Eurodeputata USR Clotilde Armand dezvăluia ieri că edilul PSD al Capitalei, Gabriela Firea, a oferit un contract în cuantum de 18.376.224 de euro unui apropiat al infractorului fugar Sebastian Ghiță pentru "achiziția de elemente constructive pentru mobilier urban, respectiv adăposturi modulare pentru stații de troleibuz și stații de autobuz". (citiți AICI mai multe detalii)
Candidatul Opoziției pentru Primăria Capitalei, Nicușor Dan, a precizat luni că PMB trebuie să onoreze contractul din motive juridice, dar este unul totalmente nefavorabil, întrucât "firma care a câștigat contractul asigură garanția doar pentru primii doi ani de utilizare", iar ulterior cheltuielile de mentenanță vor fi atribuite Primăriei Bucureștiului. Astfel, mai ales în condițiile date, Nicușor Dan a subliniat că suma de 10 mii de euro pentru un adăpost este mult prea mare.
Pe cale de consecință, Nicușor Dan a invocat modelul polonez, atrăgând atenția că PMB trebuie să "înceapă cât mai repede procedura de licitație pentru exploatarea publicitară a adăposturilor, pentru a recupera cât mai mult din investiție": "De exemplu în 2013 Autoritatea de transport public a Varșoviei, oraș comparabil cu Bucureștiul ca număr de locuitori și ca dimensiune a transportului public, a concesionat stațiile de autobuz și tramvai unei asocieri de firme private. Acestea au avut obligația de a instala 1.600 de adăposturi într-o perioada de 3 ani și să le exploateze pe o perioada de 9 ani. Primăria primește 350.000 euro pe an de la firmele care au concesionat stațiile pentru serviciile de curățenie din adăposturi".
Nicușor Dan: "Primăria Capitalei a încheiat recent un contract de 89 milioane de lei (18 milioane euro) pentru amenajarea adăposturilor din stațiile de autobuz și troleibuz din București. Firma care a câștigat contractul asigură garanția doar pentru primii doi ani de utilizare, urmând ca Primăria Capitalei să plătească alți bani pentru mentenanță în următorii ani.
Practica în lume este ca primăriile să concesioneze stațiile de autobuz, prin licitație, firmelor de publicitate. Acestea au obligația de a construi și întreține adăposturile din stațiile de autobuz, având în schimb dreptul de a exploata publicitar parte din spațiile acestora (cealaltă parte fiind destinată hărților transportului public și altor informații publice).
De exemplu în 2013 Autoritatea de transport public a Varșoviei, oraș comparabil cu Bucureștiul ca număr de locuitori și ca dimensiune a transportului public, a concesionat stațiile de autobuz și tramvai unei asocieri de firme private. Acestea au avut obligația de a instala 1.600 de adăposturi într-o perioada de 3 ani și să le exploateze pe o perioada de 9 ani. Primăria primește 350.000 euro pe an de la firmele care au concesionat stațiile pentru serviciile de curățenie din adăposturi.
Revenind la contractul din București, consider că prețul de aprox. 10.000 euro pentru un adăpost este excesiv, cu atât mai mult cu cât asocierea care a câștigat contractul nu are obligația de garanție și mentenanță decât pentru 2 ani.
Juridic, întrucât Primăria a semnat contractul (în urma unei licitații începute în octombrie 2019), este obligată să îl onoreze. Trebuie însă să înceapă cât mai repede procedura de licitație pentru exploatarea publicitară a adăposturilor, pentru a recupera cât mai mult din investiție".