FOTO. Europa trimite către România cantități uriașe de gunoaie. Procuror: „Avem mai nou și din Africa” / „Este un fenomen care se amplifică și care va transforma România într-o uriașă pubelă”


FOTO. Europa trimite către România cantități uriașe de gunoaie. Procuror: „Avem mai nou și din Africa” / „Este un fenomen care se amplifică și care va transforma România într-o uriașă pubelă”

Containere cu mii de tone de deșeuri sunt descoperite periodic în Portul Constanța. Și probabil tot atâtea, dacă nu chiar mai multe, reușesc să păcălească vigilența autorităților și capacitatea de verificare a acestora, pătrunzând în România (și pe ale căi decât cea navală). 

Siteul Poliției de Frontieră are zilnic cel puțin o informare cu privire la încercarea de a introduce în România deșeuri pe la diferite puncte vamale, iar comisarul general de la Mediu Octavian Berceanu spune că se fac presiuni uriașe din partea structurilor de crimă organizată.

Procurorul Teodor Niță din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel a preluat recent ancheta unui nou astfel de caz și spune că ar fi vorba despre un fenomen îngrijorător, fiind vorba despre cantități impresionante de deșeuri, multe chiar periculoase.  

"Ce vedeți nu e nici măcar vârful icebergului. Sunt convins că în țară intră mii de tone de deșeuri zilnic. Fenomenul mă îngrijorează ca procuror și ca cetățean. Este un fenomen emergent care se amplifică în proporție geometrică și care, în câțiva ani, va duce la transformarea României într-o uriașă pubelă de gunoi, dacă nu se iau măsuri legislative și organizatorice. Lucrurile se mișcă în măsura în care avem instrumente legale pentru a le mișca", a precizat procurorul pentru Digi24.

Procurorul a dat mai multe exemple care îngreunează activitatea procurorilor specializați în combaterea infracțiunilor de mediu. 

"În condițiile în care în țară vin 100 de containere cu deșeuri, într-o interpretare extrem de restrictivă a legii ar trebui să descărcăm cele 100 de containere sau vaporul plin cu deșeuri să îl mărunțim, omogenizăm și să vedem conținutul dacă respectă anumite procente. E imposibil, nu ai cum să faci aceste operațiuni, nu ai nici oameni, nici bani, nici tehnologie. Ar trebui implementată noțiunea de probe reprezentative, dacă din 3- 5 containere iau probe și nu sunt conforme, sarcina probei că restul e conform ar trebui să aparțină operatorului economic”, a explicat procurorul.  

Teodor Niță a afirmat că deșeurile intră în țară prin port, pe cale rutieră, dar și pe cale aeriană și că în aceste transferuri ilegale de deșeuri sunt foarte mulți bani în joc. 

"Prin port, unde ai forma de control relativ, dacă colaborezi cu vama sau Garda de Coastă are anumiți algoritmi în care analizează riscul de a intra deșeuri în țară, dar informațiile sunt minuscule, accesul e redus. 

Apoi, accesul rutier – sunt 54 de puncte de frontieră, am cerut să se reducă aceste puncte prin care pot intra deșeurile în țară, dar nu s-a întâmplat. 

Apoi, pe cale aeriană. Am avutexport-import de deșeuri cu avionul, de exemplu tone de cartele telefonice, sunt chestiuni extrem de periculoase. 

Este foarte mare riscul de a deveni o uriașă pubelă europeană. Eu doar aplic legea, mi-aș dori ca cei care o creează să fie mai implicați. 

Sunt foarte mulți bani în transferurile ilegale de deșeuri. 

Nu văd de ce nu putem recicla deșeurile noastre și trebuie să importăm zeci de mii de tone de deșeuri din toată Europa. Avem mai nou și din Africa", a precizat procurorul. 

Și șeful Gărzii de Mediu declara recent că structuri de crimă organizată, implicate în importul de deșeuri, fac presiuni uriașe ca acestea să poată fi introduse în țară. 

„De ce avem un val de deşeuri la graniţă? Pentru că, în 2018, China a interzis importurile de deşeuri. Ca să neutralizezi aceste deşeuri afară, te costă cam 250-300 euro per tonă, iar în România costurile pentru depozitare sunt mult mai mici, de 50-70 de euro. Şi atunci este un întreg business dezvoltat, iar noi acum facem muncă de prevenţie să oprim deşeurile care intră în ţară, să oprim containerele şi facem muncă de destructurare a structurilor de crimă organizată care s-au înfiinţat în spatele acestui business. Presiunea mare este pe punctele vamale: încearcă de fiecare dată să găsească un moment de neatenţie la modul de acţiune al vameşilor, poliţia de frontieră, comisarii de mediu şi atunci solicitările noastre sunt permanente, 24 de ore din 24”, declara recent și comisarul general al Gărzii Naţionale de Mediu (GNM), Octavian Berceanu.  

Potrivit acestuia, presiunea la punctele vamale a crescut în ultimele luni și unul dintre motive ar fi că în Europa s-au epuizat capacitățile de stocare a deșeurilor. 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.