UPDATE Continuă contrele pe tema Autostrăzii Ploiești-Brașov. Drulă îl demolează pe Grindeanu: "Probabil nu prea știți cum funcționează achizițiile publice"


UPDATE Continuă contrele pe tema Autostrăzii Ploiești-Brașov. Drulă îl demolează pe Grindeanu: "Probabil nu prea știți cum funcționează achizițiile publice"

UPDATE

Continuă disputa dintre Grindeanu și Drulă pe tema autostrăzii Ploiești-Brașov. Grindeanu, pentru a-și apăra colegul de Guvern de la Interne, ne referim la Lucian Bode, care de altfel a fost inclusiv ministru al Transporturilor, dă vina în continuare pe Cătălin Drulă pentru semnarea unui contract "vag și interpretabil" privind studiul de fezabilitate al A3 Ploiești-Brașov, reclamând termenele lente prevăzute în cadrul documentului în cauză. 

"Domnul Drulă știe, doar se face că nu știe și aude selectiv.

Acesta este probabil motivul pentru care a semnat un contract pentru completarea SF Ploiești- Brașov în care: pe o pagină scrie negru pe alb 30 de luni pentru etapa I și 46 de luni pentru etapa a II (cu startul logic după finalizarea primei etape!); iar pe altă pagină scrie că sunt 46 de luni care includ etapa I + etapa a II-a!

- Vorbim de un contract din care fiecare înțelege ce vrea și despre care Cătălin Drulă se laudă că l-a urmărit cu atenție în perioada în care a fost ministru. L-a urmărit atât de atent încât nici el nu mai știe ce scrie în el! Sau știe prea bine?!

- Domnul Drulă încearcă să mute atenția opiniei publice, spunând că licitația a fost lansată pe vremea ministrului Lucian Bode și trece cu nonșalanță peste faptul că de fapt el, Cătălin Drulă, a semnat un contract vag și interpretabil.

-Ce nu mai spune fostul ministru este că pe parcursul celor 10 luni care au trecut de la semnarea contractului: în 8 luni a fost titular al acestei instituții!  

Domnul Drulă se face ca nu înțelege nici ce aude.

Dovadă...reacția sa la cei peste 80 de km de drum de mare viteză care au termen contractual de finalizare anul acesta: adică 2022.

Și fără să mă antepronunț, am spus simplu- peste 80 de km:

1. Sectorul de autostradă Chiribiș – Biharia,  în lungime de 28,55 km

2. Tronsonul 1 al Drumului Expres Craiova-Pitești, cuprins între Craiova și Robănești, de 17,7 km

3. Tronsonul 2 al Drumului de mare viteză al Drumului Expres Craiova-Pitești, cuprins între Robănești și Valea Mare, de 39,85 km.

Nu vreau să reamintesc de promisiunile domnului Drulă care vorbea de deschiderea circulației pe 100 km de autostradă în 2021: a lăsat ZERO km deschiși + 24 de km de autostradă (pe Sebeș-Turda lotul 2)- cu lucrări blocate.

Drulă, kilometrii de autostradă nu au nume! Și am promis deja că nu tai panglici!", a precizat Grindeanu pe Facebook. 

Într-un răspuns la postarea lui Grindeanu, deputatul USR Cătălin Drulă a transmis că actualul ministru probabil că nu știe cum funcționează achizițiile publice, întrucât, conform legii, "contractele și termenele din procedurile de achiziție publică se stabilesc ÎNAINTE de depunerea ofertelor și nu se pot modifica ulterior", etapă ce s-a desfășurat pe perioada mandatului lui Bode. 

"Eu v-am creditat cu nesiguranța începătorului, dar văd că, în bun spirit pesedist, insistați să semnalizați. Așadar pe puncte, legat de Ploiești-Brașov:

1. Termenele din contract sunt clare: 30 luni revizuirea Studiului de Fezabilitate, 6 luni Proiect pentru Autorizarea Lucrărilor de Construire (PAC), 6 luni Proiect Tehnic de Execuție, 4 luni Asistență Tehnică acordată Beneficiarului în perioada derulării licitației pentru execuție lucrări. Nu eu le-am stabilit, ci cei care au lansat licitația în mandatul anterior (când ministru era dl. Bode).

2. Probabil nu prea știți cum funcționează achizițiile publice. Ofertele (de fapt o singură ofertă) au fost depuse pe 9 noiembrie 2020 (în mandatul dlui. Bode). Contractele și termenele din procedurile de achiziție publică se stabilesc ÎNAINTE de depunerea ofertelor și nu se pot modifica ulterior. Asta e legea. În plus, asta doar ca detaliu, ca să nu vă scape pixul, nu ministrul, ci conducătorul autorității contractante (adică directorul CNAIR) semnează contractele de achiziție publică.

3. În decursul celor 10 luni de la semnarea contractului, eu nu am fost 8 luni ministru, ci 6 luni. Eu nu mai sunt de 4 luni ministru, iar dacă contractul a fost semnat acum 10 luni, atunci 10 - 4 = 6. Operațiune simplă, pentru un matematician. În aceste prime 6 luni contractul a fost monitorizat atent și eu m-am implicat personal în asta. De altfel, pentru transparența publică există și un site https://ploiesti-brasov.ro (dacă intrați acolo vedeți că ultima întâlnire la care am participat personal a fost în 31 august). În următoarele 4 luni (cele de interimat PNL + cele de când sunteți ministru) contractul a fost neglijat. Vă dau și un pont, din informațiile mele consultantul e concentrat pe contractul autostrăzii Oradea-Arad (derulat de CJ Bihor) unde dl. Bolojan îi ține din scurt și urmărește derularea acelui contract. Ceea ce ar trebui să faceți și dvs. cu Ploiești-Brașov în loc să vă plângeți neputința și greaua moștenire", a subliniat Drulă. 

ȘTIREA INIAȚIALĂ

Ministrul USL al Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a plâns duminică, 2 ianuarie, la Digi24, legat de "greaua moștenire", afirmând că la începutul anului 2021 titularul portofoliului, mai precis Cătălin Drulă, a realizat o licitație pentru autostrada Ploiești-Brașov care prevede termene de ani de zile pentru realizarea studiului de fezabilitate și a proiectării. 

"Am preluat gestiunea Ministerului Transporturilor, pe acest proiect, pe ce înseamnă dezvoltarea autostrăzii Ploieşti-Braşov, undeva la începutul anului a fost scos la licitaţie. Era altcineva ministru la începutul anului 2021. A fost scos caietul de sarcini pentru studiu de fezabilitate şi proiectare pe Ploieşti-Braşov. Fostul ministru al Transporturilor a scos la licitaţie. Acea licitaţie s-a încheiat şi s-a încheiat caietul de sarcini sunând aşa: pentru SF, studiul de fezabilitate, 30 de luni, pentru proiectare 42 de luni. Să ştiţi că aţi auzit bine, asta este situaţia. (...) Eu v-am spus ce am preluat în acest moment, înainte de a veni eu a fost desemnat câştigătorul", a spus Grindeanu.

De asemenea, Sorin Grindeanu a afirmat că în lucru sunt aproximativ 80 de kilometri de autostradă și drum expres. 

Ca reacție, predecesorul lui Grindeanu la conducerea Ministerului Transporturilor, Cătălin Drulă, a demontat dezinformările propagate de pesedist, subliniind în privința autostrăzii A3 Ploiești-Brașov că neregulile datează din perioada mandatului penelistului Lucian Bode, actualmente ministru de Interne în Guvernul Ciucă. Mai mult, deputatul USR Cătălin Drulă a atras atenția că de fapt sunt în lucru 300 km de autostradă și drum expres, iar în acest sens a publicat lista completă a proiectelor. 

Redăm comunicatul deputatului USR: 

"Mi-am zis că sunt emoțiile începutului, dar se cam adună gafele ministrului Grindeanu…

Să nu știi că ai în lucru 300 km de autostradă și drum expres și să spui că “sunt în lucru undeva la peste 80 de kilometri” e deja cam mult. Îi atașez mai jos* lista completă a proiectelor ca să fie mai ușor de reținut.

Apoi, legat de autostrada de pe Valea Prahovei, dl. Grindeanu se războiește cu “fostul ministru” și gafează din nou, neștiind că nu se referă la mine, ci la colegul de masă din guvern, dl. Bode. Licitația pentru contractul de proiectare cu toate termenele de acolo (citate greșit de altfel, încă o gafă) este lansată și cu oferte depuse în mandatul dlui. Bode din 2020.

În loc să se certe între ei în guvern, mai bine ar pune presiune pe consultantul Consitrans să respecte termenele contractuale. Asta i-am cerut încă de la audieri, după ce, în cele 3 luni de interimat PNL, contractul de proiectare a fost lăsat de izbeliște.

Au trecut deja 10 luni (din cele 42 ale contractului, așa cum l-a licitat dl. Bode) și nu suntem nici la 5% din progresul necesar. Traseul autostrăzii trebuia deja finalizat și investigațiile în teren să fie avansate. Nici vorbă de așa ceva, contractul bate pasul pe loc.  

Aici ar trebui să-și investească dl. Grindeanu și PSD-PNL energia, la respectarea termenelor contractuale de către consultant. Cine știe, poate le pune o pilă fostul director general al Consitrans pe care l-au numit la conducerea consiliului de administrație al companiei naționale de drumuri CNAIR.

* LISTA PROIECTELOR ÎN DERULARE (autostradă + drum expres)

Proiecte cu contract semnat: 𝟑𝟖𝟔𝐤𝐦

din care

Proiecte cu lucrări începute fizic în teren: 𝟐𝟗𝟑𝐤𝐦

➡A0 Sud: 51km

➡A0 Nord lotul 2: 19km

➡A1 Sibiu-Pitești secțiunile 1&5: 43km

➡Pod peste Dunăre la Brăila cu drumuri de legătură: 23km

➡DX12 Craiova-Pitești tronsoanele 1&2&3: 90km

➡Drum expres Brăila-Galați: 11km

➡A3 Transilvania sectoarele Cluj-Zalău & Nușfalău-Suplacu de Barcău: 56km

și

Proiecte în faza de pre-execuție (proiectare): 𝟗𝟑𝐤𝐦

➡A0 Nord lotul 4: 5km

➡A1 Sibiu-Pitești secțiunea 4: 10km

➡DX12 Craiova-Pitești tronsonul 4: 31km

➡A3 Transilvania sectorul Chiribiș-Biharia: 28km

➡Drum expres de legătură A3-Oradea: 19km

Și pentru că dl. Grindeanu tot vorbește de “GREAUA MOȘTENIRE”, iată ce a produs ANUL 2021 în termeni de proiecte de infrastructură rutieră:

Contracte de lucrări semnate în 2021: 𝟗𝟎𝐤𝐦

➡A0 Nord lotul 2: 19km

➡A1 Sibiu-Pitești secțiunea 4: 10km

➡DX12 Craiova-Pitești tronsonul 4: 31km

➡Drum expres Brăila-Galați: 11km

➡Drum expres de legătură A3-Oradea: 19km

Proiecte pe care lucrările au început în anul 2021: 𝟏𝟖𝟑𝐤𝐦

➡A0 Sud loturile 1&3: 35km

➡A0 Nord lotul 2: 19km

➡A1 Sibiu-Pitești secțiunea 5: 30km

➡DX12 Craiova-Pitești tronsonul 3: 32km

➡Drum expres Brăila-Galați: 11km

➡A3 Transilvania sectoarele Cluj-Zalău & Nușfalău-Suplacu de Barcău: 56km

Iar pe lângă proiectele contractate pentru lucrări, am ținut în 2021 să pregătim temeinic viitoarele proiecte de infrastructură mare. Astfel, pe partea de licitații de proiectare lansate/contractate în 2021 pentru drumuri rapide discutăm de 950km care arată așa:

➡A3 Ploiești-Brașov (100km)

➡A8 Tg. Neamț-Iași-Ungheni (100km)

➡A13 Făgăraș-Brașov (50km)

➡Drum rapid București-Târgoviște (60km)

➡Drum rapid București-Alexandria (70km)

➡Drum rapid Craiova-Lugoj (250km)

➡Drum expres Craiova-Tg. Jiu (100km)

➡Drum rapid Cluj Napoca-Dej (70km)

➡Drum rapid Baia Mare-Dej-Bistrița (150km)

➡3+6+12 noduri rutiere pe autostrăzile existente

➡Legătură Rm. Vâlcea la A1 Pitești-Sibiu".

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.