Au trecut patru ani de la incendiul din clubul Colectiv, iar autoritățile din Capitală sunt la fel de slab pregătite pentru gestionarea situațiilor de urgență. Deficiențele sunt atât la capitolul resursele umane, unde minusurile ajung la mii de persoane, cât și la materialele necesare în caz de catastrofă.
Pe 30 iunie 2015, Consiliului General al Municipiului București aproba, prin vot, planul pentru asigurarea cu resurse umane necesare gestionării situațiilor de urgență fiind conștienți de lipsa de personal. Pentru a ne salva în caz de calamitate, erau nevoie de 28.016 de profesioniști instruiți pentru a acționa conform procedurii. În plan sunt menționate 20 de funcții de sprijin, printre care prevenirea îmbolnăvirilor în masă, efectuarea depoluării și decontaminării, asigurarea apei și hranei, acordarea de ajutoare de primă necesitate, despăgubiri și asistență socială și religioasă.
În 2015, gradul de asigurare a resurselor umane necesare era de 63%. Din cei 28 mii de oameni necesari, 10 mii erau în minus, așa cum arată un raport realizat de buletin.de. Reporterii scriu că golurile cele mai mari erau la departamentul de căutare, descarcerare și salvare, la localizarea și stingerea incendiilor, la acordarea asistenței medicale de urgență și la neutralizarea efectelor materialelor periculoase.
Spre deosebire de 2015, acum gradul de asigurare a personalului este de 86%. Această creștere pe hârtie, însă, se datorează faptului că autoritățile au decis scăderea numărului necesar de resurse umane. Dacă în urmă cu patru ani aveam nevoie de 28 mii, în prezent 21 mii de oameni sunt suficienți pentru a salva Bucureștiul. În ultimii patru ani resursele umane au crescut cu doar 939 de persoane, un număr infim comparativ cu deficitul de 10.273 din 2015.
Dacă în acest moment ar avea loc o situație de urgență, administrația Capitalei nu ar fi capabilă să asigure numărul optim de resurse umane. Deficitul este de 3032 de persoane, predominant în localizarea și stingerea incendiilor, menținerea și restabilirea ordinii publice, căutare și salvare și asistență medicală în fază spitalicească. Protecția populației, adică evacuare, cazare, adăpostire și asigurare apă și hrană, precum și asigurarea transportului forțelor sau a persoanelor evacuate sunt, de asemenea, deficitare.
Lipsa de personal n-ar fi singura problemă. Resursele materiale sunt, de asemenea, în minus. Pentru o intervenție de căutare și salvare este nevoie, printre altele, de trei rulote de prim ajutor, 196 echipamente individuale pentru alpiniști salvatori și 25 echipamente colective pentru alpiniști salvatori. În prezent Bucureștiul dispune de zero.
În cazul materialelor necesare pentru localizarea și stingerea incendiilor este nevoie de 20 de autospeciale complexe de primă intervenție la incendii. În prezent, Bucureștiul are zero. Din cele 225 de scări culisabile, există doar 46, iar din cele 132 de dispozitive portabile de stingere cu apa și/sau spumă, există doar 14. Totodată, în București nu avem explozimetru și nici spumogen pentru stins incendii.