Magazinele Zara din China au de făcut față zilele acestea campaniei de sabotare începută de divizia de agitație și propagandă a Partidului Comunist, în mediul online, ca răspuns la ceea ce a părut o susținere a demonstranților din Hong Kong.
Închiderea pe data de 2 septembrie, când au fost anunțate demonstrații masive și greve ale studenților, exact a magazinelor din zonele unde au loc demonstrațiile a fost interpretată în China ca o metodă indirectă de susținere a participării la demonstrații a tinerilor angajați, care au fost liberi exact în ziua cu pricina.
Știrea despre închiderea magazinelor a apărut inițial pe Sina Weibo, una dintre cele mai mari platforme de social media din China, cu aproape 500 de milioane de utilizatori, pe care a și început campania împotriva produselor Zara. "De acum nu voi mai cumpără hainele lor, calitatea acestora lasă oricum de dorit" a fost una dintre chemările la sabotaj împotriva produselor Zara de pe platforma social media chinezească, iar un utilizator se plângea plin de patriotism că "poporul chinez nu este o mașină de retras bani din bancă, Zara a făcut destui bani în China".
Problema chinezilor este că Zara își fabrică foarte multe din produsele sale chiar în China, cu muncitori chinezi, iar aceste produse sunt în bună parte exportate, lucru care aduce beneficii semnificative economiei chineze. Marca Zara, aparține celui mai mare grup fashion din lume, Inditex, care are peste 7200 de magazine în toată lumea, așa că autoritățile comuniste chineze nu și-au permis un atac frontal împotriva unui mare investitor din țara lor, ci numai un atac non-formal pe canalele cele mai folosite de cumpărătorii produselor marelui brand. (puteți citi AICI mai multe detalii) Oficialii de la Zara au declarat totuși faptul că nu contestă autoritatea Chinei asupra orașului revoltat, în condițiile actuale - o țară, două sisteme, dar și că nu se implică în politica locului. (puteți citi AICI mai multe detalii)
În ceea ce îi privește pe cumpărătorii chinezi, pofta lor de a cumpăra produse occidentale, ori din magazinele europene și americane de la ei e greu de stăpânit, exemplul cel mai semnificativ putând fi deschiderea hypermaketului Costco de săptămâna trecută dintr-o suburbie din Shanghai, oraș imens de unde nu lipsesc brandurile occidentale. Costco este cel mai mare vânzător engros din America, iar deschiderea de filiale în țară cu care administrația Trump este într-un gigantesc război comercial presupunea o mulțime de riscuri, unul dintre acestea fiind boicotarea din partea cumpărătorilor chinezi. Numai că la deschiderea hypermaketului au venit atât de mulți chinezi încât a fost blocată circulația pe străzile din jur, iar în clădire au putut fi lăsăți să intre numai câte 2000 de vizitatori/cumpărători, pe rând. Asta lămurește rapid cât de mult contează pentru chinezii de rând războaiele autorităților comuniste, așa că este greu de crezut că Zara va avea foarte mult de suferit de pe urma campaniei lansate de divizia online a Partidului Comunist Chinez.