Ipocrizie și activism de paradă: șefa C.E, Ursula von der Leyen, s-a dat 50 de kilometri cu avionul privat, de la Viena la Bratislava


Ipocrizie și activism de paradă: șefa C.E, Ursula von der Leyen, s-a dat 50 de kilometri cu avionul privat, de la Viena la Bratislava

Când vine vorba despre schimbările climatice, despre protejarea mediului și despre reducerea emisilor de carbon, Ursula von der Leyen vorbește cu gura plină, precum mulți alți progresiști de paradă, erijându-se într-un vârf de lance al Green Deal-ului european. Asta nu o împiedică, însă, atunci când în discuție îi sunt îndatoririle oficiale, să lase în planul doi transportul ecologic, preferând variantele exclusiviste și ultrapoluante de deplasare. 

Așa s-a întâmplat, de pildă, în iunie, anul acesta, când alegerea șefei Comisiei UE - 19 minute în aer în loc de o oră pe șine – a mai ucis un pic mediul lângă care Ursula se tot pozează în postură de salvator, avionul privat pe care l-a ales pentru o deplasare de 50 de kilometri între Viena și Bratislava eliberând în atmosferă peste 1130 de kilograme de CO2.

La doar câteva zile după ce von der Leyen a vorbit în timpul discuțiilor de deschidere a summit-ului climatic de la Glasgow, îndemnându-i pe toți să facă ”tot ce este necesar pentru a limita încălzirea globală”, ziarul britanic The Telegraph a dezvăluit faptul că onor președintele Comisiei Europene că a folosit un avion privat pentru mai mult de jumătate dintre vizitele sale oficiale (18 din 34) de la preluarea mandatului, în decembrie 2019.

Astfel, în timp ce von der Leyen îi asigura propagandistic pe liderii mondiali că „stă în puterea oamenilor să poată controla schimbările climatice, pentru că toate acestea sunt create de om”, presa scotea la iveală modul în care a stat în puterea șefei Comisiei Europene să apeleze la un avion privat pentru cele 19 minute ale unei călătorii de 31 de mile (50 km) între Viena și Bratislava, în timp ce, dacă ar fi folosit un tren electric sau un autoturism cu aceeași propulsie, ar fi cheltuit din programul său doar 40 de minute în plus, dar ar fi salvat mediul de peste 1130 de kilograme de CO2.

Ca și cum toate acestea nu ar fi fost suficiente, media a dezvăluit faptul că Ursula von der Leyen s-a bazat, în mod repetat, pe avioane private, pentru a călători între alte destinații din apropiere, cum ar fi între Paris și Londra.

Ursula, ipocrizia și bombele ecologice pe care le-a detonat cu fiecare zbor

Deși zborurile comerciale sunt deja extrem de dăunătoare pentru mediu, efectul pe care îl poate avea deplasarea unui singur jet privat poate fi mult mai rău. În doar o oră, cam cât durează, de pildă, zborul între Paris și Londra, un singur avion privat poate emite două tone de CO2, potrivit datelor oferite de ONG-urile europene care militează pentru un transport mai puțin dăunător. Pentru a pune acest lucru în context, este suficient să amintim că o persoană activă, care locuiește în Uniunea Europeană, produce în medie anual echivalentul a 8,2 tone emisii de CO2.

Avioanele private emit de douăzeci de ori mai mult dioxid de carbon per milă de pasager decât un zbor comercial mediu și de cincizeci de ori mai mult decât trenurile, potrivit studiilor. Dar, în ciuda acestui fapt, Ursula și colegii săi comisari de la Bruxelles au continuat să strângă zeci de mii de mile cu avioanele private de la preluarea mandatului.

Ca răspuns la dezvăluirile din presă, un purtător de cuvânt al Ursulei von der Leyen a declarat că aceste călătorii oficiale „nu sunt fezabile cu zboruri comerciale”, adăugând că „un taxi aerian este folosit doar atunci când este necesar, pentru a permite prezența la întâlniri în diferite locuri, într-un program foarte aglomerat”, însă replica a fost taxată ca fiind la fel de ipocrită ca și șefa Comisiei Europene sau alți lideri mondiali care, în contextul summit-ului pe probleme de mediu aflat în desfășurare, au folosit pentru deplasare tot avioane private, deși unii puteau opta pentru moduri de transport mai ecologice, inclusiv pentru Trenul Climatic care a trecut pe lângă Bruxelles pentru a aduce participanți la Conferința ONU privind schimbările climatice.

”Descălecată” la Glasgow de pe un alt avion privat, von der Leyen nu a avut nici un fel de jenă, în marea sa ipocrizie activistă, în a transmite un nou semnal imperativ privind eco-agenda spațiului comunitar. Declarând război ușor exploatabilului gaz metan, fostul medic a dezvăluit un angajament comun UE - SUA de a reduce emisiile de acest tip cu 30% până în 2030. 

Să includă, oare, acest angajament, și o revizuire drastică a variantelor de transport ale oficialilor UE?

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.