Apropierea momentului ieșirii Marii Britanii din Uniunea Europeană, fără un acord de tranziție stabilit pentru a amortiza șocurile economice care sunt de așteptat să apară în urma Brexitului, produce neliniști din ce în ce mai mari pe piața britanică. Faptul că guvernul lui Boris Johnson merge curajos înainte, către ieșirea din blocul european, nu transmite prea mult din acestă stare și importatorilor de alimente ori marilor retaileri, care au anunțat zilele acestea că dupa 31 octombrie e foarte posibil să apară o criză a alimentelor proaspete pe piața britanică.
Întârzierea transporturilor de alimente perisabile în porturi, la granițe, cu săptămânile, ar duce la alterarea multora dintre acestea, iar asta ar genera o provocare economică fără precedent, de la perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, avertizează Reuters. Vămile nu sunt tocmai pregătite, transportatorii nu sunt pregătiți, retailerii de asemenea nu sunt convinși că pot preîntâmpina criza care ar putea urma.
Industria alimentară, care va fi cea mai afectată, are peste 450.000 de angajați într-un domeniu în care activează aproximativ 7000 de firme. Tesco, cel mai mare retailer din Marea Britanie, a anunțat că la 31 octombrie va avea oricum depozitele pline de marfă pentru perioada Crăciunului, așadar nu are spații suficiente de păstrare a alimentelor cu durată mică de valabilitate.
Retailerii mari și lanțurile de supermarketuri se pregătiseră din timp pentru 29 martie, data inițială a Brexitului, cheltuind milioane de lire și făcând eforturi pentru a stoca alimente cu durată lungă de valabilitate, cum ar fi cele conservate și pastele făinoase, apa îmbuteliată, dar și pentru produse ca hârtia igienică. Pentru cele perisabile, însă, e mult mai complicat să se prevină o criză.
Începând din noiembrie, aproximativ 60% din alimentele de pe piața britanică sunt importate, 19% din volumul total de legume și fructe venind din Spania și 11% din Olanda. Porturile Calais și Dover, aflate pe principala rută de import, nu au capacitatea de a depozita în condițiile necesare alimentele cu durată mică de valabilitate, așa că marile companii de transport au căutat deja rute alternative, pentru a evita blocajele care se așteaptă să apară imediat după 31 octombrie.
Unul dintre conducătorii Federației Alimentelor și Băuturilor, Tim Rycroft, a declarat pentru Reuters următoarele: ”Nu o să ajungem la foamete, dar alimentele proaspete și unele ingrediente vor lipsi. Va fi un pic imprevizibil. Având în vedere că mâncarea este de multe ori perisabilă și are o durată scurtă de viață la raft, ne așteptăm ca anumite alimente să lipsească în săptămânile și lunile care vor urma unui Brexit fără acord”.
Chiar și în aceste condiții, suporterii Brexitului cred că trebuie mers înainte pentru desprinderea de experimentul care a dus Europa în urma Statelor Unite, Chinei și Japoniei. Marea Britanie are resurse să depășească momentul unei desprinderi dure, dar sunt o mulțime de necunoscute și e sigur că pentru o perioadă vor apare tot felul de probleme, de lipsuri, în special în aprovizionarea cu alimente proaspete – mai multe detalii AICI.