Guvernul întârzie deliberat să scoată la lumină nivelul SINECURILOR la companiile de stat. Cum a procedat cu Directiva Europeană 828/2017


Guvernul întârzie deliberat să scoată la lumină nivelul SINECURILOR la companiile de stat. Cum a procedat cu Directiva Europeană  828/2017

Este de notorietate că cele mai vânate sinecuri sunt cele de la conducerile mariilor companii de stat, atribuite de partidele aflate la putere acoliților lor. Este la fel de cunoscut faptul că retribuțiile acestora sunt foarte greu de aflat, o parte întorcându-se, de regulă, la partid. Statul român nu a făcut nimic pentru a spori transparența acestora, ba mai mult întârzie deliberat să implementeze normele europene în domeniu. Iată cel mai nou și bun exemplu:

Pe data de 10 iunie 2019, România ar fi trebuit să transpună Directiva Europeană 828/2017 privind exercitarea anumitor drepturi ale acționarilor în cadrul societăților comerciale cotate la bursă, însă documentul este încă în dezbatere publică pe site-ul Ministerului de Finanțe. Directiva aduce prevederi noi privind implicarea acționarilor în legătură cu remunerațiile acordate conducătorilor societăților în care investesc și cerințe noi privind punerea la dispoziția publicului a unui set detaliat de informații privind sumele acordate acestor persoane.

În acest context, KPMG România a lansat analiza privind Noile cerințe legislative privind remunerarea conducătorilor companiilor listate la Bursa din București.

"În prezent, companiile pun la dispoziția publicului un nivel scăzut de informații. Din cele 16 companii analizate, nu există nicio companie care să respecte în totalitate cerințele Directivei privind Politica de Remunerare. În ceea ce privește Raportul de Remunerare, chiar dacă unele companii nu pregătesc un Raport de Remunerare formal, acestea respectă unele dintre cerințele Directivei privind publicarea informațiilor privind remunerația obținută de Conducători. Există chiar două companii ale căror Rapoarte de Remunerare respectă în totalitate cerințele Directivei", explică Mădălina Racovițan, Partener Consultanță Fiscală și Head of People Services, KPMG în România.

Din cele 16 companii analizate de KPMG, șase sunt cu capital majoritar de stat: Romgaz SA, Transgaz SA, Electrica SA, Nuclearelectrica SA, Transelectrica SA, Conpet SA

Pe baza informațiilor publice disponibile pentru cele 16 societăți analizate, remunerația fixă anuală poate varia de la 62.160 lei (o companie de stat) până la 795.740 lei, însă majoritatea se află în intervalul 100.000-200.000 lei annual. Aceste sume nu includ, însă, onorariile pentru funcții suplimentare ân comitete consultative sau alte sume primite.

În ceea ce privește remunerația anuală de bază brută obținută de un CEO, aceasta variază de la 362.550 la 1.624.000 lei, fără a include aici și remunerația variabilă, beneficiile sau remunerația decontată în acțiuni. Majoritatea însă se află ân intervalul 4-500.000 lei. Doar opt companii din cele 16 analizate de KPMG pun la dispoziția publicului informația privind remunerația primită de CEO.

Nerespectarea prevederilor introduse prin Directivă se va sancționa cu amendă de la 15.000 la, țineți-vă bine, 45.000.000 lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.