Trei pacienți și-au pierdut viața luni, 12 aprilie, la Unitatea Mobilă de Terapie Intensivă, operaționalizată sub coordonarea șefului DSU Raed Arafat și operată tehnic de Institutului Național Victor Babeș. Tragedia a fost cauzată de o defecțiune a instalației de oxigen a TIR-ului ATI.
Ceea ce trebuie subliniat este faptul că se știa de multă vreme că aceste TIR-uri ATI nu sunt sigure. Într-un articol amplu redactat de jurnalista Alina Neagu în data de 22 februarie, pentru Hotnews, Oana Gheorghiu, cofondatoare a Asociației Dăruiește Viață, organizație care a construit din donații cel mai performant spital modular ATI pentru pacienții COVID din România, a avertizat că acele TIR-uri nu au capacitatea de a funcționa pe termen lung, preferabilă fiind varianta construirii de unități medicale modulare în contextul actualei crize sanitare.
"Aceste tiruri nu au capacitatea de a funcționa pe termen lung. Sunt gândite strict pentru calamități - inundații sau un cutremur. Ții pacienții acolo 2-3 zile până îi stabilizezi. Este motivul pentru care nicio țară din lumea asta nu a folosit așa ceva. Toate spitalele din lumea asta, în momentul în care au avut nevoie de paturi suplimentare, au construit spitale modulare", a explicat Oana Gheorghiu.
"De exemplu, dacă ai o mare catastrofă undeva, tu nu ai capacitatea să muți în siguranță pacienții, și atunci duci acolo o secție de ATI din aceasta (un TIR - n.red.), în care stabilizezi pacienții, iar apoi îi muți în spital. Ele nu sunt făcute și nu au capacitatea să funcționeze pe termen lung. Ele nu pot suplini o secție de Terapie Intensivă, ci sunt niște soluții care să salveze o situație de urgență. Erau utile la Colectiv, să zicem. Pentru inundații, pentru un cutremur. Cu condiția să fie funcționale și să le asiguri alimentare cu energie electrică și cu oxigen/gaze medicale. Nu le poți duce în câmp, sau le poți duce numai pe termen scurt, dacă le pui niște generatoare în care trebuie să torni mereu motorină. Ele sunt utile pentru a ține acolo pacienții 2-3 zile, pentru a îi stabiliza. Nu pot funcționa pe termen lung din cauză că nu se încălzesc iarna, de aceea a și apărut problema la generator, care a scos fum. Spre exemplu în mașină, dacă tu ai oprit motorul, s-a oprit instantaneu. Ele nu au capacitatea să susțină simultan și căldura, și instalația de oxigen/gaze medicale și toate cele. Ori una, ori cealaltă. Și oricum, aceste TIR-uri se conectează tot la instalațiile spitalului - la gazele medicale din spital, la instalația electrică. Și nu peste tot există această posibilitate. Ca să funcționeze corect, ele ar trebui conectate la niște instalații stabile. În plus, nu există circuite, nu există loc ca medicul să se schimbe de echipament, adică medicul ăla intră în secție, ajută pacientul, dar spațiul lui unde să își tragă sufletul, să completeze hârtii, să se schimbe de acel echipament COVID unde este?", a completat Oana Gheorghiu.
De asemenea, reliefăm că TIR-urile au fost donate vara trecută Inspectoratului pentru Situații de Urgență în urma unei campanii umanitare derulate de Fundațiile SMURD și Mereu Aproape (fundația coordonată de Dan Voiculescu prin jurnalista Alessandra Stoicescu). Pentru dotarea lor s-au alocat și bani de la Guvern, potrivit informațiilor făcute publice de Departamentul pentru Situații de Urgență.
TIR-urile ATI au mai avut probleme tehnice. Încă un spital care tratează pacienți COVID-19 - Institutul Marius Nasta - a fost în luna februarie la un pas de tragedie, după ce un generator al unității mobile de Terapie Intensivă din curtea spitalului s-a aprins și a scos fum. (citiți AICI articolul complet, pe Hotnews)