Joachim Umlauf, 62 de ani, directorul Institutului Goethe de la București, se află de mai bine de un an și jumătate în România, timp în care și-a făcut o idee destul de clară nu doar despre cum merge zona culturală, ci și despre receptivitatea românilor în materie de artă contemporană care este surprinzător de redusă, chiar dacă financiar nu o duc rău deloc. A lucrat în Franța, Olanda, Cehia, Italia și a ales apoi Bucureștiul pentru că i s-a părut că are un potenția uriaș de dezvoltare, semănând cu Berlinul anilor 90. Aici a descoperit însă că românii sunt pasionați mai degrabă de accesorii scumpe și nu investesc mai deloc în artă.
Într-un interviu pentru siteul culturaladuba.ro, Umlauf și-a exprimat uimirea de a descoperi atât de multe mașini mari și scumpe pe străzile capitalei.
„Dacă privim spre piața de artă contemporană de aici, observăm că încă nu există un public consolidat. Este prea mic. Scena galeriilor de artă contemporană este foarte mică. La evenimente participă aceleași persoane.
Ce m-a surprins aici – și e ironic – este că oamenii cumpără mașini scumpe, dar nu cumpără artă. Dacă te uiți pe străzi, vezi foarte multe mașini mari. E incredibil! În Germania nu vezi așa ceva. E dreptul lor să cumpere ce vor, dar spun doar că există un avantaj al artei contemporane care însă e foarte greu de dezvoltat. De aceea chiar e mare nevoie de o politică culturală, cu programe de rezidențe, networking. Cred că autoritățile locale trebuie să vadă asta.
Apoi, e foarte greu și din cauza bugetelor, e o mare problemă tot timpul. Până și bugetul Primăriei Capitalei a fost respins. Sunt atâtea instituții culturale care așteaptă să vadă dacă pot face ceva anul acesta sau nu.
În acest context, ne dăm seama că instituții ca a noastră, Goethe-Institut, pot juca un rol mai important decât într-o țară din vest, precum Franța, unde există o scenă culturală uriașă, iar rolul nostru e unul dintre sute astfel de roluri”, a precizat Umlauf într-un interviu care poate fi citit integral AICI.