Alocăm sume record pentru securitatea națională, dar traficanții intră și ies nederanjați în România - pe mare sau cu avionul - de autoritățile care ar trebui să apere granițele / Ministrul adormit Lucian Bode, somat să răspundă public despre cât de sigură este GRANIȚA de EST a României


Alocăm sume record pentru securitatea națională, dar traficanții intră și ies nederanjați în România - pe mare sau cu avionul - de autoritățile care ar trebui să apere granițele / Ministrul adormit Lucian Bode, somat să răspundă public despre cât de sigură este GRANIȚA de EST a României

Un avion de mici dimensiuni, dar suspectat de ditamai traficul cu țigări a intrat în ziua de 7 august în spaţiul aerian românesc prin zona Frătăuţii Noi – Vicov din judeţul Suceava şi s-a deplasat apoi spre interiorul ţării. Aparatul de zbor fost văzut de poliţiştii de frontieră de la Vicov, care au sesizat instituţiile abilitate să intervină, care însă nu au făcut nimic pentru a aduce aparatul de zbor la sol, relatează adevarul.ro.

Practic militarii aflaţi pe sol s-au uitat neputincioşi cum avionul din ţara vecină violează spaţiul aerian românesc. „Pe 7 august, în jurul orei 18.00, un echipaj din cadrul Poliţiei de Frontieră Vicovu de Sus, aflat în misiune de supraveghere şi control la frontiera de stat, a auzit şi a văzut un aparat de zbor de mici dimensiuni care a zburat dinspre Ucraina spre România. Imediat la nivel de sector s-au luat măsuri de informare a structurilor operative din cadrul ITPF Sighetul Marmaţiei, Centrul de Operaţiuni Aeriene Baloteşti şi a autorităţilor ucrainene din punctul de contact Porubne”, a declarat Ilie Poroh, purtător de cuvânt al Poliţiei de Frontieră Suceava.  

După aproximativ 45 de minute de la momentul în care a fost observat în zona Frătăuţi, avionul s-a întors în Ucraina. În ţara vecină, aparatul de zbor a fost interceptat de un avion de vânătoare MIG 29, fiind reţinut la sol. În aeronavă erau patru persoane, care acum sunt cercetate penal. 

Potrivit publicației obiectivdesuceava.ro, Asociația „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” a transmis, în cursul zilei de miercuri, 11 august , ministrului Afacerilor Interne, Lucian Nicolae Bode, o scrisoare deschisă intitulată „Locuitorii Moldovei vor să știe: cât de sigură este granița de Est a României?”. 

Aceste fapte au fost aduse la cunoștința publicului român după ce un jurnalist de la ziarul Obiectiv de Suceava a cercetat surse de informații ucrainiene. Nimic din partea statului român, nicio informare, nici un comunicat, nici o precizare, până la această oră, în condițiile în care suntem o țară membru al UE și NATO, cu angajamente ferme în fața partenerilor noștri de protejare a frontierelor (s.red.). Asociația noastră militează pentru interesele de dezvoltare ale regiunii Moldova. Evenimentul menționat, pe lângă devoalarea unor extrem de grave probleme privind apărarea teritoriului românesc, aduce majore prejudicii de imagine regiunii, afectând potențialul investițional. Ce investitori străini vor veni într-o zonă unde granițele sunt permeabile oricăror infractori – de la traficanți de țigări sau droguri, până la contrabandă cu arme de foc? Regiunea Moldovei, cu granițele sale de est și nord, merită o atenție specială pentru a proiecta imaginea unei Românii sigure și cu frontiere impenetrabile”, se precizează în scrisoarea respectivă. 

Prin urmare, Asociația „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” i-a solicitat public ministrului un răspuns la o serie de întrebări – atrăgându-i atenția că având în vedere evenimentul extrem de grav petrecut, cu consecințe majore privind asumările din condiția de țară de graniță a Uniunii Europene și de partener NATO, este obligat să răspundă public la acestea – prima fiind: „Care au fost motivele pentru care aeronava nu a putut fi reperată și identificată de sistemul românesc de supraveghere aeriană? Care sunt motivele pentru care polițiștii de frontieră nu au sesizat această trecere ilegală extrem de gravă?”. Următoarea întrebare adresată ministrului Bode este dacă „Ați pornit o anchetă a Ministerului de Interne pentru a lămuri întrebările de mai sus? Dacă da, cine se ocupă de aceasta – nume și grad – și care este termenul de raportare?”. 

În respectivul document sunt menționate și alte aspecte din trecut cu privire la tranzitarea ilegală a frontierei ucraineano-române pe cale aerului, însă referirea specifică din întrebare se referă la o altă zonă a țării: „Aveți cunoștință de evenimente similare întâmplate în trecut? În anul 2019, un elicopter neidentificat, de fabricație rusească, venit de asemenea din Ucraina, s-a prăbușit în apropiere de localitatea Săpânța, județul Maramureș. Aveți rezultatele anchetei privitoare la acel incident?”. În final, cei de la Asociația „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” îi spun ministrului Bode că ar dori, de asemenea, să știe „câte anchete a lansat Ministerul condus de dumneavoastră pe tema grupurilor infracționale transfrontaliere ce folosesc județele Suceava, Botoșani și Iași ca rampă de lansare pentru contrabanda cu mărfuri ilegale destinate spațiului Uniunii Europene, nu doar teritoriului românesc – având în vedere cantitățile de mărfuri traficate – și dacă există o strategie de investiții în infrastructura de ordine publică în această parte a Moldovei”. 

Și jurnalistul Mircea Marian comentează gravul incident de securitate reamintind teribila întâmplare din 2019 când a „picat” radarul de supraveghere a frontierei maritime – SICOMAR - exact în momentul traficanții introduceau în România, cu mai multe nave, cel puțin două tone de cocaină pură furnizată de unul din cei mai importanți narcotraficanți ai planetei - Joseph Nour Eddine Nasrallah, zis Șeicul. Marea Neagră agitată le-a stricat însă traficanților operațiunea care mergea șnur, răsturnând una din bărci care fusese supraîncărcată și așa sute de kilograme de cocaină au ajuns să plutească pe mare până la țărm. (Rise Project a descris pe larg AICI întreaga narco-operațiune)

Mircea Marian: Aprilie 2019, o zi banală pe Litoral: iar a căzut sistemul de supraveghere a frontierei maritime. Practic, unul din momentele vesele în care turcii ne puteau lua tot calcanul…Coincidență fericită, taman atunci veneau pe apă nește cetățeni care cărau câteva tone de dr*guri. Au avut ghinion: era furtună, barca s-a răsturnat, pachetele cu c*caină au ajuns pe plajă și așa a început circul. Short story: statul român a prins și condamnat doi milițieni care au luat șpagă de la un transportator, care tracta ilegal barca în care erau drogurile, o parte din ele. Restul, haidi pa, erau în alte țări. Nici azi nu se știe de ce sistemul ăla de zeci de milioane de euro cădea, coincidență…, taman când veneau traficanții sau turcii ne furau calcanu. 

Trecură doi ani de reforme în ministerul de Interne. Și, ce să vezi? Ditamai avionu A2 trece pe șest granița din Ucraina în România, aterizează cu calm și se întoarce în Ucraina. Trafic de țigări. Statul român i-a făcut papa cu batistuța. Dacă nu îl înhățau ucrainenii, muream proști, fără să știm nimic. MAI, nici pâs nu a zis.  

E bine să știm că suntem țara din UE cu una din cele mai mari alocări pe zona de securitate națională. Bani bine cheltuiți, suntem în siguranță”.  

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.