China comunistă, cea mai agresivă expansiune teritorială din ultimii 20 de ani. Cum distruge Beijingul țări din Asia, Africa și Europa


  • ACP
  • Jul 16, 2021 16:42
  • 1326
China comunistă, cea mai agresivă expansiune teritorială din ultimii 20 de ani. Cum distruge Beijingul țări din Asia, Africa și Europa

Un articol din publicația japoneză Nikkei Asia exprimă grija produsă în Japonia și nu numai, de faptul că, în ultimii 20 de ani, China a ajuns să fie țara cu cea mai agresivă expansiune teritorială din întreaga lume, mergând de la cunoscuta campanie de extindere ilegală a zonei sale maritime în Marea Chinei de Sud, la achiziționarea masivă de terenuri, ca și deținerea unor proiecte mari de infrastructură în alte țări, în special din Asia și Africa. 

Companiile chineze au ajuns să dețină, până în 2020, controlul a 6,48 milioane de hectare de teren dedicat agriculturii, silviculturii și minelor din întreaga lume, potrivit organizației europene de monitorizare a terenurilor Land Matrix, ceea ce e mai mult de dublul suprafeței terenurilor deținute în alte țări de companiile din Marea Britanie (1.56 milioane hectare) Statele Unite (860.000 hectare) și Japonia (420.000 hectare), luate împreună. 

Achiziționarea de terenuri în alte țări oferă companiilor chineze un acces stabil la resursele naturale pe măsură ce acestea devin mai greu accesibile în întreaga lume. Astfel, pe fondul creșterii prețului lemnului, o companie chineză, Wan Peng, a adus în China cantități imense de cherestea din Republica Populară Congo, țară cu o mare suprafață împădurită, vizată însă acum de afaceriștii chinezi, iar ambasada congoleză din Tokio a refuzat să comenteze contractul cu firma chineză.

În domeniul mineritului se întâmplă la fel – China Minmetals a investit 280 de milioane de dolari în Tanzania, în sudul Africii, în 2019, iar China Non-Ferrous Metal Mining a vărsat 730 de milioane de dolari într-o operațiune minieră din Guineea, în 2020, potrivit Institutului American pentru Cercetarea Politicilor Publice. 

Aceste investiții ar fi vizat obținerea accesului exclusiv la mineralele utilizate la producerea bateriilor pentru vehiculele electrice. Dar China nu adună terenuri doar în zonele mai sărace, fiind cunoscute cazuri alarmante de achiziții de terenuri făcute chiar și în țări dezvoltate ca Japonia, unde parlamentul a adoptat în iunie o nouă lege pentru a înăspri reglementările privind achiziția și utilizarea terenurilor în locuri considerate vitale pentru securitatea națională. Legea, concepută pentru a preveni tranzacțiile suspecte cu terenuri de către întreprinderile străine, vizează direct entitățile chineze, despre care se știe că dețin terenuri în Japonia și prin intermediul unor cetățeni japonezi. 

Țările care acceptă investițiile chinezești sunt expuse unor riscuri foarte mari, pe măsură ce devin mai dependente de China. Astfel, uriașul program multinațional de dezvoltare a infrastructurii, Inițiativa Belt and Road a Beijingului, este și o uriașă capcană a datoriilor, spun experții. 

Țările gazdă pentru investițiile acestui proiect ajung să fie puternic îndatorate Chinei și, până la urma, devin incapabile să mai scape de sub controlul ei. Un exemplu tipic al capcanei datoriilor este ceea ce s-a întâmplat în Sri Lanka, unde corporația chineză China Harbour Engineering a dezvoltat un port în sudul țării care nu a putut să ramburseze împrumuturile către China și a fost nevoită să predea portul către corporația chineză printr-un contract de închiriere de 99 de ani.

China Harbour Engineering a câștigat anul acesta, în mai, tot în Sri Lanka, și o licitație pentru construcția unei centuri-autostradă în capitala Colombo, iar compania chineză va continua să dețină autostrada după finalizarea acesteia, predând-o statului gazda numai după încasarea taxelor de drum timp de 18 ani. 

China a reușit să prindă în capcana datoriilor chiar și o țară europeană. În 2014, Muntenegru a contractat un împrumut de la o bancă chineză, pentru construcția unei autostrăzi de la orașul de coastă Bar până la Belgrad, deși două studii separate de fiabilitate au arătat că autostrada nu merita construită. Anul acesta s-a ajuns ca împrumutul să nu mai poată fi rambursat, iar China, care deține acum un sfert din valoarea totală a împrumuturilor fostei republici iugoslave, ar putea ajunge să primească dreptul de a controla terenuri și alte bunuri cu importanță strategică în Muntenegru. 

Este mai mult decât evident, în aceste condiții, că propunerile de investiții venite din China trebuie văzute cu maximă precauție și la București, unde nu lipsesc politicienii care privesc cu ochi buni posibila prezență a entităților chineze la noi.

(Sursa Nikkei Asia)

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.