Chiar și în bula îngustă de Facebook a Gabrielei Firea, în care au mai rămas doar adulatorii și unde primarul general organizează un referendum privind oportunitatea introducerii taxei Oxigen este, după prima zi de consultări cu populația, unanimitate în sensul respingerii acesteia. „Referendumul” de pe pagina de Facebook a lui Firea va dura însă până luni, 24 februarie. Cei care nu acces la pagina primăriței din motive de block, pot trimite un mail la adresa [email protected]
Jurnalistul Mircea Marian scrie că „Deloitte România desființează taxa Oxigen a doamnei Firea (citate din studiul Deloitte):
- nu este foarte clar cum vor fi folosiţi banii colectaţi din taxa Oxigen
- este greu de estimat în ce măsură aplicarea noii reglementări va rezolva problema traficului în București
- este corectă taxarea pe norma de poluare (EuroN) sau ar trebui taxat consumul de carburant (amprenta de carbon)? Pentru că o maşină veche, cu care se circulă puţin, poluează mai puţin decât una nouă, cu care se circulă mai mult
- mai importantă decât taxarea maşinilor poluante ar trebui să fie, însă, preocuparea pentru înnoirea parcului auto şi trecerea către maşini electrice ”.
"Va întreb direct, dragi bucureșteni. Sunteți de acord cu acest proiect? Oxigen pentru București? Sunteți de acord să fie interzise în centru mașinile care poluează non-euro, euro 1 și euro 2, iar euro 3 să plătească vinieta, iar în restul orașului să plătească vinieta și cele care poluează foarte intens? Sau nu sunteți de acord. Ar fi păcat să pierdem acest moment și să nu aflu direct opinia dumneavoastră", a spus, joi, Gabriela Firea.
De la 1 martie, mașinile sub Euro 4 vor plăti vinieta Oxigen, iar mașinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul orașului. Autoturismele Euro 4 vor plăti vinieta din 2021.
Mai mult, potrivit unui amendament al acestui proiect, mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2, nu vor mai avea voie deloc în București de la 1 ianuarie 2022, iar pentru cele Euro 3 restricția este valabilă din anul 2024. Potrivit aceluiași amendament, sunt exceptate de la plata vinietei scuterele și motocicletele, dar și autovehiculele cu normă de poluare Euro 3 care funcționează cu GNL, GNC și GPL.
Tarifele variază în funcție de gradul de poluare al mașinii, de la 500 de lei la 1.900 de lei pe an.