Florin Cîțu l-a demis ieri, din funcția de președinte al ANPC, pe Claudiu Dolot, omul pe care tot premierul îl numise în funcție, în luna februarie a acestui an.
Ordinul lui Cîțu a fost publicat joi seară în Monitorul Oficial, care prevede următoarele: ”Art. 1. — La data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Claudiu Daniel Dolot se eliberează din funcţia de preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. Art. 2. — Începând cu data prevăzută la art. 1, domnul Mihai Culeafa, vicepreşedinte, exercită atribuţiile funcţiei de preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor până la numirea conducătorului instituţiei, în condiţiile legii”.
Demiterea lui Dolot vine, previzibil, după campania fără precedent în care ANPC a sancționat reducerile înșelătoare de Black Friday ale marilor retaileri din România.
”Vina” lui Dolot – Comandamentul special de Black Friday
Potrivit unor surse din Executiv, primele semnale privind iminenta schimbare a lui Claudiu Dolot au apărut după ce departamentele de relații guvernamentale ale mai multor mari magazine care realizau vânzări importante în perioada reducerilor de toamnă au acuzat formarea, la nivelul ANPC, a unui Comandament Special Black Friday.
Structura, înființată la inițiativa dorectă a Președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Claudiu Dolot, își anunța ca scop supravegherea permanentă, 24 din 24 de ore a ofertelor cu promoții, din perioada de reduceri, indiferent de domeniu de activitate. Comandamentul, a cărui strategie de funcționare a fost stabilită în urma unei videoconferințe cu toți comisarii șefi și comisarii șefi adjuncți din țară, a fost pus sub coordonarea lui Paul Anghel, Director General ANPC.
”Am decis înființarea acestui comandament după ce am văzut rezultatele controalelor de zilele trecute, la cei care au ”furat startul” campaniei de reduceri. Așa cum am spus de fiecare dată, manifestăm TOLERANȚĂ ZERO față de orice abatere de le legislația în domeniu. Parte a campaniei ”Protecția Consumatorilor nu se negociază!”, ne dorim ca acest comandament să împiedice transformarea lui Black Friday în Ziua Păcălellilor”, declara Claudiu Dolot, în data de 11 noiembrie.
Sancțiuni pe linie, în perioada ofertelor cu reduceri înșelătoare: Kaufland, Orange, BRD și Jysk
La doar o zi după formarea Comandamentului Special, ANPC a sancționat contravențional cu suma totală de 260.000 de lei opt agenți economici care promovau reduceri speciale, cele mai sonore nume fiind BRD Timișoara, Orange România, Jysk România și Editura Litera, împreună cu amenzile fiind aplicate 7 decizii de încetare a practicii comerciale incorecte și o propunere de încetare a practicii comerciale incorecte, în cazul BRD.
În aceeași zi, 12 noiembrie, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Timiș a controlat ofertele speciale de produse alimentare și nealimentare de la magazinul Kaufland Timișoara, promovate în revista proprie, precum și zona de alimentație publică, în urma verificărilor, comisarii timișeni constatând atât utilizarea unor practici de promovare a unor reduceri înșelătoare (la 18 din cele 28 de produse alimentare și nealimentare, prezentate în revista Kaufland ca fiind oferte de Black Friday, controlate, s-a identificat, în magazinul timișorean, faptul că se comercializau la același preț ca si cel dinaintea perioadei de campanie), cât și neregului în ceea ce privește vânzarea produselor cu amănuntul: la toneta de alimentație publică plasată în parcare, în vecinătatea întrării in magazinul Kaufland Timișoara, s-a constatat utilizarea unui cuptor necurățat si neigienizat de mult timp, cu resturi alimentare arse si cu depuneri în strat gros de grăsime arsă, utilizarea unor grătare electrice necurățate, neigienizate și o prezență a unor ventilatoare, în spațiul de frig, necurățate și neigienizate, în plus, în două vitrine de frig și una caldă, de la Kaufland, în care erau depozitate diferite sortimente de mezeluri, brânzeturi, respectiv preparate calde, aceste produse nu erau depozitate la temperatura declarată de producător prin eticheta produsului.
Ca urmare a depistării acestor nereguli, echipa CJPC Timiș a aplicat amenzi contravenționale în valoare totală de 60.000 lei și a dispus oprirea definitivă de la comercializare a produselor alimentare afectate de regimul greșit de temperatură din vitrine și oprirea temporară a prestării de servicii pentru toneta de alimentație publică de la Kaufland Timișoara.
Cazul Altex, bomboana de pe colivă: amendă de 10.000 de euro și potențial dosar penal de înșelătorie pentru firma lui Ostahie!
Cazul care a făcut cea mai mare vâlvă a fost reprezentat de sancționarea, de către ANPC, a marelui retailer Altex, pentru practici înșelătoare, și înaintarea documentelor de sesizare a organelor penale apte să cerceteze speța, în urmă cu o săptămână.
Astfel, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a amendat cunoscutul retailer Altex cu 10.000 de euro, după ce a constatat că oferea la vânzare, pe site-ul propriu, de Black Friday, produse cu reduceri înşelătoare, inexistente. Magazinul nu aplica reducerile din preţul de referinţă, fiind descoperite pe site peste 1.000 de produse cu abateri de preţ. Comisarii ANPC au propus suspendarea activităţii până la încetarea practicii comerciale incorecte a magazinului ai cărui reprezentanți, în loc să-și ceară scuze, au avut tupeul să-și motiveze frauda spunând că Altex, brand fondat în 1992 de antreprenorul nemțean Dan Ostahie, ”nu poate fi corect într-o piaţă unde nimeni nu este”.
Potrivit ANPC, sub coordonarea Direcției Generale Control și Supraveghere Piață și Armonizare Europeană, din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor București-Ilfov a desfășurat, în ultimele zile o verificare a mediului online, în ceea ce privește modul în care se derulează perioada cunoscută de marele public drept ”Black Friday” – un vârf al promoțiilor anuale.
Astfel, în data de 9 noiembrie 2021, prin acesarea site-ului www.altex.ro, comisarii ANPC au constatat faptul că operatorul economic promova produse ca fiind la reducere de preț, fără a aplica reducerile din prețul de referință (cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus). Echipele de control ANPC au depistat peste 1000 de produse cu abateri de preț, afișate pe site.
Ca urmare a neregulilor constatate, operatorul economic a fost sancționat cu amendă contravențională în cuantum de 50.000 lei și a fost propusă, ca măsură complementară, suspendarea activității până la încetarea practicii comerciale incorecte.
Reprezentanții Altex au afirmat, cu ocazia discuțiilor pe acestă temă, că ei nu pot fi corecți într-o piață în care nimeni nu e.
ANPC a anunțat că va informa autoritățile din domeniu, respectiv Consiliul Național al Audiovizualului și Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI, referitor la abaterile înregistrate, de Black Friday, la Altex, pentru a se putea preîntâmpina continuarea promovării acestui tip de ”reducere de preț” neconformă. De asemenea, ANPC a luat decizia de a informa și organele penale competente în România cu privire la cazurile de înșelăciune constatate, ca urmare a acestor controale.
Nici Emag nu a scăpat de controalele lui Dolot: 10.000 de euro amendă pentru practici comerciale incorecte!
În ciuda semnalelor neoficiale primite ”pe linie politică”, președintele ANPC nu a oprit controalele efectuate în perioada reducerilor de toamnă, fapt care a atras, pe cale de consecință, alte amenzi contravenționale, în valoare totală de 154.000 lei, și 17 propuneri de dispunere a măsurii de încetare a practicii comerciale incorecte.
Printre brandurile comerciale ”taxate” pentru înșelătoria prețului redus s-au numărat Flanco Retail SA, Galați, Altex Romania SRL, Galați, Staer International SA, Galați (site și magazin), Flanco Retail SA, Tg Neamț, Jysk Romania SA, Roman, Jysk Romania SA, Piatra Neamt și BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA PARIS, Sucursala București (din incinta magazinului Dedeman Bacău).
Acestora li s-au adăugat F64 Studio SRL, București (www.f64.ro), Meli Melo Fashion SRL, Tensa Art Design SRL, Ilfov (www.lensa.ro), și mulți alți agenți economici din Cluj și Oradea.
De asemenea, mega retailerul Emag.ro a fost controlat de către Comandamentul special de Black Friday după aceeași metodă, prin accesarea site-ului, pentru verificarea respectării prevederilor legale la comerțul online (reduceri, promoții).
Comisarii ANPC au constatat următoarele abateri:
1. Pe pagina de prezentarea a produselor, lângă prețul de referință (“prețul tăiat“) la care se aplică reducerea, prin apropierea cursorului mouse-ului de litera (i) apare mesajul: “Prețul tăiat este cel mai mic preț la care a fost vândut produsul în ultimele 30 de zile“, neexistând nicio altă informație care să prezinte durata promoției (reducerii), respectiv data de început a acesteia.
2. Din analiza documentației prezentate de operatorul economic privind evoluția prețurilor, în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de aplicarea reducerii, pentru produsele verificate, coroborat cu constatările de mai sus, a rezultat faptul că omiterea informației privind data aplicării reducerii este de natură să creeze confuzie și dificultate în verificarea celui mai mic preț la care sunt vândute produsele, în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de aplicarea reducerii.
Ca atare, operatorul economic a fost sancționat cu amendă contravențională în valoare de 50 000 lei. De asemenea, comisarii ANPC au propus dispunerea măsurii de încetare a practicii comerciale incorecte a operatorului economic.