Câteva din promisiunile Președintelui Igor Dodon nu au presupus o schimbare a stării de lucruri, cum ar fi asigurarea statutului de neutralitate a țării, protejarea ortodoxiei sau menținerea regimului fără vize. Acestea sunt observațiile făcute de platforma deFACTO, potrivit Deschide.md.
Pe parcursul celor 4 ani de mandat a lui Igor Dodon, echipa de voluntari a platformei a monitorizat constant acțiunile întreprinse de Șeful statului și atribuțiile de care a făcut uz acesta pentru a-și îndeplini angajamentele date alegătorilor în campania electorală din 2016. Conform metodologiei de monitorizare elaborate de paltforma deFacto, promisiunile electorale sunt propunerile care presupun o schimbare a stării de fapt. Atât timp cât nu au fost tentative de a schimba situația, Președintele nu a fost în situația să întreprindă careva măsuri pentru a îndeplini aceste promisiuni, astfel deFacto a clasat aceste promisiuni drept nerealizate.
Platforma deFacto prezintă într-un raport 4 blocuri de promisiuni ale președintelui: BLOCUL 1: Statalitate și Neutralitate; BLOCUL 2: Identitate moldovenească; BLOCUL 3: Economie puternică, dreptate socială; BLOCUL 4: Relații de prietenie cu Rusia, protejarea ortodoxiei.
Astfel, printre acțiunile promise și nerealizate de Dodon, se regăsesc:
BLOCUL 1: Statalitate și Neutralitate
În Consiliul Suprem de Securitate vor fi patrioți și Interzicerea cetățeniei duble pentru persoane cu funcție de răspundere - NEREALIZATE
BLOCUL 2: IDENTITATE MOLDOVENEASCĂ
Interzicerea unionismului; Garanții internaționale pentru neutralitate. Pentru pace!; Istoria Moldovei - în programa școlară!; Elaborarea unei noi strategii de securitate națională - NEREALIZATE
BLOCUL 3: Economie puternică, dreptate socială
Referendum privind vectorul de politică externă; SAT CONFORTABIL; CALITATE ÎN SĂNĂTATE ȘI SERVICII MEDICALE ACCESIBILE; RETURNAREA MILIARDULUI; ECONOMIE DEZVOLTATĂ ŞI DREPTATE SOCIALĂ; PROTECȚIE SOCIALĂ PENTRU FIECARE; ÎNVĂȚĂMÎNTUL - PRIORITATE DE STAT!; VERIFICAREA COMPLETĂ A AVERILOR JUDECĂTORILOR, PROCURORILOR ȘI A ALTOR FUNCȚIONARI - NEREALIZATE
BLOCUL 4: Relații de prietenie cu Rusia, protejarea ortodoxiei
ACORDUL PRIVIND PARTENERIATUL STRATEGIC CU FEDERAȚIA RUSĂ; NU INTERZICERII DIFUZĂRII EMISIUNILOR TELEVIZATE RUSEȘTI; NU INTERZICERII DIFUZĂRII EMISIUNILOR TELEVIZATE RUSEȘTI; MIGRANŢII MUNCITORI, AFLAŢI LA MUNCĂ PESTE HOTARE – PARTE A PREOCUPĂRILOR NOASTRE; RIDICAREA INTEGRALĂ A INTERDICȚIILOR PRIVIND AFLAREA PE TERITORIUL RUSIEI PENTRU TOȚI MIGRANȚII MUNCITORI MOLDOVENI A ALE CĂROR INTERDICȚII NU SUNT LEGATE DE CONTRAVENȚII PENALE SAU ADMINISTRATIVE, VOI REZOLVA PROBLEMA PRIVIND DEPLASAREA LIBERĂ A ACESTORA CÂT ȘI CEA CARE ȚINE DE ANGAJARE ȘI GARANȚII SOCIALE; PROTEJAREA ORTODOXIEI; Nu voi admite presiuni din partea autorităților asupra Bisericii și insultarea sentimentelor religioase ale credincioșilor - NEREALIZATE
Concluziile privind acordarea statului de acțiune nerealizată, pot fi văzute pe platforma deFacto.
Platforma mai pecizează că, în primii 2 ani de mandat, Președintele a întreprins tentative de a-și îndeplini mai multe din prevederile programului său electoral (anularea „legii miliardului furat”, introducerea „Istoriei Moldovei” în programul școlar, etc), însă acestea au fost împiedicate fie de votul deputaților, fie de Curtea Constituțională care l-a suspendat pentru promulgare anumitor legi.
Dacă la începutul mandatului, la prezentarea rapoartelor de activitate, Președintele o făcea conform structurii programului său electoral, adăugând alte activități aferente, atunci la sfârșitul mandatului, multe din angajamentele sale electorale nu s-au mai regăsit în raport.
La prezentarea mai multor rapoarte de activitate, Șeful statului declara că are pregătite acte ce țin de unele promisiuni electorale (interzicerea unionismului) pe care urmează să le înainteze Parlamentului, însă acest lucru nu s-a întâmplat până la data întocmirii prezentului raport.
Concluziile deFACTO:
Deși a întreprins mai multe acțiuni, Președintele Igor Dodon nu a reușit să îndeplinească în totalitate majoritatea angajamentelor prevăzute în platforma sa electorală de la scrutinul din anul 2016.
Cu toate că a întreprins tentative de a realiza alte promisiuni, unele nu au fost acceptate de deputații Parlamentului din legislatura precedentă sau a fost suspendat temporar de către de Curtea Constituțională, iar unele decizii respinse de acesta au fost adoptate de către Parlament, invocându-se evitarea blocajului constituțional.
În 2018 fracțiunea PSRM din Parlamentul Republicii Moldova a preluat pentru sesiunea parlamentară primăvară-vară pe agenda sa o parte din angajamentele electorale ale Președintelui, printre care:
- Înlocuirea disciplinei de studiu Istoria Românilor cu Istoria Moldovei;
- Interzicerea întrunirilor și manifestațiilor unioniste care au drept scop subminarea suveranității, independenței și integrității teritoriale a RM;
- Promovarea Declarației cu privire la neutralitatea permanentă a RM și adoptarea pachetului de legi ce reies din această declarație și altele.
În acest context, orice acțiune îndreptată spre îndeplinirea acestor promisiuni care a fost întreprinsă fără implicarea Președintelui și utilizarea atribuțiilor de care dispune Șeful Statului, nu pot fi catalogate, conform metodologiei deFacto, drept progres în îndeplinirea promisiunilor sale electorale.
Odată cu alegerea noului Parlament, după scrutinul din 2019, și accederea fracțiunii PSRM în majoritatea parlamentară, Președintele a avut un rol mult mai vizibil în ceea ce ține de interacțiunea cu Parlamentul și Guvernul. Cu toate acestea, Șeful statului nu a întreprins măsuri pentru a readuce prevederile platformei sale electorale pe agenda Parlamentului. Chiar dacă dispune de unele atribuții ce i-ar permite să-și îndeplinească promisiunile sau să atragă atenția cetățenilor asupra acestora (inițiativa legislativă, mesaje Parlamentului), activitatea Președintelui s-a redus la acțiuni ce nu țin direct de atribuțiile sale Constituționale, precum:
Acțiuni de binefacere pentru persoanele social vulnerabile prin intermediul fundației primei doamne „Din suflet”;
Producția materialelor mediatice (seria de filme Istoria Moldovei);
Organizarea evenimentelor (Anul lui Ștefan cel Mare, Anul Familiei, etc.);
Chiar dacă unele acțiuni au avut drept scop promovarea mesajelor incluse în platforma sa electorală, acestea nu au dus la schimbarea stării de lucruri așa cum prevedeau promisiunile sale. La fel, acțiunile menționate mai sus nu se înscriu în atribuțiile constituționale ale Președintelui, prin urmare, nu pot fi catalogate drept acțiuni îndreptate spre îndeplinirea promisiunilor sale electorale.
Moldova este o republică parlamentară, în care Președintele, alături de Prim-ministru, reprezintă puterea executivă, dar are atribuții reduse. Cu toate acestea, Șeful statului dispune de mai multe
prerogative care fac posibilă realizarea promisiunilor electorale în condiția în care acesta ar face apel spre consolidarea forțelor politice pentru rezolvarea problemelor semnalate de către alegători.
În același timp, este important ca promisiunile electorale făcute de candidații pentru funcții publice să corespundă atribuțiilor legale de care dispune alesul, iar cetățenii să cunoască aceste atribuții înainte să-și dea votul.
În continuare, deFacto va monitoriza campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 2020, va colecta platformele electorale ale candidaților și va monitoriza progresul promisiunilor electorale făcute de candidatul câștigător, indiferent de afilierea politică a acestuia.