China zilelor noastre, aflată de mulți ani în expansiune economică accelerată, fantastic îmbogățită și având prestigiul de mare putere mondială, a ajuns, cu câțiva ani în urmă, să viseze că ar putea domina întreaga lume, cam așa cum o face America, numai că satrapii de la Beijing vor să o facă în stilul lor propriu și urmând rigorile comuniste.
În definitiv nu e țară unde să nu găsești o abundență de produse made in China, așadar nu e țară de unde să nu plece bani către Beijing, iar asta a dat curaj comuniștilor chinezi, care au de gestionat o avere imensă și de găsit investiții care să conteze pentru supremația Chinei în lumea viitorului.
Actualul președinte al Chinei, Xi Jinping a elaborat un plan grandios de infrastructură, care să cuprindă bună parte din Asia, Europa și ceva din Africa, pentru o mai bună circulație a mărfurilor chinezești și pentru a investi banii în infrastructură, ceea ce ar aduce beneficii pe termen lung, dar și pentru a avea motiv să prindă cu împrumuturi țări mai puțin bogate aflate pe traseele unde chinezii aveau să refacă porturile și căile ferate.
Marele plan de infrastructură a fost numit Belt and Road Intiative, iar la acesta au aderat 68 de țări și organizații internaționale.
În proiect sunt prevăzute, printre altele, o cale ferată ce ar trebui să lege Londra de orașul Yiwu, aflat în partea estică a Chinei, pe o distanță de 12.000 de kilometri, o autostradă care să lege orașul Kashgar din vestul Chinei cu portul Gwadar din Pakistan, dar și o conductă de gaze care să lege Turkmenistanul de portul Shanghai.
Îndată ce au fost date în folosință părți din proiect, Beijingul a înțeles că bună parte din calculele inițiale fuseseră mult, mult prea optimiste. Transportul pe calea ferată e mult mai scump decât cel maritime, iar economia de timp nu e deloc semnificativă cât să merite costurile în plus. În aceste condiții, guvernul de la Beijing a hotărât să subvenționeze substanțial transportul pe calea ferată, pentru a-l face mai atrăgător exportatorilor chinezi, compensându-le pierderile datorate alegerii acestui mijloc de transport. Subvenția oferită de unele guverne locale din provinciile chineze, pentru fiecare container cu marfă care pleacă spre Europa, ajungea anul trecut la 7500$ pentru mărfurile produse local și 4000$ pentru mărfuri aduse din alte provincii.
Efectele nu au întârziat să apară – au fost înregistrate fraude extinse și pierderi imense, pe care guvernul comunist a încercat din răsputeri să le ascundă o vreme, până când lucrurile au ajuns să fie prea evidente pentru a mai putea fi ascunse. O anchetă a publicației Academiei Chineze de Științe Sociale, Chinese Business Journal, a arătat că, în mare parte, containerele care pleacă din fabricile chinezești spre orașele din Europa pe calea ferată sunt goale. În anumite cazuri, proporția containerelor goale a fost covârșitoare – un singur container din 41 conținea ceva!
Oficiali ai Căilor Ferate Chineze, agenția de stat care deține trasportul feroviar din China, au recunoscut săptămâna trecută că există o problemă, dar au susținut că au introdus reguli noi care interzic să fie trimise mai mult de zece procente de vagoane goale! Guvernul central a anunțat că se va renunța treptat la subvenționare, anul acesta ajutorul oferit de stat fiind de doar 40% din valoarea transportului, anul viitor de 30%, iar în 2022 nu vor mai fi oferite nici un fel de sume. Numai că, în lipsa subvenției, calea de transport proiectată de comuniștii de la Beijing îngheață total. De exemplu, în Heilongjiang, centru metalurgic aflat la granița cu Rusia, unde subvențiile au fost tăiate la zero, cele două firme care operează pe ruta către Moscova și de acolo către Hamburg, nu au avut deloc activitate pentru transportul de mărfuri din China, după cum a declarat un oficial al China Railway Harbin Group.
Gigantescul proiect de infrastructură al Chinei arată, în aceste condiții, că marile ambiții geopolitice nu au ajutat prea mult la înțelegerea datelor economiei reale și transportul pe calea ferată dintre China și Occident este, deocamdată, un eșec costisitor și pentru bugetul Beijingului, dar și pentru imaginea comuniștilor, care visau că pot domina măcar economic lumea întreagă.
Cât despre viitor, lucrurile se prezintă și mai rău – mutarea marilor investiții occidentale din China către Vietnam, Filipine și India va afecta în continuare economia deja aflată în scădere din cauza războiului economic cu America, iar banii și influența țării comuniste vor fi foarte departe de ceea ce se visa cu ochii larg deschiși la Beijing, anii trecuți – mai multe detalii AICI.