiul rus împotriva Ucrainei. Este necesară salubrizarea de substanță a serviciilor secrete rusești din Republica Moldova.
P.S. În anexe rog să vedeți listele diplomaților ruși de la Chișinău și a celor moldoveni de la Moscova, precum și unele secvențe ale ”prieteniei de nezdruncitat moldo-ruse”.