Vot istoric în Parlament: parlamentarii rămân fără pensii speciale. Marele obstacol poate fi reprezentat de CCR


Vot istoric în Parlament: parlamentarii rămân fără pensii speciale. Marele obstacol poate fi reprezentat de CCR

Plenul reunit al Camerei Deputaților și Senatului a votat miercuri eliminarea pensiilor speciale ce revin parlamentarilor. Au fost 357 de voturi "pentru" și niciun vot "împotrivă". Cei 30 de parlamentari UDMR prezenți în sala de plen nu au votat. Senatorul UDMR Lorand Turos a acuzat celelalte partide de populism. 

"Poziția UDMR privind pensiile speciale este una fermă și consecventă. Principiul contributivității trebuie să fie de bază. Propunerea de azi vizează 825 de foști parlamentari și un efort bugetar de aproximativ 4,5 milioane de lei anual. Rămân însă în vigoare pensiile speciale pentru celelalte 11 categorii socio-profesionale, cele care nu au nicio legătură cu principiul contributivității, pensiile speciale ale angajaților MAPN, MAI, serviciilor secrete, administrației penitenciarelor, ale judecătorilor și procurorilor în medie de 220.000 de lei lunar. Iar în cazul celor care se pensionează la 40-50 de ani exista posibilitatea să se pensioneze cu pensie specială și pe urmă se reangajează la bugetul de stat și ia bani frumoși din bugetul statului. Dumneavoastră tocmai vă pregătiți să vă înșelați alegătorii prin eliminarea celor mai mici pensii speciale, pensiile speciale ale parlamentarilor reprezintă 1,38% din totalul pensiilor speciale, restul de aproape 99% rămân neschimbate. Observăm ca demagogia și populismul au atins cote maxime. Partidele aruncă praf în ochii electoratului de dragul imaginii. Poziția UDMR este că pensiile speciale trebuie eliminate pentru toate categoriile, iar dacă nu se poate din motive constituționale, să fie impozitate cu 99% sau limitate pentru toate categoriile vizate", a declarat reprezentantul UDMR, senatorul Lorand Turos.

Articolele care s-au abrogat prevăd următoarele:

Articolul 49

(1) Deputații și senatorii care îndeplinesc condițiile vârstei standard de pensionare, eșalonate, după caz, în anexele nr. 5 și 6 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, sau ale vârstei standard reduse în conformitate cu prevederile aceleași legi sau ale altor legi speciale au dreptul, la încetarea mandatului, la indemnizație pentru limită de vârstă, dacă nu sunt realeși pentru un nou mandat.

(2) Deputații și senatorii beneficiază de indemnizația pentru limită de vârstă de la data la care li se acordă drepturile de pensie pentru limită de vârstă, dar nu mai devreme de data încetării mandatului aflat în derulare.

(3) Cuantumul indemnizației pentru limită de vârstă prevăzut la alin. (1) se acordă în limita a 3 mandate și se calculează ca produs al numărului lunilor de mandat cu 0,55% din indemnizația brută lunară aflată în plată. Cuantumul net al indemnizației pentru limită de vârstă nu poate fi mai mare decât venitul net corespunzător unei indemnizații brute lunare a unui deputat sau senator aflat în exercițiul mandatului.

(4) Pentru mandate incomplete, indemnizația pentru limită de vârstă se calculează proporțional cu perioada de mandat efectiv exercitată, dar nu mai puțin de un mandat parlamentar.

(5) Pe perioada exercitării unui nou mandat, plata indemnizației pentru limită de vârstă se suspendă, urmând a fi reluată, la încetarea acestuia, în cuantumul recalculat prin valorificarea perioadei de mandat exercitat după suspendare.

(6) Indemnizația pentru limită de vârstă se actualizează din oficiu, în fiecare an, cu rata medie anuală a inflației, indicator definitiv, cunoscut la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea și comunicat de Institutul Național de Statistică. Dacă în urma actualizării rezultă o indemnizație pentru limită de vârstă mai mică, se menține indemnizația pentru limită de vârstă aflată în plată.

(7) Indemnizația pentru limită de vârstă se cumulează cu orice tip de pensie stabilită în sistemul public de pensii sau în alt sistem de pensii neintegrat sistemului public, precum și cu orice alte venituri realizate.

(8) Indemnizația pentru limită de vârstă reprezintă venit din altă sursă, în înțelesul Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare

(9) Cuantumul indemnizației pentru limită de vârstă se suportă din bugetul de stat, prin bugetul Camerei Deputaților și al Senatului, și se plătește de acestea.

(10) Cererea pentru acordarea indemnizației pentru limită de vârstă se depune la Secretariatul general al Camerei Deputaților sau al Senatului, după caz.

(11) Modul de aplicare a prevederilor prezentului articol se stabilește prin norme metodologice, aprobate de Birourile permanente ale celor două Camere ale Parlamentului.

Articolul 50

Nu beneficiază de indemnizația pentru limită de vârstă, prevăzută la art. 49, deputații și senatorii care au fost condamnați definitiv pentru comiterea, în calitate de deputat sau senator, a unei infracțiuni de corupție prevăzute la art. 289-291 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, precum și pentru infracțiunile prevăzute la art. 254-257 din Legea nr. 15/1968 privind Codul penal al României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 16 aprilie 1997, cu modificările și completările ulterioare.

Ceea ce trebuie subliniat este că legea votată astăzi ar urma să se aplice și retroactiv, motiv pentru care nu există certitudinea că va trece și testul de constituționalitate. Deputatul PNL Florin Roman a făcut o declarație în acest sens: "Eu am mai văzut filmul ăsta pe două proiecte ale PNL, unul care abroga în totalitate toate pensiile speciale și altul pe o impozitare. Ambele au fost votate cu mâna sus de tot Parlamentul și niciodată nu au produs efecte pentru că au fost atacate la CCR și au fost declarate neconstituționale. Actualul proiect amendat și care prevede inclusiv oprirea celor aflați în plată din punctul meu de vedere va avea mari probleme de constituționalitate".

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.