Accidentul îngrozitor de zilele trecute, de pe aeroportul Serementyevo, când au murit arși câteva zeci de oameni în incediul avionului Suhoi Superjet 100, a adus în atenția publică toată seria de probleme ale acestui aparat de zbor rusesc.
Proiectat să concureze cu avioanele occidentale atât pe piața internă, cât și pe cea internațională, dar și să dea Rusiei posibilitatea de a nu depinde de alte țări pentru transportul aerian civil, Suhoi Superjet a fost lansat și primit cu mult entuziasm propagandistic de ruși și de apropiații lor. Numai că avionul nu a fost deloc bine primit pe piața externă, fiind cumparat doar de o companie din Mexic, care a luat mai multe bucăți, și de una din Irlanda, care a achiziționat doar trei aparate care acum nu mai sunt folosite. Iranul, neavând posibilitatea să mai cumpere avioane occidentale din cauza sancțiunilor impuse de Statele Unite, a anunțat că ar vrea câteva zeci de aparate, dar negocierile dintre Rusia și Iran s-au oprit din cauza faptului că rușii folosesc la construcția avionului și peste 10% componente de origine americană, care fac ca Suhoi Superjet 100 să intre sub incidența sancțiunilor.
Avionul acesta trebuia să fie o încununare a marii tradiții a industriei aviatice ruse și a excelenței în inovația de înaltă tehnologie a Rusiei actuale, dar după ce a început să fie folosit s-a constatat rapid că are probleme atât de proiectare, cât și de execuție, producând pierderi mari companiilor care l-au folosit din cauza fiabilității foarte precare. Pe lângă motoarele care îmbătrânesc rapid și riscă să cedeze oricând, parte din piesele acestora prezentând fisuri destul de repede după ce sunt date în folosință, mai apar și alte defecte importante care fac ca folosirea avioanelor rusești SSJ 100 să fie foarte periculoasă.
Odată lămurite public problemele acestor avioane, mai ales după ultimul accident, avea logică să fie scoase din uz și înlocuite, sau măcar să fie oprite de la zbor o bună bucată de vreme pentru a le trece pe toate printr-o verificare tehnică foarte riguroasă. Numai că autoritățile ruse au oprit la sol pentru verificari numai 11 avioane după accidentul de săptămâna trecută, restul de până la aproximativ o sută fiind lăsate pe mai departe în folosință. Nu a durat însă mult și încă un avion SSJ 100 a făcut lucrul pentru care e bine cunoscut, anume să se defecteze grav. Astfel, aparatul companiei Aeroflot cu indicativul SU1206, care zbura de la Moscova la Samara a trebuit să coboare rapid la o altitudine mai mică decât cea uzuală pentru zbor și să se întoarcă pe aeroportul Sheremetyevo, la mai puțin de o oră după plecare, din cauza depresurizării. Avionul a ajuns cu bine înapoi și va fi băgat la reparații, dar, după două incidente în decurs de o săptămâna și o istorie foarte plină de probleme tehnice grave, ar fi bine ca rușii să înțeleagă ce pericol imens îl presupune lăsarea în continuare în folosință a acestui produs al industriei aviatice ruse.
Numai că ministrul transporturilor din Rusia, Evgheni Dietrich a declarat că ministerul nu are încă nici un motiv pentru a suspenda zborurile avionului Suhoi Superjet 100. Nici Agenția Federală pentru Transport Aviatic (Rosaviatia) nu va restricționa zborurile acestui avion pentru că ”firmele rusești care operează cu aceste avioane nu văd nici o problemă în folosirea lor” – mai multe detalii AICI.